نیمی از زعفران موجود در بازار تقلبی است

رکنا اقتصادی : غلامرضا میری در پاسخ به این پرسش که چند درصد از زعفران هایی که در بازار هستند غیر استاندارد و و غیر بهداشتی است گفت :واحدهایی که شناخته شده و دارای مجوز و علامت استاندارد هستند هر روز از خط تولیدشان نمونه برداری می شود و از زعفران هایی که توسط آنها در سطح بازار پخش می شود نیز نمونه برداری می شود و اگر تخلفی دیده شود پروانه فعالیت آن واحد باطل می شود ، اما در مقابل دو برابر آنها واحد های بدون مجوز فعالیت دارند که کسی با آنها کاری ندارد اینها زیر پله ای هستند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا دستگاههای نظارتی نسبت به برخورد با آنها اقدام نمی کنند اظهار داشت : ما به معاونت غذا و دارو و موسسه استاندارد واحد هایی را که زعفران بدون شناسنامه و ادرس به مردم عرضه می کنند را اعلام می کنیم ،اما این دستگاهها در پاسخ می گویند که آنها تحت پوشش ما نیستند و از ما مجوز ندارند، بنابراین ما نمی توانیم نظارتی بر آنها داشته باشیم ،‌اما اگر کسی شکایت کند رسیدگی می کنیم و می توان گفت این واحد ها به نوعی رها شده اند .
نایب رییس شورای ملی زعفران درباره تخلفات افراد سودجو گفت :معمولا برخی افراد سودجو ساقه های زعفران را با مواد و رنگ شیمیایی آغشته می کنند و به بازار می دهند که کیفیت آن بسیار پایین است همچنین برخی دیگر نیز با وارد کردن موادی از هندوستان و پاکستان که شبیه کلاله زعفران است و معلوم نیست مواد اصلی آن چیست آن را با زعفران مخلوط می کنند و ظاهر این مواد به گونه ای است که حتی افراد خبره هم نمی توانند تقلبی بودن آن را تشخیص دهند مگر آنکه به آزمایشگاه داده شود .
وی افزود :واحدهایی که مجوز دارند تا زعفران را آزمایش نکنند آن را نمی خرند اما واحدهای بدون مجوز به راحتی از این مواد استفاده می کنند .
میری در ادامه گفت :در کشور حدود 53 علامت استاندارد در زعفران وجود دارد که اکثریت در مشهد هستند . درکل زعفران هایی که دارای علامت استاندارد هستند کیفیت لازم را دارند حتی اگر به عنوان برند سرزبانها نیفتاده باشند و شاید برخی از آنها حتی کیفیت بالاتری نسبت به برندها داشته باشند .برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع:جام جم آنلاین

کدخبر: 237313 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟