رکنا اقتصادی: ولی‌الله سیف اظهار کرد: یکی از سیاست‌های بانک مرکزی، پرداخت تسهیلات به واحدهای اقتصادی کوچک و متوسط است تا به فعالیت خود ادامه دهند. وی با بیان اینکه بازگشت 21 هزار واحد راکد به چرخه تولیدات کشور باعث رونق اقتصادی و جنب و جوش در شهرک‌های صنعتی کشور شده است، افزود: فعال شدن این واحدها در شهرهای مختلف از مهاجرت افراد از شهرهای کوچک به بزرگ جلوگیری و پراکندگی جمعیت را حفظ می‌کند.

سیف گفت: برای اینکه تعداد واحدهای بیشتری بتوانند از تسهیلات برای فعال سازی دوباره استفاده کنند برخی از شروط پرداخت تسهیلات نظیر وجود نداشتن چک برگشتی و نسبت مالکانه بالای 25درصد را حذف کردیم.

رئیس کل بانک مرکزی در عین حال بر این مسأله تأکید کرد که این تسهیلات به واحدهایی پرداخت می‌شود که محصولات تولیدی آنها زیانده نباشد و فعالیت آنها به رونق تولید کمک کند. وی همچنین با اشاره به وجود 190 واحد غیرفعال در استان کرمانشاه، برای کمک به این واحدها در صورت داشتن شرایط لازم اعلام آمادگی کرد.

سیف در بخش دیگری از سخنانش به مسأله برجام اشاره کرد و گفت: متأسفانه گاهی به دستاوردهای برجام جفا می‌کنیم و آنها را نادیده می‌گیریم. وی با بیان اینکه مطالبه گر کامل توقعاتمان از برجام هستیم، اظهار کرد: درست است که امریکا به همه تعهدات خود عمل نکرده است، اما نباید دستاوردهای مثبت برجام را نادیده گرفت. وی اظهار کرد: دستاورد برجام در حوزه بانکی بسیار ملموس است و توانستیم روابط کارگزاری قطع شده خود را با بانک‌های جهانی برقرار کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی، دو برابر شدن درآمد نفتی کشور را از دیگر مزایای برجام برشمرد و گفت: شوک کاهش قیمت نفت در برخی کشورها نظیر ونزوئلا به گونه‌ای بود که نرخ تورم در آنها سه رقمی شد. وی اظهار کرد: پیش از برجام، همه روابط کارگزاری ما قطع بود، اما اکنون ارتباطات کارگزاری ما به نحوی است که هیچ نقصانی در این زمینه وجود ندارد.

سیف گفت: در شرایط تحریم مجبور شدیم به دلیل بسته شدن همه ارتباطات کارگزاری، ارائه خدمات مورد نیاز به بازرگانی خارجی را به سمت شبکه‌های صرافی هدایت کنیم، اما اکنون فضا به گونه‌ای است که این فعالیت‌ها باید به نظام بانکی بازگردد زیرا ارائه خدمات توسط نظام بانکی در حوزه تجارت خارجی، ویژگی‌های مثبتی همچون هزینه کمتر و ریسک پایین‌تر را دارد. وی گفت: در شرایط تحریم حداقل 15درصد هزینه ما در حوزه تجارت خارجی افزایش یافته بود که با گشایش‌های ایجاد شده، این هزینه کاهش یافته است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع:برترین ها

کدخبر: 243940 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟