۳ ماهواره بومی و ایرانی آماده پرتاب است

رکنا اقتصادی: محمود واعظی شامگاه دوشنبه در حاشیه ویژه برنامه دهه مبارک فجر ترمه و ترنج در سمنان اظهار داشت: ماهواره از نظر فناوری در لبه فناوری قرار داشته و امروز ما نیازمندیم که هم ماهواره بومی و هم ماهواره ملی داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه هدفگذاری کرده است افزود: در این راستا از بهترین افراد، اساتید و فارغ التحصیلان خوب دانشگاهی استفاده شده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه امروز در ساخت ماهواره‌های آزمایشی سنجشی قدم‌های خوبی در کشور برداشته شده است خاطرنشان کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران سه ماهواره «سنجشی» آماده پرتاب دارد.
واعظی با بیان اینکه در دیگر امور تحقیقاتی و پژوهشی و فناوری‌های نوین با موفقیت طرح و ایده در آزمایشگاه، کار تمام می‌شود عنوان کرد: اما در فناوری ماهواره‌ها، ماهواره بعد از ساخت باید در فضا آزمایش شود.
وی با اشاره به موفقیت‌های کشورمان در تولید و آزمایش ماهواره گفت: امروز ما در کشور یک ماهواره به نام ماهواره سنجشی دوستی آماده پرتاب داریم و امیدوارم که در دو تا سه ماه آینده به فضا پرتاب شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه مأموریت این ماهواره از نوع فعالیت های سنجشی است تصریح کرد: ۲ ماهواره دیگر نیز آماده پرتاب داریم که به موقع خود این دوماهواره نیز به فضا پرتاب خواهند شد.
واعظی از ماهواره «ناهید» به عنوان یکی از این ماهواره‌ها نام برد و افزود: این ماهواره نخستین کار آزمایشی به عنوان ماهواره مخابراتی آزمایشی است و همه این‌ها بومی است و آن را در پژوهشکده ماهواره ساختیم.
وی با بیان اینکه ماهواره «پیام» سومین ماهواره بومی آماده پرتاب جمهوری اسلامی ایران است اضافه کرد: این ماهواره را نیز سازمان فضایی وزارت ارتباطات با همکاری دانشگاه امیرکبیر ساخته است و این ماهواره نیز برای پرتاب شدن به فضا آماده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه کشورمان در زمینه فناوری ماهواره‌ها همچنان در حال پیشرفت است ابراز امیدواری کرد تا پنج سال آینده، جمهوری اسلامی ایران صاحب ماهواره دائمی سنجشی بومی شده و ظرف هشت تا ۱۰ سال آتی نیز بتواند ماهواره مخابراتی دائمی بومی تولید و به فضا پرتاب کند.
واعظی با بیان اینکه در کنار آن کشورمان به دنبال در اختیار داشتن ۲ ماهواره ملی است افزود: به دنبال ماهواره‌هایی هستیم که همه مدیریت آن دست خودمان باشد و در این مورد قراردادهای لازم نیز بسته شده است.
وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود که تا ۳۰ ماه دیگر قرارداد ماهواره ملی سنجشی اجرایی شود گفت: برای تولید ماهواره ملی مخابراتی نیز درحال پیگیری هستیم و امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه برسد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 243347 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟