وزارت نفت یک میلیارد یورو از شرکت ویتول وام می گیرد

رکنا اقتصادی : 4 منبع آگاه گفتند، شرکت ویتول، بزرگترین تاجر نفتی جهان موافقتنامه ای با شرکت ملی نفت ایران برای اعطای وامی معادل یک میلیارد یورو به این شرکت امضا کرده که تضمین آن صادرات آینده فرآورده های نفتی ایران خواهد بود.
این قرارداد، اولین قرارداد مهمی است که از زمان لغو تحریم ها در سال 2016 بین ایران و یک تجارت خانه مهم بین المللی منعقد می شود. ویتول و شرکت ملی نفت ایران از اظهارنظر در این باره خودداری کرده اند. این قرارداد از نوع قراردادهایی است که در آنها مشتری برای کمک به پیشبرد یک پروژه تولیدی، پولی را از پیش به تولید کننده پرداخت می نماید.
این قرارداد نشان دهنده سرعت ترمیم اقتصاد ایران در فاصله تنها یک سال از زمان لغو تحریم ها ست که به تهران اجازه می دهد به سرعت سهم از دست رفته خود از بازار را پس بگیرد.این قرارداد همچنین برخی از توافقات قدیمی تهران با شرکت های غربی را مجددا برقرار می سازد.
شرکت های خارجی به دلیل نگرانی از قوانین پیچیده تحریم های ایران همچنان با احتیاط به صنعت انرژی این کشور نزدیک می شوند و شرکت هایی نظیر شل، بی پی و انی به آهستگی خرید نفت از ایران را از سر گرفته اند.
آن دسته از مدیران این شرکت ها که شهروند آمریکا محسوب می شوند، به دلیل نگرانی از تحریم های پابرجای دولت آمریکا اغلب از مذاکرات با ایران کنار گذاشته می شوند، که از جمله شاخص ترین آنها می توان به باب دادلی، مدیر عامل شرکت بی پی اشاره کرد.
در طی سال های اخیر، شرکت های بزرگ تجاری برای تضمین دسترسی درازمدت به مقادیر زیادی نفت و فرآورده های نفتی، به انعقاد این نوع قراردادها با تولید کنندگان روی آورده اند. برای مثال شرکت های بزرگ از جمله ویتول در طول جنگ اقلیم کردستان عراق با داعش ISIS در 22 سال گذشته، از این نوع قراردادها استفاده کرده اند.
یک منبع آگاه گفت: «این قرارداد وام به یورو است... و نرخ بهره آن حدود 8 درصد است و تضمین در نظر گرفته شده برای آن فرآورده های نفتی است.» به گفته وی بخشی از این فرآورده ها ممکن است به جای شرکت ملی نفت ایران توسط بخش خصوصی عرضه شوند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع:تسنیم

کدخبر: 236030 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟