شرکت های هواپیمایی خارجی در تهران: بلیت برای دارندگان ویزای آمریکا نداریم/فروش به گرین کارتی ها با اخذ تعهد

رکنااقتصادی:«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا جمعه گذشته (هشتم بهم ماه) فرمان جنجال برانگیز اقدامات محدود کننده علیه مهاجران را امضا کرد که براساس آن، ضمن توقف پذیرش پناهجویان تا 120 روز، از ورود شهروندان هفت کشور ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن به مدت 90 روز جلوگیری می شود؛ همچنین صدور ویزا برای تبعه این کشورها در همه سفارتخانه های آمریکا در جهان متوقف شده است.

براساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، همه شهروندان هفت کشور اعلام شده که ویزا و گرین کارت آمریکا را دارند و حتی افراد دو تابیعتی غیر آمریکایی(مثلا اروپایی- ایرانی) نیز مدت اعلام شده 90 روز، حق ورود به آمریکا را ندارند.

با اجرایی شدن این فرمان ترامپ، مشکلات زیادی برای مردم و شرکت های هواپیمایی در سراسر جهان ایجاد شده است.

بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا از نمایندگی های چند شرکت هواپیمایی از جمله «قطرایرویز، الامارات، الاتحاد، بریتش ایرویز، ترکیش ایرلاین و لوفت هانزا» در تهران نشان می دهد با توجه به دستور رئیس جمهوری آمریکا، شهروندان ایرانی که از قبل، برنامه سفر کاری و تحصیلی خود را پیش بینی کرده بودند، با مشکل عدم فروش بلیت مواجه شده اند.

یکی از کارکنان دفتر هواپیمایی ترکیش ایرلاین در تهران در این رابطه به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: اکنون ایرانیانی که پاسپورت آمریکایی دارند مشکلی برای خرید بلیت ندارد، اما به کسانی که ویزا و گرین کارت دارند، نمی توانیم بلیت بفروشیم.

یکی از کارکنان دفتر شرکت هواپیمایی بریتش ایرویز در تهران نیز به ایرنا گفت: این شرکت همچنان طبق روال گذشته نسبت به فروش بلیت به مسافران ایرانی اقدام می کند.

وی اعلام کرد، با توجه به ممنوعیت سفر ایرانیان به آمریکا، هنوز روش فروش بلیت ما تغییر نکرده است.

یکی از کارمندان دفتر شرکت هواپیمایی الامارات نیز به ایرنا گفت: با فروش بلیت به دارندگان ویزای آمریکا مشکلی نداریم اما مسئولیت سفر به آمریکا متوجه خود مسافر است و اگر مانع از ورود به آمریکا شدند، این شرکت مسئولیتی نمی پذیرد.

یکی از مدیران دفتر شرکت هوایی قطرایرویز نیز گفت: کسانی که گرین کارت دارند با اخذ تعهد، به آنها بلیت فروخته می شود که اگر با رسیدن به فرودگاه آمریکا، بازگردانده شدند، این شرکت هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد.

وی اضافه کرد: برای شهروندان ایرانی که پاسپورت آمریکایی نیز دارند فروش بلیت مانعی ندارد اما به مسافرانی که ویزای آمریکا دارند، تا اطلاع ثانوی بلیت نمی فروشیم.

شرکت هواپیمایی لوفت هانزا نیز برنامه دیگری در این رابطه در پیش گرفته است؛ یکی از کارکنان نمایندگی این شرکت در تهران در این رابطه به ایرنا گفت: از دیروز با توجه به اجرایی شدن فرمان ترامپ، این شرکت به مسافران دارای گرین کارت و ویزای آمریکا اجازه سوار شدن به هواپیما را نمی دهد؛ بنابراین فروش بلیت به آنها ممنوع شده اما همچنان بلیت به دارندگان پاسپوت آمریکایی فروخته می شود.

یکی از نمایندگی های فروش بلیت شرکت هواپیمایی الاتحاد نیز در این رابطه گفت: از امروز این شرکت برای دارندگان ویزای آمریکا بلیت نمی فروشد؛ به افرادی که گرین کارت آمریکا را دارند نیز با اخذ تعهد بلیت فروخته می شود تا در صورت بروز مشکل در فرودگاه مقصد، مسئولیت آن بر عهده مسافر باشد.

وی نیز اعلام کرد که همانند سایر شرکت های هواپیمایی، بلیت به دارندگان پاسپورت آمریکایی فروخته می شود.

** فرمان ترامپ Trump دامن «یاتا» را هم گرفت

براساس اعلام برخی رسانه های خبری خارجی، فرمان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در زمینه منع سفر مهاجران و مسافران هفت کشور به آمریکا، شامل کادر و خدمه پروازی خطوط هواپیمایی این کشورها نیز می شود.

شبکه خبری اسکای نیوز دراین باره اعلام کرد، آمریکا به اتحادیه جهانی حمل و نقل هوایی (یاتا) ابلاغ کرده است که ممنوعیت های مهاجرتی و ویزایی شامل کادر پروازی شرکت های هواپیمایی هفت تابعیت منع شده نیز می شود.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: دستور اجرایی روز جمعه ترامپ در این باره، خطوط هوایی سراسر جهان را غافلگیر کرده و موجب اختلال در روند کاری شرکت های هوایی عضو این اتحادیه شده است.

** آغاز انتقادها در ایالت های مختلف آمریکا تا اتحادیه اروپا

به گزارش ایرنا، دستور جدید رئیس جمهوری آمریکا، با انتقادهای زیادی در سراسر جهان و حتی آمریکا مواجه شده و شماری از آمریکایی ها در دو روز اخیر با تجمع در برخی فرودگاه های این کشور از جمله جان‌اف‌.کندی نیویورک، به فرمان تازه ترامپ اعتراض کرده و خواهان آزادی Freedom پناهنده‌هایی شده‌اند که پس از ورود به آمریکا بازداشت شده‌اند.

«جری ندلر» و «نیدیا ولازکوز» نمایندگان نیویورک در کنگره آمریکا نیز امروز(یکشنبه) با حضور در فرودگاه جان اف کندی به پیگیری وضعیت 2 عراقی و 11 پناهنده مسلمان دیگر پرداخته اند که در این فرودگاه بازداشت شده اند.

در برخی فرودگاه‌های بین‌المللی دیگر آمریکا از جمله لس‌آنجلس، سن‌فرانسیسکو، دالس (ویرجینیا) نیز برخی از شهروندان تجمع‌هایی در حمایت از پناهندگان و مخالفت با فرمان اخیر دونالد ترامپ برگزار کرده‌اند و تعدادی از وکلای داوطلب نیز گفته‌اند که برای پیگیری حقوقی وضعیت پناهجویانی که از این قانون Law آسیب می‌بینند در فرودگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند.

«اریک اشنایدرمن» دادستان نیویورک گفته از همه قدرتش استفاده می‌کند تا به «کسانی که قربانی تبعیض‌ و فرمان‌های خطرناک ترامپ شده‌اند» کمک کند.

مقام های قضایی ویرجینا نیز اعلام کرده است که از این دستور رئیس جمهور آمریکا تبعیت نخواهند کرد.

چند سازمان آمریکایی مدافع حقوق بشر، از جمله «مرکز حقوقی مهاجرت ملی» و «اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا» بدلیل سیاست های مهاجرتی دونالد ترامپ، علیه او و جان کلی وزیر امنیت داخلی ایالات متحده اقامه دعوی کرده اند.

با وجود اینکه اعلام شده، از ورود شهروندان(هفت کشور یادشده) دارای گرین کارت نیز به آمریکا جلوگیری می شود، رویترز به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داده که ورود دارندگان گرین کارت به آمریکا از این هفت کشور «مورد به مورد» بررسی خواهد شد. بر این اساس ممکن است شماری در طول مدت 90 روز اعلام شده، اجازه ورود پیدا کنند. هرچند توضیحات و برداشت مقام‌های آمریکایی از این قانون به تدریج روشن‌تر می‌شود.

** واکنش وزارت خارجه ایران

اجرایی شدن قانون جدید ترامپ برای ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور و همچنین مهاجران، تاکنون اعتراض سازمان ملل و بعضی کشورهای اتحادیه اروپا را به همراه داشته است.

وزارت خارجه ایران نیز در بیانیه‌ای این اقدام را محکوم و اعلام کرد: «برای حمایت از حقوق شهروندان خود تا زمان برطرف شدن محدودیت‌ های توهین‌آمیز ایالات متحده علیه اتباع ایران، اصل عمل متقابل را اجرا می‌کند.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 241240 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟