کیفیت آرد ۲۵ درصد کاهش یافت/ قیمت‌گذاری گندم باید اصلاح شود/ ایجاد رانت به دلیل تفاوت قیمت آرد

رکنااقتصادی: جواد کرمی رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی در پاسخ به این پرسش که چرا نرخ آرد متناسب نرخ جهانی در اختیار تولیدکنندگان نان قرار نمی‌گیرد، بیان داشت: دولت گندم را به قیمت 1275 تومان خریداری می کند و با قیمت 665 تومان برای بخش سنتی و 900 تومان برای بخش صنعتی عرضه می کند.این در حالی است که قیمت جهانی گندم 700 تومان است. اگر نرخ پایه بر اساس قیمت جهانی است چرا با قیمت جهانی عرضه نمی شود؟ این روش قیمت‌گذاری باید اصلاح شود.
او افزود: زمانی که قیمت گندم برای واحدهای آزادپز به نرخ آزاد است باید نرخ عرضه آن مطابق با قیمت جهانی باشد؛ البته باید به بخش کشاورزی سوبسید تعلق گیرد؛ اما محاسبه با تولیدکنندگان بر اساس قیمت جهانی باشد.
کرمی در پاسخ به این پرسش که تفاوت قیمت در آرد مورد مصرف نانوایی‌ها چه مشکلاتی را برای تولیدکنندگان به وجود می آورد؟ ، بیان داشت: تفاوت در قیمت آرد بسیار بالا است. این موجب رانت می‌شود. این مسئولین این مسئله را می‌دانند؛ اما تصمیم نمی‌گیرند و عدم رسیدگی به این مساله فضای رقابتی را از بین برده است.
او در پاسخ به این پرسش که چرا با توجه به نامه نگاری های که برای یکسان سازی قیمت آرد انجام شده همچنان واحدهای سنتی و صنعتی با نرخ‌های متفاوت اقدام به خرید آرد می کنند؟ ، بیان داشت: معمولا به دلیل برگزاری انتخابات از این کار صرف نظر می کنند؛ اما این کار درستی نیست.
رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی در رابطه با وضعیت کیفیت گندم داخلی برای تولید نان های صنعتی و اینکه در سال جاری با توجه به اتمام ذخائر گندم وارداتی چه مشکلی در کیفیت این نان ها به وجود می آید، بیان داشت: کیفیت گندم وارداتی همواره مورد بحث بوده است. در کیفیت آرد بحث هایی مطرح است؛ چراکه برای تولید نان های حجیم نیاز به گندم با پروتئین 13.5 و گلوتن بالای 30 درصد داریم؛ اما گندم های تولیدی با توجه به نوع تولید نان های سنتی در کشور با ویژگی هایی که ذکر شد فاصله دارد. نان صنعتی نیاز به گندم وارداتی دارد. در کمتر نقطه ای از کشور این نوع گندم کشت می‌شود. پیشنهاد این بوده است که برای مصارف خاص گندم وارد شود با توجه به اینکه امسال خودکفا شدیم، اجازه واردات داده نشده است. در حال حاضر کیفیت آرد 25 درصد کاهش یافته است و این هشدار را به دو وزارتخانه کشاورزی و صنعت و معدن داده‌ایم که با پایان یافتن ذخیره در کیفیت مشکل به وجود می آید.

او در پاسخ به این پرسش که با توجه به اعلام وزرات جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه قادر به تامین آرد مورد نیاز نان های حجیم خواهند بود، آیا این نوع آرد در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته است یا خیر؟ ، بیان داشت: در هفته گذشته اعلام شد که این نوع آرد را تامین می کنند؛ اما کار خاصی انجام نشده است. فرانسه به عنوان بزرگ‌ترین کشور صادرات گندم در سال گذشته 1 میلیون 500 هزار تن گندم از آلمان و کانادا برای مصارف خاص خود وارد کرده است؛ بنا بر این واردات برخی اقلام گندم آسیبی به تولید داخل نخواهد زد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 241335 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟