افزایش رسمی قیمت شیر مدت دار

رکنااقتصادی: رضا باکری علت افزایش قیمت شیرهای استریل مدت دار را افزایش تعرفه واردات پاکت تتراپک از چهار درصد به 20 درصد و همچنین حذف ارز مبادله ای عنوان کرد و گفت: این امر با توافق وزارتخانه های جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته است.

وی افزود: بدین ترتیب قیمت هر لیتر شیر استریل با پاکت تتراپک از 28 هزار ریال به 30 هزار ریال افزایش یافت که دو هزار ریال رشد قیمت دارد که ناشی از اثرگذاری افزایش نرخ تعرفه واردات و تغییر نرخ برابری ارز است.

دبیر انجمن صنایع لبنی کشور گفت: سالیانه 800 هزارتن شیر به شکل استریل و در داخل پاکت های تتراپک به بازار عرضه می شود که بیانگر واردات حداقل 800 میلیون پاکت تتراپک است.

وی درباره امکان تولید پاکت های تتراپک در کشور افزود: اکنون دو تا سه شرکت اقدام به تولید پاکت های تتراپک در داخل کشور کرده اند که در حال مذاکره و آزمایش با برخی کارخانجات بسته بندی هستند که در صورت موفقیت نتایج می توان بخشی از نیاز به این پاکت ها را در داخل کشور تامین کرد.

** افزایش قیمت شامل دیگر فراورده های لبنی نمی شود

باکری تاکید کرد، مابقی فرآورده های لبنی همچون شیر، ماست ، دوغ، پنیر و... که بسته بندی آنها از تولیدات داخل است و وارداتی نیست، به هیچ عنوان شامل این افزایش قیمت نمی شوند.

وی گفت: باوجود افزایش هزینه های تمام شده تولید لبنیات، اما افزایش قیمت فرآورده های لبنی در نظر نیست.

به گفته باکری، شیر خام و فرآورده های لبنی بیش از نیاز مصرفی موجود است و حتی بخشی از مازاد تولید به کشورهای هدف صادر می شود.

چندی پیش برخی صنایع لبنی بزرگ و کوچک در حالی اقدام به افزایش بیش از 20 درصدی نرخ فرآورده های خود کردند که در دو هفته اخیر، قیمت شیرخام را یک هزار ریال ارزانتر از گذشته از تولیدکنندگان می خریدند.

در دو تا سه هفته اخیر با کاهش خرید قیمت شیرخام به یک هزار و 150 ریال تا یک هزار و 200 ریال (115 تا 120تومان)، صنایع لبنی توانستند هر کیلوگرم شیرخام را بین 500 تا یک هزار ریال (50 تا 100 تومان) کاهش نرخ خریداری کنند، درحالی که براساس آمار 70 درصد هزینه های تولید این صنایع مربوط به شیرخام است.

از ابتدای سال جاری تاکنون مصوبه جدیدی برای افزایش قیمت فرآورده های لبنی نداشته ایم.

پارسال صنایع لبنی در حالی از پذیرش افزایش نرخ خرید شیر خام از دامداران خودداری کردند که در دو سال اخیر حداقل سه بار اقدام به افزایش قیمت محصولات خود در بازار کرده اند

براساس مصوبه سال گذشته دولت، صنایع لبنی باید هر کیلوگرم شیر خام را با نرخ 14 هزار و 400 ریال از دامداران خریداری می کردند اما همچنان با قیمت 11 هزار ریال تا 12 هزار و 500 ریال خریداری می شود.

حال برخی کارشناسان بخش کشاورزی معتقدند سال گذشته صنایع لبنی چندین بار اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده اند و دیگر جایی برای افزایش قیمت ندارند و این افزایش قیمت در سالجاری به صورت خودسرانه و بدون هیچ مصوبه ای صورت گرفته است.

به اعتقاد کارشناسان بخش صنایع غذایی افزایش قیمت امسال محصولات لبنی ارتباطی به مصوبات سال گذشته ندارد، زیرا تمامی آن مصوبات اجرایی شده است.

طبق آمارها سالیانه حدود 10 میلیون تن شیرخام در کشور تولید می شود که بیش از 6.5 میلیون تن آن وارد صنایع لبنی و مابقی به شکل سنتی و خود مصرفی استفاده می شود.

منبع: مشرق نیوز

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 237288 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟