بازرسی فیزیکی ۴۰ درصد از محموله‌های وارداتی به کشور

رکنااقتصادی: خیالی با اشاره به بحث تسهیل تجارت اظهارکرد: هم‌اکنون، دنیا به سمتی می‌رود که با بحث مدیریت ریسک، تسهیل تجارت را مدنظر قرار می‌دهد و در این راستا گمرک ایران در حال حاضر ۴۰ درصد از محموله‌های ورودی به ایران را به صورت فیزیکی بازرسی می‌کند.
وی با اشاره به تازه‌ترین تحلیل داده‌ها و اطلاعات به روز شده‌ از وضعیت کنترل‌های گمرکی در گمرکات سراسر کشور، ادامه داد: سامانه‌های گمرک و پنجره واحد تجارت فرامرزی با هدف مکانیزاسیون تمامی رویه‌های ‌گمرکی شکل گرفته ‌است، به ‌طوری که تبادل اطلاعات الکترونیک و تعامل با سایر سازمان‌ها را پوشش می‌دهد.
سرپرست دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران با بیان اینکه سامانه جامع تجارت، فرایندهای رصد کالا را در داخل کشور بررسی می‌کند، گفت: این سامانه جامع تجارت به تبادل اطلاعات با سامانه‌های سایر دستگاه‌ها می‌پردازد.
خیالی تصریح کرد: وقتی کالایی وارد کشور می‌شود سامانه جامع تجارت سایر دستگاه‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند و در عین حال خود سازمان گمرک دو مسئولیت مهم تسهیل تجارت و کنترل و نظارت بر ورود وخروج کالاها را بر عهده دارد.
وی افزود: در بحث کنترل و نظارت بر ورود و خروج کالاها طبیعی است که اگر بخواهیم تمام محموله‌هایی که وارد کشور می‌شوند را از طریق دستگاه‌های ایکس‌ری مورد بازرسی قرار دهیم، در روز تنها چند دستگاه کانتینر را می‌توانیم، بازرسی کنیم.
به گفته سرپرست دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران درحال حاضر گمرکات مهم و عمده ایران مجهز به تجهیزات بازرسی هستند. 
خیالی همچنین درخصوص مشکل گمرک با سازمان بنادر کشور نیز، تصریح کرد: توانسته‌ایم تبادل اطلاعات را به صورت برخط داشته باشیم و در این تعامل، قبض انبارها را به صورت مکانیزه دریافت می‌کنیم‌ تا با قفل این قبض‌ها، اظهار مجدد روی یک شماره قبض انبار اتفاق نیفتد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع:ایسنا

کدخبر: 238671 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟