آنفولانزای پرندگان باعث توقف صادرات تخم مرغ شد

رکنا اقتصادی:فرزاد طلاکش -دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران- در رابطه با رفع موانع صادرات تخم مرغ گفت: سازمان دامپزشکی به سازمان جهانی بیماری‌های واگیر دام اعلام کرده است که ایران از بیماری آنفلوآنزا پاک شده است ؛ یعنی دوباره می‌توان روی صادرات برنامه ریزی کرد؛ البته این مسئله مشروط به این است که وضعیت قیمت برای صادرات مناسب باشد.
او در رابطه با این که آیا کاهش صادرات، تولید کنندگان را متضرر کرده است، گفت: کسی جلوی صادرات را نگرفته است، به خاطر آنفلوآنزا نتوانستیم صادرات داشته باشیم. در این موضوع دولت مقصر نیست. توقف صادرات سبب کاهش بیش از حد قیمت تخم‌ مرغ شده است؛ با این حال اگر صادرات باز شود قیمت پایه ما بالا است و دولت باید کمک کند که ضرر های گذشته جبران شود. همچنین باید در سطح سازمان‌های دامپزشکی و گمرکات دو کشور عراق و افغانستان جلساتی برگزار شود تا موانع احتمالی برای صادرات این محصولات برطرف شود.
طلاکش در خصوص اخباری مبنی بر این که دولت برنامه‌ای برای تولیدکنندگان متضرر ندارد، گفت: دولت یک کف و سقفی برای ثبات بازار Store تعیین کرده و زمانی که قیمت پایین‌تر از عدد تعیین شده توسط دولت می شود مرغدار واقعا ضرر می کند.
دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران در خصوص پرداخت خسارت مرغداری های متاثر از آنفولانزا بیان داشت: تا 50 درصد خسارت ها پرداخت شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 263262 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟