رشد 55 درصدی صادرات ریلی در امسال

رکنا اقتصادی: «حسین عاشوری» در یازدهمین نشست کمیته ترانزیت عنوان کرد: عمده ترین محصولات صادراتی در این مدت سیمان، سنگ آهن، زغال سنگ و کاشی بود که سیمان با برخورداری از بیشترین سهم به ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، پاکستان و ترکیه صادر شد.
وی درباره کالاهای وارداتی عنوان کرد: گندم، سنگ معدن روی، پنبه، کود سولفات، کنجاله و جو از محمولات وارداتی است.
عاشوری اضافه کرد: قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و ترکیه مبادی اصلی وارداتی بودند و 2 میلیون و 300 هزار تن کالا در این مدت وارد شده است.
عضو هیات مدیره راه آهن گفت: در 11 ماهه امسال محصولات ترانزیت شده شامل کود، پنبه، سوخت، صفحات چوبی، گوگرد، سنگ معدن، شمش آلومینیوم و کانتینر بود که در همه اقلام بجز گوگرد ترکمنستان با رشد ترانزیت روبرو شدیم.
وی افزود: کشورهای آسیای میانه مانند ازبکستان و ترکمنستان بیشترین سهم را در تناژ حمل و نقل ترانزیتی به عنوان کشور مبدا به خود اختصاص داده اند.
عاشوری بر توسعه ترانزیت بین هند و روسیه از طریق راهگذر شمال- جنوب، جذب بارهای خلیج فارس به دریای سیاه از طریق ایران- جمهوری آذربایجان- گرجستان و همچنین جذب محمولات نفتی ترانزیتی عراق تاکید کرد و گفت: تا 2 هفته آینده برای بازنگری درباره تعرفه و همچنین کوتاه تر شدن زمان سیر برای ترانزیت جلسه مشترک سه جانبه با کشورهای روسیه و جمهوری آذربایجان برگزار می کنیم.
عاشوری از بهره برداری از محور ریلی آستارا- آستارا تا 2 ماه آینده خبر داد و گفت: برای فعال سازی راهگذر اینچه برون نیز با همکاری سازمان همکاری اقتصادی اکو نشست سه جانبه ای بین راه آهن های ایران، ترکمنستان و قزاقستان برگزار شد.
وی اضافه کرد: خوشبختانه قدم های خوبی در بحث کاهش تعرفه برداشته شده است که از آن جمله می توان به تفاهمنامه ایران و قزاقستان برای جذب بار و اعطای تخفیف به حمل کالای صادراتی و ترانزیتی اشاره کرد.
رییس کمیته ترانزیت راه آهن فعال ترین مرزهای کشور در امر ترانزیت، صادرات و واردات را سرخس، بندرعباس، رازی، اینچه برون، جلفا و میرجاوه اعلام کرد و گفت: در 11 ماه گذشته مرزهای رازی و میرجاوه رشد خوبی را در این سه بخش داشتند.
به گفته وی، 96 شرکت در حمل و نقل ترانزیت فعالیت دارند که 93 درصد حمل و نقل توسط 20 شرکت فعال محقق شده است.
 گمرک ایران در آخرین گزارش عملکرد تجارت خارجی کشور اعلام کرد در 10 ماهه امسال صادرات غیرنفتی به 35 میلیارد و 270میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 8.37 درصد افزایش یافت و نشان از تراز مثبت تجاری است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 247588 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟