افزایش یا کاهش نرخ اجاره به میزان تقاضا وابسته است

رکنا اقتصادی:بازار اجاره‌نشینی هر ساله با نزدیکی به تابستان رونق می‌گیرد و موجران برای جابجایی به دنبال پیدا کردن واحدهای مناسب با بودجه خود هستند در حالی که این قشر از جامعه می‌دانند که برای هر سال برای جابجایی باید حداقل دو میلیون تومان به مبلغ پیش و حدود 200 هزار تومان به اجاره‌بهای خود اضافه کنند تا بتوانند در واحد قبلی سکونت کرده و یا واحد جدید اجاره کنند.
این در حالی است که حداقل افزایش رهن و اجاره مسکن در مناطق شهری است و هر میزان منطقه و موقعیت مکانی واحدهای موجود بهتر باشد این هزینه‌ها نیز دو چندان خواهد شد و نکته قابل توجه اینجاست که بیشتر اجاره‌نشینی مختص مناطق جنوب و غرب شهر می‌شود زیرا در مناطق شمالی شهر هزینه اجاره یک واحد در برخی مواقع معادل هزینه خرید در جنوب شهر تمام می‌شود و هنوز هم در برخی از نقاط و برای برخی از اقشار اجاره‌نشینی خوش نشینی است.
علاوه بر این هنوز چند هفته به داغ شدن بازار Store نقل و انتقالات باقی مانده و شاهد تحولات عظیمی در بازار نیستیم وباید تا تعطیلی مدارس و زمان نهایی جابجایی صبر کرد که این ظرف زمانی تا پایان شهریور ماه نیز ادامه خواهد داشت.
به گفته مشاورین املاک مبلغ افزایش رهن و ارجاره‌واحدهای مسکونی اکثرا براساس توافق بین موجو و مستاجران تعیین می‌شود و اگر هر یک از طرفین رضایت کافی نداشته باشند توافق و قراردادی نوشته نخواهد شد و طرفین به دنبال گزینه مطلوب‌تر و متناسب‌تر با شرایط خود خواهند بود.
با این وجود نرخ اجاره‌بها در برخی از اوقات نیز با توجه به نرخ تورم افزایش خواهد یافت که براساس آمار بانک مرکزی نیز افزایش اجاره‌بها در فروردین ماه بسیار اندک بوده است ولی به نظر می‌رسد هر میزان به زمان جابجایی نزدیک‌تر شویم نوسانان قیمت‌های در بازار اجاره‌بها به نسبت چشمگیر‌رت خواهد شد.
این در حالی است که حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشو در خصوص روند بازار اجاره در سال جاری گفت: نرخ اجاره بها تابعی از قیمت مسکن،سود بانکی و میزان نرخ تورم خواهد بود که با عنایت به عدم وجود و حصول تغییر جدی در این عرصه(در مقایسه با سال گذشته)تغییر چندانی در نرخ اجاره مسکن پیش بینی نمی شود.
در این رابطه محسن عدالت‌خواه کارشناس بازار مسکن در گفت‌و‌گو با میزان گفت: پیش‌بینی می‌شود اجاره‌بهای مسکن در تهران 10 تا 15 درصد به نسبت موقعیت مکانی افزایش یابد و با یان وجود نمی‌توان به اعداد و ارقام بسنده کرد و تعیین کننده نهایی قیمت‌های در این میان موجر و مستاجر هستند.
وی در ادامه افزود: نرخ اجاره‌بها در مناطق شمالی شهر به نسبت موقعیت بین 15 تا 20 درصد افزایش خواهد یافت که این اعداد و ارقام و تفاوت‌های با شرایط واقعی بازار تطابق دارد.
براساس این گزارش، برای مشخص شدن شرایط بازار اجاره‌بها و افزایش نرخ‌ها در این بازار باید تا شروع زمان نقل و انتقالات صبر کرد و دید با وجود پیش‌بینی‌های صورت گرفته آیا شاهد افزایش چشمگیر در نرخ اجاره‌بها خواهیم بود یا خیر؟ برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 261786 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟