نقش پررنگ توسعه فازهای پارس جنوبی در اشتغال زایی

رکنا اقتصادی: میدان پارس جنوبی شامل ١٣ پالایشگاه گازی و ٤٠ سکوی تولیدی خواهد بود که از این تعداد تا اواخر سال ۹۵، ١٠ پالایشگاه در بخش خشکی و ٢٥ سکو در دریا تکمیل و به بهره برداری رسیده بود.

به گفته محمد مشکین‌فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، عملیات اجرای ٢٤٠٠ کیلومتر از ۳۱۵۰ کیلومتر خط لوله٣٢ اینچی که باید در بستر دریا کشیده شود، انجام شده و عملیات اجرای ٧٥٠ کیلومتر دیگر نیز در مدت ۲ سال آینده محقق خواهد شد. در مجموع برای کل میدان پارس جنوبی ٤١٥ حلقه چاه تعریف شده که از این میزان ٢٨٥ حلقه چاه حفاری و ١٥٧ حلقه چاه باقیمانده هم پس از تکمیل، به مدیریت تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس به عنوان بهره بردار میدان مشترک تحویل خواهد شد. از سال ۸۱ تا سال گذشته (٩٤)، ٨٧٩ میلیارد متر مکعب گاز از میدان پارس جنوبی تولید شده که ارزش محصولات تولیدی آن طی این مدت، معادل ٣٧٨ میلیارد دلار بوده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس  با اشاره به وعده بیژن زنگنه مبنی بر افزایش ٣٠٠ میلیون متر مکعب گاز از پارس جنوبی گفت ظرفیت تولید گاز ایران درحال افزایش است و با تکمیل فازهای باقیمانده پارس جنوبی تا پایان سال ۹۷ ظرفیت تولید گاز کشور از این نقطه به حدود ۷۲۵ میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید. وزیر نفت طی ٣ سال گذشته وعده افزایش ٣٠٠ میلیون متر مکعب گاز از پارس جنوبی را به مردم داده بود که این وعده با تلاش وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران، شرکت نفت و گاز پارس (به عنوان کارفرمای طرح های درحال توسعه) و پیمانکاران داخلی بطور کامل عملی شده است.

وضعیت اشتغال زایی در فازهای ۱۷، ۱۸، ۲۰، ۲۱ و ۱۹ پارس جنوبی

بر اساس این گزارش، یکی از ویژگی‌های طرح‌های توسعه‌ای فازهای پارس جنوبی اشتغال زایی و استفاده از توان نیروی انسانی داخلی است. در این راستا مدیرعامل شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران درمورد میزان اشتغالزایی در فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی توضیح داده بود با توجه به حجم زیاد کارکردها حدود ۱۴ هزار نفر ساعت اشتغالزایی در پیک کاری داشته‌ایم و یکی از سیاست‌گذاری‌های اصلی در مورد چنین طرح‌هایی در جهت اشتغالزایی نیروهای انسانی است.

همچنین طبق مستندات موجود تاکنون بیش از ۱۳۳ میلیون نفر ساعت در بخش خشکی فاز ١٩ پارس جنوبی کار شده است و در انجام فعالیت‌های توسعه‌ای آن نیز بالغ ‌بر ١١ هزار نفر مشغول کار بودندکه بر اساس آمارهای موجود، در زمان اوج فعالیت ها، این تعداد به ۱۲ هزارنفر نیز رسیده است.

مجری طرح توسعه فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی نیز در این مورد توضیح داده بود به طور متوسط روزانه برای  ۹۰۰۰ نفر در طرح توسعه فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی اشتغال زایی میشود.

منبع:ایسنا

کدخبر: 254304 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟