۳۳۰ میلیارد تومان به بودجه صدا و سیما اضافه شد

رکنا اقتصادی: علی لاریجانی در پایان جلسه بررسی لایحه بودجه ۹۶ به بیان نکات مهم در مصوبات مجلس در بودجه پرداخت.
وی توضیح داد: مجلس در بودجه ۹۶ از سهم صندوق توسعه ملی صیانت کرد، به طوری که طبق سیاست های کلی سهم صندوق ۳۰ درصد بود که این میزان در لایحه دولت به ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد. ما در مجلس مجددا همان ۳۰ درصد را قرار دادیم چون این صندوق برای آینده کشور است ، از آن صیانت کردیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی، تطبیق بودجه ۹۶ با برنامه ششم را از دیگر نکات مثبت مصوبات مجلس در بودجه عنوان و اظهار کرد: یکی از سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری توجه به عدالت اجتماعی است که نمایندگان نیز در شهرهای مختلف به خصوص در مورد بازنشستگان تحت فشار در مورد موضوع معافیت مالیاتی بودند به همین دلیل افزایش معافیت مالیاتی را از یک و نیم میلیون تومان به دو میلیون تومان رساندیم . آقایان در سازمان برنامه و بودجه کمک کردند تا با جابجایی منابع کمبود منابع جبران شود. اکنون معافیت مالیاتی برای دریافت حقوق ماهیانه دو میلیون تومان اعمال می‌شود.
وی ادامه داد: در مجلس برای همسان سازی حقوق بازنشستگان تلاش هایی صورت گرفت تا به حقوق طبقات پایین تر در بازنشستگان رقم هایی اضافه شود که مطابق با قانون Law برنامه به سمت عدالت بیشتر حرکت کنیم.
وی افزایش سهم اعتبارات استان ها به بیش از ۳۰ درصد را از دیگر نکات مثبت بودجه ۹۶ دانست و گفت:‌ طبق قانون برنامه ششم سهم اعتبارات استان ها باید ۳۰ درصد باشد که همین موضوع در بودجه ۹۶ اعمال شد، با این مصوبه مشکلاتی که استاندارها و نمایندگان به آن استناد می کردند رفع می‌شود.
رئیس مجلس افزایش مستمری کمیته امام و بهزیستی را به عنوان نکته مثبت دیگر مصوبات مجلس در بودجه ۹۶ دانست و توضیح داد:‌قبل از مصوبه مجلس مستمری افراد تحت پوشش کمیته امام (ره) و سازمان بهزیستی ۸۰ هزار تومان بود که آن را به ۲۰۰ هزار تومان رساندیم، این رقم در شرایط فعلی کمک جدی به طبقات پایین است.
رئیس مجلس شورای اسلامی شفاف سازی و تمرکز حساب های درآمدی دولتی را از دیگر نکات مثبت بودجه دانست و گفت:‌ طبق این مصوبه همه دستگاه ها باید منابع درآمدی شان را در خزانه واریز کنند که در این شرایط همه حساب ها شفاف می‌شود. همه دستگاه ها شامل این مصوبه هستند که باید درآمدهایشان را وارد خزانه کنند.
وی ادامه داد: مجلس مصوبه ای در مورد آموزش و پرورش داشت که دو روز گذشته وزیر آموزش و پرورش در تماسی از مجلس برای این اقدام تشکر کرد؛‌به موجب این مصوبه سه هزار میلیارد تومان به بودجه آموزش و پرورش اضافه شد، با توجه به مشکلات آموزش و پرورش این رقم قابل توجه است.
وی افزود: برای تربیت بدنی که امر مهمی برای سلامت مردم است و نشان دهنده جایگاه ورزش در کشور از نظر اقتدار ملی است ، ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار جدید اضافه و تصویب شد. همچنین برای مسئله سربازی نیز تعیین تکلیف کردیم.
لاریجانی خاطر نشان کرد: امسال مقام معظم رهبری با لطف‌شان به مجلس اجازه دادند که درباره موضوع آب رسانی روستایی تصمیم گیری کنند که به موجب آن ۹۹۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای آبرسانی روستایی قرار دادیم، چون تعدادی از روستاها مشکل آبرسانی دارند . این کار در گذشته با عنایت رهبری انجام شد. این مصوبه برای آبرسانی روستایی است، همچنین درباره آبیاری تحت فشار یا نوین در لایحه دولت رقم قابل توجهی ذکر شد. وزیر کشاورزی در همین رابطه طرح مهمی ارائه کرده که اگر چند سال این رقم را افزایش دهیم با همین مشکلات فعلی در بعد آب می توانیم محصولات مورد نیازمان را تامین کنیم، بنابر تمامی دلایل ۹۹۰ میلیارد تومان برای آبیاری تحت فشار اختصاص دادیم.
وی با اشاره به مشکلات رادیو و تلویزیون گفت:‌۳۳۰ میلیارد تومان به صدا و سیما برای تولید فیلم  و سریال های مورد نیاز و رفع برخی مشکلات جاری اضافه کردیم.
وی افزود: از کارهای خوب به موقع و سنجیده مجلس درباره ریزگردها و مشکلات محیط زیستی که برای کشور به وجود آورده است،‌ می باشد؛ مشکلاتی که بیشتر برای مردم شریف خوزستان به وجود آمده و دچار آسیب شده است.
لاریجانی گفت: با توجه به این مشکلات ۳۳۰ میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها علاوه بر بودجه دولت در لایحه اضافه کردیم تا ان‌شاء‌الله با کمک دستگاه های مختلف هر چه زودتر این موضوع در ابعاد داخلی و خارجی مورد توجه قرار گیرد.
به گفته لاریجانی یکی دیگر از تصمیمات مهم مجلس در مورد راه روستایی و بهسازی روستاها است. پس از انقلاب گام های خوبی توسط دولت‌های مختلف جهت بهبود وضعیت روستاها به خصوص راه روستایی برداشته شد. اکنون مقداری از روستاها مانده که برای آن سه هزار میلیارد تومان جهت تامین قیر رایگان برای بهسازی راه روستایی اختصاص دادیم که ان‌شاء‌الله گام خوبی برای آبادانی روستاها باشد.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: از دیگر نکات قابل توجه در لایحه بودجه جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت فرآورده ‌ها است چون معتقدیم نباید قیمت ها افزایش پیدا کند و بر ای مردم مشکلاتی ایجاد کنند؛همچنین برای ازدواج جوانان وام ۱۰ میلیون تومانی برای هر یک از زوجین تصویب کردیم.
وی افزود:‌ کار نوی دیگری که مجلس انجام داد و در لایحه دولت آمده بود، توجه به اتمام پروژه های عمرانی است . مقداری زیادی از پروژه های عمرانی باقی مانده که با منابع موجود قابل تحقق نبود، لذا سازوکاری امسال در نظر گرفته شد تا مقداری اعتبارات بخش خصوصی و بانک ها گذاشته و از پروژه نیز صادر شود تا وضعیت پروژه ها به سامان برسد. اگر دولت تلاش کند می‌تواند شرایط در آینده برای طرح های عمرانی بهبود بخشیده شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 250095 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟