فیش‌های نجومی قابل پیشگیری بود

رکنا اقتصادی : عادل آذر امروز در همایش حسابداری بخش عمومی با بیان اینکه بروز پدیده فیش های نجومی به دلیل هوشمند نبودن نظام حسابرسی اتفاق افتاد، افزود: اگر دستگاه های نظارتی از ۳ سال پیش افزایش مبالغ فیش های حقوقی را به مدیران اخطار کرده بودند، پدیده فیش‌های حقوقی به وجود نمی‌آمد.
رییس دیوان محاسبات با اشاره به برخی دغدغه های حسابرسی اظهارداشت: گفته می شود اگر دستگاه های نظارتی در برخی کشورها نبود میزان تخلفات تا ۲۰۰ برابر افزایش می یافت که این میزان در ایران تا ۱۰۰ برابر بود.
وی افزود: مرحوم هاشمی رفسنجانی خود از کسانی بود که بحث‌های مربوط به خصوصی سازی را مطرح کرد و گفت امور را به مردم واگذار کنیم که خود اداره کنند.
آذر با طرح این سوال که با وجود انواع دستگاه‌های نظارتی چرا آمار فساد در ایران بالا است؟، گفت: مدیران می گویند باید یک ساعت کار کنند و ۲۳ ساعت پاسخگو باشند، اما سوال این است که پس چرا وضعیت چنین است؟
رییس دیوان محاسبات افزود: چرا نتوانسته ایم جلوی فسادها را بگیریم؟ یکسری می گویند فساد در ایران سیستمی شده ولی این درست نیست و گفتن این قبیل حرف‌ها تبعات دارد.
وی تاکید کرد: باورم این است که اگر مکانیزم‌های نوین بودجه ریزی را به کار ببندیم می توانیم جلوی دوباره کاری‌ها و موازی کاری‌ها را بگیریم و مشکلات بسیاری حل می شود.
آذر بیان داشت: هوشمندسازی حسابرسی و حسابداری می‌تواند جلوی بسیاری از مشکلات از جمله فیش‌های حقوقی را بگیرد. اگر نظامات هوشمند مستقر بود باید دو سال پیش به همان مدیرانی که بعدها غارتگر خواندیم‌شان هشدار می‌دادیم.
وی با اشاره به منافذ قانونی و اینکه من اسمش را سیاه چاله‌ها گذاشتم، اظهارداشت: سیاه چاله‌هایی که در بودجه‌ریزی و سیستم‌های حسابرسی ما وجود دارد، تفاسیر متعددی به وجود می آورد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع:ایبنا

کدخبر: 237389 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟