کناره گیری موذیانه کمپانی بی پی (شرکت نفت ایران  وانگلیس سابق) از نفت ایران

 

 

ناکس دارسی

تصویر سر ویلیام ناکس دارسی عاقد قرارداد نفت با ایران

رکنا اقتصادی : نشریه اقتصادی  فایننشال تایمز در گزارشی نوشت : شرکت بی پی از اولین موج موافقتنامه های توسعه میادین نفتی و گازی در ایران پس از لغو تحریم ها کنار کشیده و عرصه را به دو رقیب اروپایی خود یعنی رویال داچ شل و توتال واگذار کرده است.

این نشریه در گزارش خود آورده است: به گفته منابع آگاه، شرکت بی پی برای مشارکت در مناقصه های مربوط به طرح های اکتشاف و تولید نفت در ایران درخواست نداده و طرحی فوری برای انعقاد قراردادهایی مشابه قراردادهایی که شل و توتال با ایان منعقد کرده اند ندارد.
در این گزارش تاکید شده :این منابع گفتند، دلیل اصلی این تصمیم ، تجاری است. «مسأله این است که در کجا سرمایه گذاری بهترین بازگشت را دارد و بی پی فرصت های جذاب فراوانی در نقاط دیگر جهان دارد.»
گفتنی است کمپانی بی پی،  تا پیش از ملی شدن صنعت نفت در ایران با نام شرکت نفت ایران و انگلیس شناخته می شد و با خرید قرارداد ناکس دارسی از وی ، بی وقفه به غارت منابع نفتی ایران می پرادخت. این کمپانیدر سال 1908 در ایران به اکتشاف نفت پرداخته، و در جریان کودتای انگلیسی -آمریکایی 28 مرادا سال 1332 نقشی اساسی در سرنگونی دولت قانونی وقت ایفا کرد و سرلشکر زاهدی دست نشانده دولت انگلیس را به عنوان نخست وزیر به ایران تحمیل کرد . 

 

بی پی

عکس ، تغییر تابلوی شرکت نفت ایران وانگلیس و تابلوی شرکت بیرتیش پیرولیوم ( بی . پی ) را در لندن نشان میدهد

 

 

 

 

 

 

کدخبر: 235816 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟