خرید و فروش مسکن در تهران5/4 درصا افزایش یافت

رکنا اقتصادی: بر اساس این گزارش در سال گذشته بیش از 162 هزار واحد مسکونی در تهران معامله شد که متوسط قیمت هر متر مربع آن، 4 میلیون و 390 هزار تومان بوده است.
قیمت مسکن در سال گذشته چه تغییری داشت؟
زمانی که رونق در بازار Store مسکن ایجاد شود و عرضه و تقاضا بالا رود قیمت‌ها نیز متناسب با آن افزایش می‌یابد. به همین دلیل، بالا رفتن قیمت مسکن یکی از نشانه‌های رونق گرفتن بازار است. بر همین اساس، قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در سال گذشته، 5.44 درصد افزایش پیدا کرده است. در اسفند ماه سال 95 نیز متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 4 میلیون و 570 هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل 1.5 و 5.2 درصد افزایش داشته است.
مردم بیشتر چه خانه‌هایی می‌خرند؟
خانه‌هایی با قیمت 150 تا 200 میلیون تومان، بیشترین میزان معاملات مسکن را با سهم درصدی 11.7 از میان کل واحدهای معامله شده، به خود اختصاص داده‌اند. در مجموع بیشتر از 45 درصد معاملات، برای واحدهای مسکونی زیر 300 میلیون تومان انجام شده‌اند.از نظر متراژ نیز واحدهای 60 تا 70 متری 14.3 درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داده‌اند که بیشتر از بقیه بوده است. در کل واحدهای مسکونی با زیربنای کمتر از 80 متر مربع، حدود 48 درصد از کل معاملات را تشکیل داده‌اند. اقبال به خانه‌های کوچک نشانه‌های زیادی با خود به همراه دارد که یکی از آن‌ها، فعالیت بیشتر طبقه متوسط نسبت به دیگر طبقه‌های اقتصادی در بازار مسکن است.
سال 95 بر مستأجران چه گذشت؟
در اسفندماه سال 1395 شاخص کرایه مسکن اجاری نسبت به ماه مشابه سال 94 در شهر تهران 11.3 درصد و در کل مناطق شـهری 4.9 درصد رشد داشته است. ماهیت قراردادهـای اجاره مسکن کـه غالباً یـک سـاله تنظیم می‌شود و نیز اثرپذیری شاخص اجاره‌بهای مسکن از سیاست‌های کنترل و مهار تورم، سبب تغییر متناسب اجاره‌بها بـا تحولات نرخ تورم در کشور شده است./برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 254356 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟