سالانه 7 میلیون تن محصول سبزی و صیفی کشور از بین می رود

رکنااقتصادیک محسن خدادادی روز سه شنبه در گردهمایی سالانه پژوهشی سبزی و صیفی که در موسسه تحقیقاتی علوم باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در محمدشهر کرج برگزار شد، افزود: سبزی و صیفی جایگاه بالایی در تولیدات کشاورزی کشور دارند به طوریکه در 930 هزار هکتار از سطح زیر کشت این محصولات 28 میلیون تن محصول برداشت می شود.
وی با بیان اینکه این محصولات در 36 گونه مختلف گیاهی تولید می شوند، اظهار داشت: در سال 1392 ارزش این میزان محصول تولید شده تقریبا 11 میلیارد دلار بوده که معادل یارانه یکسال 75 میلیون نفر است که نشان دهنده جایگاه ویژه این بخش در سلامت مردم است.
خدادادی گفت: برای رشد این بخش بایستی بر روی محصولات گلخانه ای، کشت کدوئیان در فضای باز، کشت سبزی های برگی، نخودفرنگی و لوبیاسبز و همچنین سبزی های ریشه ای و قارچ تمرکز کنیم.
وی به برنامه ها و اهداف این بخش برای ارتقای کیفیت و کمیت سبزی و صیفی اشاره کرد و افزود: تغییر الگوی کشت در مناطق عمده تولید با هدف انتقال محصولات سبزی و صیفی از فضاهای باز به محیط کنترل شده را از جمله این برنامه ها برشمرد.
این مسئول برنامه تحقیقاتی به نژادی جهت ایجاد لاین های اصلاح شده و ارقام سبزی و صیفی در فضای باز و گلخانه ای و کاهش ضایعات و افزایش کیفیت محصولات سبزی و صیفی را از دیگر این برنامه ها برشمرد و بیان داشت: با توجه به ضایعات بالا در این بخش کارهای تحقیقاتی خوبی در حال انجام است.
وی بهینه سازی روش های برداشت، انبارداری و حمل و نقل و بکارگیری فن آوری های نوین با دیدگاه تولید محصول سالم و همچنین تعیین محصول جدید را از دیگر رویکردهای پژوهشکده سبزی و صیفی عنوان کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع:ایرنا

کدخبر: 238754 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟