دولت به سمت تک‌ نرخی کردن دلارِ 38 تا 40 هزار ریالی حرکت کند

رکنااقتصادی : اسدالله عسگراولادی اضافه کرد: جلوگیری کردن از افزایش تورم با تولید حاصل می‌شود، باید تولید و صادرات را افزایش دهیم و در آن شرایط تورم خودبه‌خود مهار خواهد شد؛ نرخ ارز در همه دنیا شناور است و تورمی با خود به همراه نخواهد آورد.

رییس اتاق های ایران و چین و ایران و روسیه اعتقاد دارد دولت باید برای دلار با پایه 40 هزار ریال( چهار هزار تومان ) برای تک‌نرخی کردن ارز برنامه‌ریزی کند.

عسگراولادی اضافه کرد: دولت باید به سمت ارز تک‌نرخی حرکت کند و تک‌نرخی کردن ارز با دلار پایه 40 هزار ریال یک اقدام مهم است که دولت باید آن را انجام دهد. باید نرخ‌هایی مانند 32 هزار ریال را برای دلار دولتی برداریم و مجلس هم نرخ 32 هزار ریال اعلام شده را در بودجه تغییر دهد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در واکنش به نظر رییس‌کل بانک مرکزی که هفته گذشته اعلام کرد نرخ تک‌نرخی ارز باید 36 هزار ریال باشد، گفت: در شرایطی که در بازار آزاد قیمت دلار حدود 40 هزار ریال است، نرخ ارز 36 هزار ریالی اصلا تحقق‌پذیر نیست و اگر دولت به سمت این عدد حرکت کند بازهم شاهد اختلاف بین دلار دولتی و قیمت بازار آزاد خواهیم بود.

قیمت ارزهای عمده بویژه دلار در روزهای پایانی سال 2016 میلادی در بازار آزاد با رشد همراه شد؛ به گونه ای که قیمت دلار به کانال 41 هزار ریالی وارد شد که بانک مرکزی علت آن را افزایش تقاضای تجاری و مسافرتی، رشد نرخ حواله درهم امارات و افزایش فعالیت دلالان بازار ارز کشور اعلام کرد.

به دنبال تلاش بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز، از هفته دوم دی ماه تقاضای کاذب ایجاد شده در بازار برای دلار آمریکا رو به افول نهاد، به نحوی که قیمت این ارز در هفته ای که گذشت در محدوده 39 هزار نوسان داشت.

منبع: ایران اکونومیست

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 237455 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟