میزان تولید گندم 2.5 میلیون تن افزون بر نیاز کشور است

وی بابیان اینکه حدود 6 میلیون هکتار از اراضی کشور به گندم اختصاص دارد، یادآورشد: دومیلیون و 126 هزار هکتار از این اراضی به صورت آبی و سه میلیون و 787 هزار هکتار به صورت دیم زیر کشت گندم قرار دارد.
اسفندیاری پور از افزایش قیمت خرید تضمینی گندم درسال 96 خبرداد و افزود: قیمت هرکیلوگرم گندم در سال 96 به 13هزار ریال افزایش می یابد . 
اسفندیاری پور ادامه داد: طرح خوداتکایی گندم توسط دولت تدبیر و امید از سال زراعی 93 – 92 آغاز و با انجام طرح های حفاظتی، ترویجی و آموزشی، توسعه مکانیزاسیون، تامین نهاده ها، افزایش بهره وری و قیمت گذاری مناسب از 10 میلیون و 570 هزار تن در سال 93 به 11.5 میلیون تن رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس طرح اقتصاد مقاومتی که از سال 93 توسط وزارت جهاد کشاورزی طراحی و آغاز شده، در افق سال 1404 رشد سالانه تولید گندم باید حفظ شود تا ضریب خوداتکایی در تولید گندم به صورت کامل محقق شود.
مشاور وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: دولت یازدهم برای حمایت و خودکفایی در تولید گندم برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در سال 92 خط اعتباری به ارزش هفت هزار و 500 میلیارد ریال، سال 93 به ارزش هشت هزار میلیارد ریال، سال 94 به ارزش 10 هزارمیلیارد ریال و امسال نیز 12 هزارمیلیارد ریال اختصاص داد تا کشاورزان با استفاده از تسهیلات بتوانند مزارع خود را به تراکتور، کمباین‌ و ادوات کشاورزی نوین مجهز کنند.
مجری طرح ملی گندم وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: تهیه بذرگواهی شده کشاورزان نیز از دیگر لازمه های خودکفایی تولید گندم است که جهاد کشاورزی میزان خرید بذر را از 290 هزار تن به 470 هزار تن رسانده است.
اسفندیاری پور افزود: از 470 هزار تن بذر خریداری شده تمام این میزان در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.
این مسئول ادامه داد: افزایش تولید بذر در افق سال 1404 به میزان 577 هزار تن پیش بینی شده که وزارت جهاد کشاورزی با روند فعلی در سه سال آینده به این میزان دست می یابد.
اسفندیاری پور همچنین تصریح کرد: اگر از ضایعات گندم در فرایند تولید از کاشت، داشت، برداشت تا فراوری کاهش یابد می توان غذای یکماه 79 میلیون نفر جمعیت کشور را تأمین کرد.
وی ادامه داد: با توسعه زراعت چغندر، کلزا و پنبه در تناوب با محصول گندم و بهره گیری از شیوه های آبیاری تحت فشار، میکرو و موضعی که هم اکنون در سطح 35 هزار هکتار از اراضی گندم کشور انجام شده، می توان به اهداف طراحی شده در طرح خوداتکایی گندم دست یافت. 
**خودکفایی در تولید دانه های روغنی برنامه ریزی شده است 
مشاور وزیر جهاد کشاورزی همچنین در خصوص کاشت کلزا در کشور گفت: کشت این محصول در چرخه تناوبی که به پایداری تولید کمک می کند به عنوان محصول راهبردی مورد حمایت وزارت جهادکشاورزی است. 
اسفندیاری پور افزود: کشور به شدت به تولید دانه های روغنی نیاز دارد و برای ثبات در تولید، کیفیت و کمیت این محصول نیاز به توسعه کاشت کلزا وجود دارد.
وی بابیان اینکه کشت کلزا به عنوان محصولی راهبردی، مورد حمایت وزارت جهادکشاورزی است، گفت: کشت این محصول در چرخه تناوبی با گندم به پایداری تولید کمک می کند. 
اسفندیاری پور افزود: با حمایت وزارت جهاد نیاز شدید به تولید دانه های روغنی سبب شده است سطح زیرکشت این محصول در مزارع امسال بیش از 2 برابر سال گذشته افزایش یابد. 
وی بابیان اینکه شرایط تولید گندم و کلزا در کشور در سال جاری بسیار مطلوب است، گفت: برنامه دولت تدبیر و امید کاهش واردات دانه های روغنی است که در این زمینه برنامه های حمایتی گسترده در حال اجراست.
وی، سطح زیرکشت دانه های روغنی در سال زراعی جاری را 150 هزار هکتار اعلام و خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی های انجام شده در سال زراعی 96-95 سطح زیرکشت و تولید این محصول تا 3 برابر افزایش می یابد.
اسفندیاری پور اظهارکرد: با افزایش سطح زیرکشت و همچنین اقدامات به زراعی 70 درصد نیاز کشور به دانه های روغنی در 10 سال آینده در داخل تامین می شود.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی درسفر یکروزه به ابرکوه به اتفاق جمعی از کارشناسان جهادکشاورزی استان وابرکوه از بافت قدیم و سرو4500 ساله وخانه آقازاده دیدن کرد.
17 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان ابرکوه به محصولات زراعی و باغی اختصاص دارد از این میزان 3500 هکتار زیرکاشت گندم است واین شهرستان دومین قطب تولید کننده گندم استان یزد است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع:یزدآنلاین

کدخبر: 249016 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟