در استان اصفهان  سال 1400 چه گذشت ؟! + اخبار رویدادهای مهم

بهمن راعی خبرنگار و نماینده پایگاه خبری رکنا در استان اصفهان هستم، با توجه به قابل اهمیت بودن برخی از مسائل سیاسی ،اقتصادی،اجتماعی و ... درسالی که گذشت خبرهایی در استان اصفهان رخ داده که برای اقشار مردم و مسئولین از قاب رسانه مهم بود را در رکنا منتشر کرده ام. 

1- مهاجرت معکوس ایرانیان دغدغه اصلی ما در جهت رونق اقتصادی کشور

با افزایش فشارهای اقتصادی و شرایط نامناسبی که در سایه تبلیغات رسانه ای حجم آن بیش از پیش نمایش داده می شود متاسفانه در سالهای اخیر درخواست ایرانیان برای جلای وطن و ترک آن روز به روز افزایش پیدا کرده، البته این امر در همه کشورها قابل مشاهده است به طوری که بر اساس گزارش UN در سال 2020 این رقم بالغ بر 281 میلیون نفر می باشد.

بر همین اساس رئیس مرکز خدمات و مشاوره ایرانیان خارج از کشور لزوم خدمات رسانی امن به هموطنان را از دغدغه های اصلی این مرکز بر شمرد و گفت: با رشد قارچ گونه دفاتر خدمات مشاوره ای برای مهاجرت در داخل و خارج از کشور و عدم نظارت دقیق بر آن درصد ریسک سرمایه گذاری در کشورهای مختلف از جمله ترکیه که به خاطر نزدیکی به وطن سرمنزل مقصود بسیاری از ایرانیان است بسیار بالا رفته است.

حلاج زاده به رشد بالای مهاجرت طی چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: در سال 96 تعداد ایرانیان خارج از کشور حدود 7 میلیون نفر بود ولی متاسفانه شرایط اخیر جامعه باعث شده که روند مهاجرت رشد سریعی به خود بگیرد و این تعداد به بیش از 8 میلیون و 500 هزار نفر افزایش یابد.

وی  در ادامه خاطر نشان کرد که فقط در شهر آلانیا ترکیه 8 هزار ایرانی داریم که به قصد سرمایه گذاری و اخذ اقامت این کشور اقدام به خرید آپارتمان کرده اند و متاسفانه در این میان با کلاهبرداری شرکت ها و دفاتر غیر رسمی با ضررهای بسیار مادی و معنوی روبرو می شوند.

بیانیه پایانی

2- بیانیه پایانی دومین نشست مجمع تشکل های فرش دستباف ایران

در بیست وچهارمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان بیانیه پایانی دومین نشست مجمع تشکل های فرش دستباف قرائت شد.

صیانت از فرش دستباف ایران به عنوان نماد فرهنگ ایرانی و یکی از مهمترین ستون های اشتغال کشور در حال حاضر و منابع ارزآوری در طول ادوار گذشته، بویژه در این شرایط بحرانی رسالت خطیری بر دوش مسئولین کشور و فعّالان فرش است و از آنجا که فرایند تولید تا عرضه داخلی و خارجی واحد یک زنجیره گسترده از فعّالیت های گوناگون است، حفاظت از فرش ایرانی بدون توجه کافی به هریک از حلقه های این زنجیره گسترده ممکن نیست.

با عنایت به اینکه یکی از مشخّصه های بارز و امتیازات فرش ایرانی  در بازار های بین المللی کیفیّت یکتا و ممتاز آن بوده و هست، موّاد اوّلیه به عنوان یک اصل مهم در این زمینه به شمار می رود و یکی از ارکان اساسی در رقابت های بین المللی کیفیّت مواد اولیه فرش ایرانی بوده است لذا چگونگی پشم، کرک، ابریشم، رنگزا و شیوه رنگرزی حائز اهمیّتی وصف ناپذیر است.

نظر به اینکه فرش های ابریشمین بخش قابل اعتنایی از صادرات فرش ایران را تشکیل می دهند، کیفیّت اعلای ابریشم استفاده شده در این فرش ها برای حفظ  کیفیّت و اعتبار صادرکنندگان و برندهای ایرانی اهمیّت کلیدی دارد که در این خصوص دو نکته اساسی وجود دارد که به اختصار به شرح ذیل به استحضار می رسد :

چنانکه ذکر شد فرش نمادی از ایران است و استفاده حداکثری از مواد اولیّه ایرانی کمال مطلوب تولیدکنندگان فرش ایران است. اما در مورد ابریشم، کارخانجات ابریشم کشی داخلی در حال حاضر توان پاسخگویی کمّی و کیفی به نیاز امروز بازار را ندارند و اگرچه تمامی تولیدات آنها در فرش های گل ابریشم مصرف می شود اما امکان بافت فرش های تمام ابریشم با کیفیّت مورد نظر بازارهای بین المللی با ابریشم داخلی وجود ندارد لذا تا زمان تقویت این صنعت و تأمین ابریشم اعلا به میزان کافی، واردات ابریشم خارجی درجه یک به میزان کافی از مهمترین اقدامات برای صیانت از اعتبار فرش ایرانیست.

ایجاد هرگونه مانع برای واردات ابریشم مرغوب از خارج از کشور از جمله افزایش تعرفه واردات به بهانه حمایت از تولید ابریشم داخلی، نه تنها به تقویت این صنعت با 5000 نفر اشتغال منجر نخواهد شد بلکه به هنر-صنعت فرش دستباف ایران با زنجیره اشتغال دو میلیون نفری آسیب های فراوان وارد خواهد آورد.

اما کم توجهی به این نکته بنیادین سبب شد که در بهمن ماه سال 1397 در غیبت  نمایندگان حوزه فرش دستباف به عنوان مصرف کننده اصلی، تعرفه واردات ابریشم از 15% به %26 افزایش یابد که این امر نتیجه ای جز افزایش بهای ابریشم و بالطبع افزایش قیمت فرش نداشت که اسباب کاهش قدرت رقابت صادرکنندگان در بازارهای جهانی را فراهم آورد.

در خاتمه مجمع تشکّل های فرش دستباف ایران بر اهمیّت راهبردی فرش دستباف ایران در حفظ اشتغال و امنیّت کشور و لزوم رسیدگی فوری به مصائب و مسائل این حوزه تأکید می نماید و توفیق یکایک اعضای خانواده بزرگ فرش ایران را آرزومند است.

تحول صنعت

3-  تحول صنعت برق با تکیه بر نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده

نشست «بررسی چالش‌ها و فرصت‌های اشتغالزایی و کارآفرینی در صنعت برق و الکترونیک» در حالی همزمان با یازدهمین نمایشگاه تخصصی برق و اتوماسیون صنعتی اصفهان برگزار شد که حاضران در آن، بر لزوم تربیت و آموزش نیروی انسانی متخصص و همچنین تمرکز بر صادرات خدمات فنی و مهندسی در این حوزه تاکید کردند.

صنعت برق و الکترونیک، از جمله صنایع مادر و گسترده‌ای است که پتانسیل‌های بسیاری برای ثروت‌ آفرینی و توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی در قالب صادرات غیر نفتی دارد؛ اما تاکنون توجه زیادی به این حوزه انجام نشده است.

رئیس انجمن همگن برق و الکترونیک استان اصفهان در این نشست با بیان اینکه صنعت برق جزو صنایع مادر محسوب می‌شود، گفت: با گذر زمان و پیشرفت در عرصه فنّاوری، نیاز ما به انرژی برق بیشتر می‌شود. اگرچه پیش‌تر از متخصصان سایر کشورها نظیر آلمان و آمریکا در کشور استفاده می‌شد اما اکنون صنعت برق در ایران خودکفا شده است.

سید محسن پورسعید ادامه داد: با این حال متأسفانه جوانان ایرانی مسیر پیشرفت خود را در آن‌سوی مرزها می‌بینند و این بزرگ‌ترین زیانی است که به ایران وارد می‌شود. امیدواریم این جوانان که به امید پیشرفت از کشور خارج می‌شوند، پس از کسب تخصص‌های بالاتر به کشور بازگردند؛ ما برای پیشرفت به این جوانان نیاز داریم. خروج جوانان مستعد از کشور بزرگ‌ترین چالش ایران است.

حسین فرهادی، مدیرعامل مجموعه آموزشی ماهر محور موفقیت و کارآفرین عرصه برق و الکترونیک نیز در این نشست اظهار کرد: حفظ نیروی انسانی در کشور بسیار حائز اهمیت است اما متأسفانه امید جوانان در حال از بین رفتن است. به‌علاوه بسیاری از جوانان به دنبال کسب موفقیت‌های یک‌ شبه یا اصطلاحاً آسانسوری هستند.

وی افزود: متأسفانه نظام آموزشی غلط هم از دیگر چالش‌هایی است که در حوزه صنعت برق و به‌طورکلی در کشور با آن مواجه هستیم. برای مثال در حوزه مهندسی، تولید مدرک مهندسی سطح بسیار بالاتری از تریبت مهندس دارد.

وی افزود: متأسفانه اوج صنعت برق در کشور به اخبار ماینرهای استخراج رمز ارز محدود شده در صورتی که بسیاری از صنایع کشور به این صنعت وابسته است و بنابراین صنعت برق از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مشترکین کم مصرف

4- مشترکین کم مصرف پاداش می گیرند

بر اساس مصوبه جدید هیات وزیران که از اول بهمن ماه اجرایی شد تعرفه برق مشترکان تا سطح مصرفی الگو ، یارانه ای محاسبه می شود و ما بقی مصرف مشمول تعرفه های جدید برق خواهند شد.

جریمه بد مصرف ها و پر مصرف ها ی برق از بهمن ماه آغاز می شود و در آیین نامه جدید تعرفه برق مشترکان خانگی بر اساس بند ی تبصره 8 قانون بودجه سال 1400 به تصویب هیات وزیران رسیده و هدفش اصلاح مصرف پر مصرف ها بوده است و به عبارت دیگر فقط 25 درصد مشترکان مشمول این جریمه ها خواهند شد البته این بخش نیز اگر مصرف خود را اصلاح کنند دوباره هزینه قبض آنها کاهش خواهد یافت . 

با اشاره به اینکه بخش کمی از مشترکان مصرف بالاتر از الگو دارند این گروه تاکنون از یارانه بیشتری بهره‌مند می‌شدند که بر اساس مصوبه جدید، از این پس یارانه یکسانی که برای کل مشترکان لحاظ شده است نیز به آنها تعلق خواهد گرفت و مشترکان پرمصرف بابت مصرف بیشتر از الگو، هزینه بیشتری باید بپردازند .

این اقدام به منظور برقراری عدالت در توزیع یارانه‌های انرژی صورت گرفته و از آنجا که بیشترین برق مورد نیاز کشور توسط بخش خصوصی تولید می‌شود، دولت می‌بایست برق را با قیمت واقعی خریداری و با نرخ یارانه‌ای به مشترکان تحویل دهد . 

شهروندان

5- شهروندان بهترین ناظران بر عملکرد شهرداری هستند   

شهردار اصفهان در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه خوراسگان، ضمن گرامیداشت یاد و نام مرحوم آیت الله محمد ربانی، امام جمعه سابق این منطقه اظهار کرد: این عالم در حقیقت استاد اخلاقی برای همه ما بود.

علی قاسم زاده با بیان اینکه کیفیت زندگی در محلات خوراسگان ارتقا می‌یابد، گفت: احداث کمربندی شرق اصفهان در سال۱۴۰۱ از جمله پروژه‌های شاخص منطقه خوراسگان در سال آینده است.

وی با اشاره به سامانه ۱۳۷شهرداری برای ارتباط شهروندان با شهرداری و بیان مسائل خود جهت رفع آنها توسط مدیریت شهری گفت: چنانچه هر یک از شهروندان تقاضا، انتقاد و پیشنهادی مرتبط با شهر و محله خود داشته باشند، می‌توانند با این سامانه ارتباط برقرار کنند.

شهردار اصفهان تصریح کرد:  در سامانه ۱۳۷شهرداری، راه ارتباطی مستقیمی طراحی شده است تا چنانچه شهروندی حرفی برای گفتن به شهردار شهر خود داشته باشد، با این سامانه تماس گرفته و بیان کند، در این راستا پیام شهروند مستقیم در کارتابل قرار می گیرد و من مشاهده خواهم کرد.

قاسم زاده خاطر نشان کرد: شهرداری چندین وظیفه بر عهده دارد که نگهداری و حفظ شهر مهمترین وظیفه  است، نظافت و حفظ و توسعه فضای سبز شهر نیز از دیگر رسالت‌های شهرداری محسوب می‌شود، در این راستا چنانچه شهروندان نقصی در این زمینه مشاهده  کنند، می‌توانند با سامانه ۱۳۷تماس بگیرند و اطلاع دهند.

وی با تأکید بر اینکه قطعا مدیران شهری علی‌رغم بازدیدهای میدانی به اندازه شهروندان بر مسائل مختلف شهر در نقاط گوناگون، اشرافیت کامل ندارند، اظهار کرد: بهترین ناظر بر عملکرد شهرداری و خدمات شهری، شهروندان هستند که باید در صورت مشاهده تخلف و کوتاهی به ما اطلاع دهند.

دستاورد

6-  دستاوردهای فولاد مبارکه نویدبخش ابرقدرت شدن ایران است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تولید محصولات جدید، بومی‌سازی تجهیزات و دیگر دستاوردهای فولاد مبارکه نوید بخش ابرقدرت شدن جمهوری اسلامی ایران است‌.

محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بازدید از شرکت فولاد مبارکه  اظهار کرد: آنچه که در بازدید از فولاد مبارکه مشاهده کردم، نشان‌دهنده دغدغه مدیران فولاد مبارکه برای حل مسائل مختلف، از مسائل زیست‌محیطی گرفته تا کاهش مصرف آب است که همه و همه در جهت منافع عمومی است؛ طبق گفته‌های مسئولان فولاد مبارکه، علاوه بر ٩ شهر که از پساب آن‌ها برای تولید فولاد در این شرکت استفاده می‌شود، در حال برنامه‌ریزی برای طراحی سیستم انتقال و تصفیه پساب‌های ٦ شهر دیگر نیز هستند؛ این کار باعث می‌شود فولاد مبارکه از مصرف آب خام بی‌نیاز شود.

وی افزود: اگر این مسیر ادامه پیدا کند و فولاد مبارکه از میزان برداشت آب رودخانه کم کند، در افق ١٤٠٤ این صنعت از مصرف آب خام به طور کامل بی‌نیاز می‌شود.

وی با اشاره به دستاوردهای فولاد مبارکه برای بومی‌سازی قطعات و استقلال از نیاز به دیگر کشورها اذعان داشت: البته ما هیچ‌وقت دروازه‌های کشور خود را برای ارتباط با کشورهای دیگر نبسته‌ایم و دروازه‌های کشور گشوده خواهد بود و داد و ستدها با دیگر کشورها ادامه دارد ولی بطور مثال این باعث افتخار است امروز که حدود ٩٥ درصد از تجهیزات فولاد مبارکه که در گذشته، پیچ ومهره مورد نیازش از خارج کشور تامین می‌شده، با حمایت بخش‌های دیگر صنعت، در داخل کشور تأمین می شود.

صنعت در داخل کشور

7-  ذوب آهن در مسیر انقلاب اسلامی ، شکوفایی صنعت فولاد کشور را رقم زد

آیین غبار روبی و عطر افشانی مزار شهدای گمنام ذوب آهن اصفهان به مناسبت فرارسیدن دهه مبارک فجر و سالگرد بازگشت بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) به میهن با حضور سرپرست مدیریت عامل و جمعی از مسئولین و تلاشگران این شرکت برگزار شد .

ایرج رخصتی سرپرست مدیریت عامل ذوب آهن اصفهان در این مراسم گفت : پس از پیروزی انقلاب اسلامی در همه ارکان کشور ، دستاوردهای اساسی حاصل شد ، از جمله درصنعت فولاد ، پیش از انقلاب تنها ۵۰۰ هزار تن ظرفیت تولید فولاد داشتیم که مربوط به این مجتمع عظیم صنعتی بود و امروز در کل کشور ظرفیت تولید فولاد کشور بیش از ۴۰ میلیون تن و در ذوب آهن سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن است .

رخصتی با اشاره به اینکه ذوب آهن در مسیر انقلاب ، شکوفایی صنعت فولاد کشور را رقم زد و گفت: یکی از رویکردهای اصلی این شرکت پس از انقلاب ، بومی سازی و اتکاء به توان و دانش داخلی بود که حاصل آن امروز در بومی سازی ۸۵ درصد از قطعات و تجهیزات مورد نیاز این شرکت و همچنین ساخت قطعات مورد نیاز سایر صنایع ، نمود پیدا کرده است؛ همچنین تنوع محصولات و حرکت به سمت تولید محصولات صنعتی از جمله ریل ، آرک معدن و... از دیگر دستاوردهای این شرکت است .

ذوب آهن8- بازگشایی زاینده رود در بامداد ۱۲ بهمن‌

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در بازدید از شهرستان تیران و کرون اعلام کرد: زاینده رود بامداد روز سه‌شنبه ۱۲ بهمن ماه بازگشایی می‌شود.

مهران زینلیان ، ضمن بازدید از شهرستان تیران و کرون، اظهار داشت: روز گذشته جلسه سازگاری با کم‌ آبی برگزار شد و مقرر شد که کشاورزان شرق و غرب بر سر بازگشایی زاینده رود به توافق برسند که امروز طی جلسه‌ای که با مسئولان آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی برگزار شد، خروجی سد زاینده رود به منظور تأمین بخشی از آب مورد نیاز برای کشت پاییزه دوم کشاورزان شرق اصفهان بامداد روز سه شنبه ۱۲ بهمن بازگشایی می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم حفظ خط قرمز آب شرب مردم اصفهان، گفت: جزئیات مقدار آب و نحوه توزیع به زودی از سوی جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای اطلاع رسانی می‌شود چرا که این موضوع نیاز به کارشناسی دارد.

معاون عمرانی استانداری اصفهان نیز به نتایج جلسه  سازگاری با کم‌آبی اشاره کرد و گفت: در این جلسه موضوعات مختلفی ازجمله معیشت کشاورزان، تسریع در احداث نیروگاه‌های خورشیدی و تعرفه‌های برق مورد بحث و تبادل‌ نظر قرار گرفت.

نیروگاه های خورشیدی

9-  تاکید بر ظرفیت‌های بخش خصوصی در اجرای طرح مسکن ملی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در نشست کارگروه اقتصادی بنیاد نصف‌جهان در خصوص انگیزه و ظرفیت‌های بخش خصوصی در حوزه تامین مسکن مردم اظهار داشت: تأمین مسکن کارگری و کارکنان موضوعی است که با مسئولین دولتی از  طرف بخش خصوصی مطرح شده است و بسیاری از فعالان اقتصادی حاضرند مسکن کارگران واحد‌های صنعتی و تولیدی خود را به شرط آن که بسته سیاستی مناسبی از طرف دولت اعلام شود تامین نمایند به گونه ای که حتی آورده مورد نیاز کارگران را نیز پرداخت نمایند.

تعداد کم تایید شدگان نهایی متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن گواه آن است که توان مالی مردم کفاف پرداخت وجه  مورد نیاز طرح های تامین مسکن را نمی دهد و لذا نیاز است از ظرفیت واحدهای صنعتی و خیرین برای تامین منابع و ساخت مسکن استفاده شود.

حمیدرضا فولادگر، مشاو وزیر اقتصاد و رئیس کارگروه اقتصادی بنیاد نصف جهان با اشاره به بودجه 1401 گفت: در بودجه 1401 نقاط قوت و ضعفی وجود دارد که اگر نقاط ضعف در زمان تصویب در مجلس برطرف نشود و نقاط قوت و فرصت های آن توسط دستگاه های اجرایی استفاده نشود در سال آینده هم شاهد ادامه همین روند فعلی در اقتصاد کشور هستیم.

برخی کارشناسان اقتصادی  نگاه مثبتی به طرح مسکن ملی دارند چون دولت با توجه به تجارب قبلی خود در طرح هایی مانند مسکن مهر و اقدام ملی قرار است بیشتر نقش تسهیل‌گر را ایفا کند و لذا این امیدواری هست که طرح آثار تورمی و رشد نقدینگی نداشته باشد و با توجه به رویکرد دولت در این طرح باید دو موضوع نحوه تامین مالی و رفع قوانین و دستورالعمل های مخل این حوزه بررسی شود؛ در خصوص تامین مالی نیز استفاده از ابزار های نوین تامین مالی مانند صندوق املاک و مستغلات و صندوق زمین و ساختمان می‌تواند نقش موثری در تأمین مالی چنین طرح‌هایی ایفا کند.

تامین مالی

 

کدخبر: 771436 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟