ابطال ناگهانی ثبت سفارشهای خودرو در دی ماه


رکنا اقتصادی : دراین میان آنهایی که با اطلاع از قریب الوقوع بودن این قانون Law اقدام به ثبت سفارش کرده بودند قصد داشتند ثبت سفارش هایی که با قیمت کمتر از ١٥٠٠هزارتومان خریداری کرده بودند را در بازار آزاد به واردکنندگان دیگربا قیمت های میلیونی بفروشند اما روزگذشته خبر رسید که آن ثبت سفارش ها نیز باطل اعلام شده است . در این میان برند های ب ام و ، لکسوس ، مرسدس از جمله مهمترین برندهایی هستند که همچنان تا تعیین تکلیف از سوی شرکت های مادر امکان واردات نخواهند داشت .
این عدم امکان البته شامل ثبت سفارش هایی که در آذر وقبل از آن انجام شده نمی شود و واردکنندگان همچنان می‌توانند برای واردات برندهای مذکور از ثبت سفارش های قبلی استفاده کنند . هنوز معلوم نیست که تعداد ثبت سفارش هایی که در دی ماه باطل شده چه تعداد است و آیا در مقایسه با ثبت سفارش هایی که در ماه های قبل از آن انجام شده میزان قابل توجهی بوده یا خیر ؟
دو روز پیش دو خودروی پرفروش و لاکچری لکسوس nx در تیپهای 200 و 300 به یکباره از روی سایت برداشته شدند. نکته قابل توجه در این است که مجوز واردات هر دوی این مدل‌ها تا اول دی‌ماه سال آینده تمدید شده بود و جالبتر از آن که ثبت سفارش برخی از واردکنندگان که تاییدیه ثبت خود را پس از اول دی ماه امسال اخذ کرده و موفق به دریافت کد 8 رقمی ثبت سفارش نیز روی این دو مدل شده بودند هم در اقدامی عجیب باطل گردید. اما در همان روز شرکت ایرتویا موفق شد مدل راو4 را روی سایت اضافه کند .
گفتنی است اینبار مدل راو4 در 6 تیپ یکسان فقط با کدهای مختلف ظاهر شده است. اقدامی که چندی پیش از شرکت پرشیاخودرو و قبل از بسته شدن سایت برای مدلهای ب ام و نیز انجام شده بود .
به گفته کارشناسان این اقدام یعنی باز کردن یک مدل یکسان با چند کد مختلف به علت وجود تفاوتهای ظاهری شامل کیت بدنه و رینگها و آپشنهای داخلی مختلف بر روی همان مدل که البته این اختلافات در جدول استاندارد در وزارت صمت موجود و قابل بهره برداری جهت انجام ثبت سفارش است.
هرچند این اقدام باعث سردرگمی واردکنندگان در زمان اخذ گواهی ثبت سفارش میشود. به هر حال این بار شرکت ایرتویا نیز این روند را در پیش گرفته و مدل راو4 را در 6 کد مختلف بر روی سایت عرضه کرده است. با حذف شدن خودروی لاکچری لکسوس nx از روی سایت و باطل شدن ثبت سفارشهای واردکنندگان برای این مدل و در غیاب مدل x4 از برند ب ام و, تنها برند لاکچری در این کلاس, خودروی پورش ماکان است که فروش این مدل را در بازار هرچه بیشتر تقویت می کند.
تا جایی که شنیده ها از بازار خودرو حاکی از آن است که تنها در دو ماه اخیر بالغ بر یکصد دستگاه از این خودروی لاکچری و گران قیمت بفروش رسیده است. از سوی دیگر مثلا در سایت ثبت سفارش خودرو مرسدس e200 مدل سال 2017 یعنی با اتاق جدید وجود ندارد و البته نداشته است اما ٤ دستگاه از این مدل به تازگی آمده و پلاک ملی نیز اخذ کرده و در نمایشگاههای تهران دیده می‌شود و با قیمتی حدود 750 میلیون تومان قابل فروش است با این وجود نمی توان با اطمینان اظهار نمود که قوانین و ضوابط و بودن یا نبودن یک مدل در سایت بتواند کنترلی در مدل‌های وارد شده به بازار داشته باشد. شرکت ستاره ایران نیز تا الان هیچ اقدامی برای ثبت سفارش این خودرو انجام نداده ولی برخی واردکنندگان از ضعف قانون استفاده کرده و این خودرو را واورد کرده اند.
برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 236935 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟