موج تازه گرانی با لبنیات آمد

رکنا اقتصادی،با این‌که نهادهای نظارتی از این کارخانجات لبنی خواسته‌اند قیمت محصولاتشان را به سطح قبل بازگردانند، مسئولان صنفی از رایزنی برای کسب مجوز گرانی 5 تا 6 درصدی مواد لبنی از ابتدای اردیبهشت خبر می‌دهند.
درحالی آمارها از افزایش 40 تا 120 درصدی قیمت محصولات مختلف لبنی در سال‌های اخیر خبر می‌دهند که براساس گزارش خبرنگار جام‌جم از سطح شهر، از ابتدای سال جاری نیز برخی کارخانجات لبنی، قیمت محصولات خود را بی‌سر و صدا افزایش داده‌اند.
در این زمینه تولیدکنندگان، عواملی چون افزایش قیمت مواد اولیه و همچنین افزایش دستمزدها را دلیل گرانی محصولاتشان بیان می‌کنند البته کارشناسان می‌گویند شیر خام به عنوان اصلی‌ترین ماده اولیه تولید محصولات لبنی گران نشده است.
از سوی دیگر بررسی‌های میدانی خبرنگار جام‌جم و اظهارنظر مسئولان و تولیدکنندگان بیانگر آن است که احتمالا اوایل اردیبهشت سال جاری باید منتظر افزایش قیمت رسمی محصولات لبنی در بازار Store باشیم، به این دلیل که بسیاری از سوپرمارکت‌ها و توزیع‌کنندگان سطح شهر این احتمال را تائید کرده‌اند و ظاهرا نوید افزایش قیمت قبلا از سوی تولیدی‌ها به آنها اطلاع داده شده است.
زمان گرانی رسمی
رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی درباره تخلف برخی واحدهای لبنیاتی در افزایش قیمت‌ها به خبرنگار جام جم گفت: در این زمینه فقط دو واحد از مصوبه‌ قیمت سازمان حمایت تخلف کرده ‌بودند که طی جلسه‌ سه‌شنبه (15 فروردین) با مسئولان سازمان حمایت، این واحدهای تولیدی متعهد شدند از چهارشنبه قیمت‌ها را به روال گذشته بازگردانده و نرخ‌های قبلی را اعمال کنند.
باکری اظهار کرد: در جلسه یادشده مدیران شرکت‌های لبنی حاضر، اسناد و مدارک خود مبنی بر دلایل افزایش هزینه‌های تولیدشان و لزوم افزایش قیمت محصولات را به مسئولان سازمان حمایت تحویل دادند تا آنها طی جلسات سازمانی خود نسبت به صدور مجوز افزایش قیمت محصولات لبنی تصمیم‌گیری کنند.
دبیر انجمن صنایع لبنی افزود: نباید صرفا قیمت شیر را در تعیین قیمت محصولات لبنی مدنظر داشت چون هزینه‌های سربار دیگری در این قیمت‌گذاری تعیین‌کننده است. به عنوان مثال مواد پتروشیمی، بسته‌بندی‌های تتراپک و هزینه‌های دستمزدی گران شده و از آنجا که طی دو سال گذشته این هزینه‌های سربار کارخانه‌ها از سوی مسئولان تعیین تکلیف نشده بود، اکنون باید تعیین تکلیف شود.
دبیر انجمن صنایع لبنی معتقد است با در نظر گرفتن هزینه‌های سربار تولید طی سنوات گذشته و در نظر گرفتن نرخ تورم موجود افزایش 5 تا 6 درصدی قیمت‌ محصولات لبنی اگر از سوی سازمان حمایت مورد تائید قرار گیرد، منطقی است و به این ترتیب هزینه‌های تولیدی با نرخ‌های ارائه شده محصولات قابل قبول است.
باکری با تاکید مجدد بر این‌که هرگونه افزایش قیمت بدون مجوز از سازمان حمایت و مسئولان مربوطه خلاف است و با آن برخورد خواهد شد، به خبرنگار ما گفت: درباره تعیین قیمت‌ محصولات لبنی برخی معتقدند که وقتی قیمت شیر خام ارزان شده، محصولات لبنی هم باید ارزان شود، اما این نوع اظهارات نمی‌تواند تصمیم‌گیری منطقی و مناسبی به دنبال داشته باشد.
شیر خام ارزان شده
حسین نعمتی، رئیس هیات مدیره اتحادیه دامداران کشور با اشاره به این‌که معمولا در ایام عید قیمت شیر خام کاهش پیدا می‌کند، درباره افزایش قیمت محصولات لبنی به خبرنگار ما گفت: متاسفانه برخی کارخانه‌های لبنی بدون توجه به توان خرید مردم و موارد قانونی اقدام به افزایش قیمت محصولات کرده‌اند. درحالی که شاهد کاهش 40 تا 50 درصدی قیمت شیر خام به عنوان اصلی‌ترین ماده اولیه مورد نیاز آنها طی دو سال گذشته بوده‌ایم.
نعمتی اظهار کرد: 70 درصد از قیمت محصولات لبنی مربوط به شیرخام است و همان‌طور که قبلا اشاره شد قیمت این ماده مورد نیاز تولید محصولات لبنی طی سنوات گذشته همواره روبه کاهش بوده، بنابراین بهانه افزایش قیمت از سوی تولیدکنندگان منطقی نیست و صرفا پاک کردن صورت مساله بوده است.
رئیس هیات مدیره اتحادیه دامداران کشور تاکید کرد: دلیل افزایش قیمت محصولات لبنی از سوی این کارخانه‌ها افزایش هزینه‌های تولید مثل حامل‌های انرژی یا مواد بسته‌بندی بوده است، درحالی که این سوال را باید از آنها پرسید که مگر هزینه‌های تولید دامداران افزایش نداشته که دائم به بهانه مختلف قیمت خرید شیرخام را پایین آورده‌اند؟
وی معتقد است در صورت مدیریت هزینه‌های کارخانه‌های لبنی و با درنظر گرفتن کاهش قیمت شیر خام طی دو سال گذشته حداقل تا چهار سال نباید منتظر افزایش قیمت در محصولات لبنی باشیم و اینچنین افزایش قیمتی در واقع غیرمنطقی و خارج از عرف است که می‌توان آن را مدیریت کرد.
این مقام صنفی درباره افزایش هزینه‌های تولید نیز گفت: 30 درصد از هزینه‌های دیگر تولید در کارخانه‌های لبنی مربوط به محصولات پتروشیمی، افزودنی‌ها، حامل‌های انرژی و حقوق کارکنان است که اگر به جمع افزایش هزینه‌های این بخش توجه داشته باشیم، در مجموع رقم زیادی به هزینه تولید کارخانه‌های لبنی اضافه نشده است.
نعمتی درباره شرایط موجود دامداران هشدار داد و افزود: با کارشکنی و چانه‌زنی مدام کارخانه‌های لبنی برای خرید شیرخام از تولیدکنندگان، اکنون بسیاری از دامداران با مشکلات عمده‌ای مواجه شده‌اند و در پرداخت هزینه‌های خود ناتوان هستند که این روند در صورت ادامه یافتن در دو یا سه ماه آینده تبعات غیرقابل جبرانی برای دامداری و لبنیات کشور خواهد داشت.
وی با تاکید مجدد بر بحران پیش‌رو خاطرنشان کرد: امروز زنگ خطر حذف دام‌های شیری از سوی صاحبان واحدهای تولیدی به صدا درآمده و واحدهای کوچک‌تر اقدام به کشتار برخی دام‌های کم‌بازده خود کرده‌اند و اگر این روند به دام‌های پربازده برسد، نسبت به تامین ماده اولیه مورد نیاز کارخانه‌ های لبنی باید نگران شد.
افزایش قیمت شرایطی دارد
ابراهیم معتمدی، مدیرعامل صنایع شیر استان فارس درباره قیمت محصولات لبنی به خبرنگار جام‌جم گفت: با در نظر گرفتن افزایش قیمت دستمزد کارگران، معقول است که کارخانه‌های لبنی نیز این افزایش را در قیمت تمام شده محصولات خود لحاظ کنند، اما هرگونه تغییر قیمت باید با مجوز نهادهای مسئول و سازمان‌های مربوط باشد و خودسرانه نباید اتفاق بیفتد.
معتمدی ضمن تاکید بر مخالفتش با افزایش قیمت محصولات لبنی افزود: افزایش قیمت برخی محصولات دو تولیدکننده لبنیات در کشور امری غیرقانونی بوده که نباید مسیری باشد برای دیگر واحدهای تولیدی، بلکه لازم است با ارائه مستندات و مدارک، مسئولان را متقاعد کنیم که هزینه تولید افزایش یافته و باید در زمینه تعیین قیمت‌های جدید سیاستگذاری شود.
مدیرعامل صنایع شیر استان فارس افزود: البته افزایش قیمت آخرین تصمیم‌گیری خواهد بود و نباید صرفا در این زمینه گام برداشت، چون شرایط بازار درحال حاضر کشش افزایش قیمت‌ها را نداشته و چنین سیاستی می‌تواند درنهایت به زیان خود تولیدکنندگان باشد. بنابراین لازم است با استفاده از راهکارهای منطقی نسبت به کاهش هزینه‌های تولید و همچنین ثابت نگه‌داشتن قیمت‌ها اقدام شود.
حجتی: ما مسئول نیستیم
نکته قابل توجه درباره افزایش قیمت محصولات لبنی این است که وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت همچنان مشغول شانه خالی‌کردن از مسئولیت‌هایشان هستند.
دیروز محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر دلیل افزایش قیمت محصولات لبنی رسما بیان کرد که قیمت لبنیات در حیطه مسئولیت وزارت جهادکشاورزی نیست و باید از سازمان حمایت سوال شود.
در ادامه مجددا خبرنگاران از حجتی در مورد علت افزایش بی‌سر و صدای قیمت شیر در تعطیلات نوروز پرسیدند که او هم با صراحت گفت: ‌قیمت در بازار به من ربطی ندارد و مسئولیت ما تأمین و تولید عمده محصولات کشاورزی است و این‌که صنعت لبنیات محصولش را به چه قیمتی می‌فروشد، باز هم به من ربطی ندارد و مسئول آن سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان است.
این درحالی است که سازمان حمایت هم درباره تخلف برخی واحدهای لبنی در گران کردن محصولاتشان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: طی جلسه‌ای با تولیدکنندگان متخلف خواستار بازگشت قیمت‌ها به قبل شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع:جام جم آنلاین

کدخبر: 254941 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟