بخش خصوصی در صنعت گردشگری فعال می شود

رکنا اقتصادی: گردشگری یکی از اهدافی است که در چند سال اخیر توجه ویژه ای به آن شده است، اما می توان گفت هنوز امکانات لازم به این منظور فراهم نشده است و با اهدافی که در این خصوص در برنامه افق چشم انداز بیست ساله ایران در سال 1404 تعیین شده است، فاصله زیادی وجود دارد.

یک کارشناس گردشگری در خصوص جایگاه این بخش در ایران به خبرنگار اقتصاد آنلاین این طور می گوید: گردشگری در ایران طی سالهای اخیر با توجه مشکلات منطقه ای و رکود اقتصادی وضع مناسبی را تجربه نمی کند. اما می توان گفت در بخش ورود گردشگر به داخل کشور وضعیت بهتر است، به خصوص از سال 92 به بعد برنامه های ورود گردشگرانی که انجام شده است شرایط بهتری را رقم زده است.

کمبود زیرساخت های داخلی

مسعود منتظری شاهتوری افزود: ورود گردشگر به داخل نیازمند چندین مقوله داخلی وخارجی است که از جمله آن می توان به امنیت، هزینه های سفر، شناساندن درست کشوراشاره کرد. دربخش بیرونی عواملی مثل تبلیغات منفی و ایجاد تصویر منفی از ایران همواره از تاثیرگذارترین مسایلی بوده است که ورود گردشگر به داخل را تحت تاثیر قرار داده است، اما شاهد هستیم بعد از اعتماد تعدادی از مسافران خارجی در سفر به ایران تاثیر این تبلیغات خیلی زود برطرف شده است و این گردشگران توانستند در کشور خود تاثیر این تبلیغات را خنثی کنند.

وی ادامه داد: باید قبول کرد در بخش زیرساخت ها در داخل کمبودهایی وجود دارد و همین موضوع مانع از رشد گردشگری درکشور شده است. چرا که اگر در شرایط کنونی هزاران گردشگر بخواهند وارد کشور شوند امکان اسکان و سرویس دهی مناسب و مدنظر این گردشگران وجود ندارد. 60 تا 70 درصد گردشگران خارجی تقاضای اسکان در هتل های لوکس را دارند و این در شرایطی است که هنوز هتل های مورد نیاز در شهرهای مختلف ساخته نشده است.

این کارشناس گردشگری با بیان اینکه به منظور رسیدن به جایگاه تعیین شده در سندچشم انداز بیست ساله ایران در سال 1404 باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود، تاکید کرد: بخش خصوصی با استفاده از ظرفیت هایی که دارد می تواند اهداف این برنامه را در بخش گردشگری محقق سازد اما باید توجه داشت که در این بخش ریسک سرمایه گذاری باید به حداقل برسد. به همین منظور دولت باید به جای دخالت مستقیم در خصوص برنامه های گردشگری ریسک سرمایه گذاری های کلان بخش خصوصی را کاهش دهد.

آسیب پذیربودن گردشگری همانند کودکی خردسال

استاد دانشگاه در رشته گردشگری با اشاره به اینکه مبنای برنامه ریزی های گردشگری باید بر ورود توریست تمرکز پیداکند، خاطرنشان کرد: گردشگری بدون زیرساخت های لازم آسیب پذیری شدیدی پیدا می کند و به رشد لازم دست نمی یابد. به همین منظور شناخت گردشگری در داخل توسط بخش های خصوصی، دولتی و حتی مردمی ضرورت پیدا می کند، می توان گفت تا زمانی که مردم شناخت مناسبی از ظرفیت های گردشگری داخلی خود نداشته باشند نمی توان انتظار داشت که میزبان های خوبی برای گردشگران خارجی باشند.

جای کوچک گردشگری در سبد خانواده

وی با اشاره به اینکه هزینه های بالای زندگی باعث شده است که گردشگران داخلی با صرفه جویی در هزینه های سفر به تامین درآمد جامعه محلی کمک زیادی نمی کنند، پیرامون شرایط گردشگری در داخل کشورخاطرنشان کرد: در تعریف گردشگری واقعی از محل سفر گردشگران به جامعه محلی تا 50 درصد درآمدهای منطقه توسط گردشگران تامین می شود و این روند به شکوفایی محل مورد بازدید گردشگران می انجامد، اما در کشور هنوز به جایی نرسیدیم که سفر گردشگران داخلی برای یک منطقه رونق ایجاد کند. در این خصوص می توان گفت بسیاری از گردشگران داخلی فقط برای یک منطقه مزاحمت ایجاد می کنند و همین موضوع باعث شده است که بومیان مناطق مختلف از حضور مسافران استقبال نمی کنند.

منتظری شاهتوری در بخش دیگری از صحبت خود گفت: در خصوص خروج گردشگرایرانی از کشور موضوعات با طیف گسترده تری از مسایل اثرگذارمواجه می شود که بر شرایط استقبال گردشگری تاثیر می گذارد و تا حدی با ورود گردشگر خارجی و گردشگری داخل کشور متفاوت است. در این خصوص می توان از روابط کشورها یا تنش های میان آنها یاد کرد. به عنوان نمونه روابط ایران و ترکیه در سال جاری و عدم صدور روادید در میزان سفر گردشگران ایرانی تاثیر گذاشت و خیلی راحت از تعداد گردشگرانی که هر ساله به این کشور سفر می کردند، کاست. شاید بتوان گفت در خصوص خروج گردشگر از کشور مسایل بین المللی بیشتر از عوامل داخلی تاثیر گذار است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 248880 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟