به گزارش رکنا ، محمد مشهدی نوش آبادی رئیس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان ضمن اشاره به کشف غار در زیر بافت مسکونی برزک کاشان اظهار داشت: این غار دارای راهرو‌ها و فضا‌های مختلف است و تاکنون حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر از این غار شناسایی شده است، دسترسی به فضا‌های دیگر به‌واسطه وجود مسیر‌های تنگ و باریک فعلاً میسر نیست.
وی با بیان اینکه این غار دارای چهار مسیر مختلف به طول تقریبی ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر است، افزود: این مسیر‌ها عمدتاً به‌طرف کوه مَرِجنان برزک کاشان امتداد دارد.
رئیس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان بیان داشت: از فضا‌های کشف شده می‌توان به چهار سالن اشاره کرد به نحوی که هرکدام حدود چهار تا پنج‌متر طول و عرض دارد و ارتفاع تقریبی یکی از این سالن‌ها به ۱۰ متر می‌رسد.
وی از وجود آب در برخی از قسمت‌های این غار در منطقه برزک کاشان خبر داد و ابراز داشت: وجود غار سنگ‌ها در شکل‌ها و رنگ‌های متنوع و چشم‌نواز به ویژه استالاکتیت و استالاگمیت‌ها زیبایی‌های این غار را دو چندان کرده است و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هیچ پدیده و آثار انسانی که حکایت از استفاده انسان از این غار در گذشته‌های دور باشد، وجود ندارد.
مشهدی نوش آبادی ضمن اشاره به نحوه کشف غار گفت: در اسفند ۹۶ در اثر نشت ناشی از ترکیدگی لوله آب در حیاط منزل مسکونی یکی از اهالی برزک کاشان، فرورفتگی ایجاد شده و کنکاش بیشتر باعث پدیدار شدن گودالی می‌شود که در عمق حدود هفت تا هشت متری آن، اولین سالن غار نمایان شده و از این نقطه به مرور زمان فضا‌های جدید پدیدار شده است.
وی با بیان اینکه این غار هنوز امکان بازدید عمومی ندارد، افزود: شهردار برزک کاشان پس از بازدید کارشناسان محلی از این غار و توصیف فضا‌های آن، از آمادگی شهرداری برای طراحی و ایجاد ورودی برای این غار به شرط برطرف شدن مشکلات حقوقی و قضائی خبر داده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 483442 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟