مراقبت های ویژه پوست در روزهای کرونایی

اقدامات مهمی مانند استفاده از ماسک و شستشوی مداوم دست و ضدعفونی کردن آن، کلید مقابله با ویروس کرونا است؛ اما این موارد می‌تواند به خشکی و آسیب پوست منجر شود.

به گزارش رکنا ، در این روزها بسیاری از افراد بیش از گذشته دست‌های خود را می‌شویند یا از محلول‌های ضدعفونی‌کننده استفاده می‌کنند. بسیاری از مردم نیز در محل کار یا در محیط بیرون از منزل از ماسک‌های صورت استفاده می‌کنند.

این اقدامات کلید مقابله با شیوع ویروس کرونا محسوب می‌شوند، اما می‌توانند موجب خشکی و آسیب به پوست شوند.

در این گزارش به بیان نکاتی می‌پردازیم که آثار نامطلوب مواد شوینده و ضدعفونی کننده بر پوست را به حداقل می‌رساند.

مراقبت از دستان

شست و شوی دستان می تواند چربی‌های طبیعی پوست را از بین ببرد و موجب خشکی پوست شود. برای جلوگیری از این وضعیت لازم است اقدامات زیر را انجام دهید:

- برای شستن دست‌ها از آب خنک یا ولرم به همراه صابون استفاده کنید. آب گرم اثری بر ویروس کرونا ندارد و می‌تواند موجب افزایش آسیب پوست شود.

- از مصرف پاک‌کننده‌های ضدباکتری خودداری کنید. این مواد برای پیشگیری از بیماری‌های عفونی مفید نیستند و دارای ترکیباتی هستند که می‌تواند پوست را تحریک کند.

- هنگام نظافت از دستکش استفاده کنید. مواد ضدعفونی کننده برای پاکسازی میکروب‌ها از سطوح هستند، اما می‌توانند پوست دست را دچار آسیب کنند.

- دستان خود را مرطوب کنید. پس از شست و شوی دست‌ها، آن‌ها را آب بکشید و خشک کنید. بلافاصله مقدار زیادی کرم مرطوب کننده روی پوست بمالید. اگر بعد از یک دقیقه یا بیشتر هنوز هم پوست دست خشک است، باز هم از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

- از مرطوب‌کننده‌های ضدحساسیت و فاقد مواد رنگی و معطر استفاده کنید. مرطوب‌کننده را کنار سینک ظرفشویی، در آشپزخانه، خودرو و محل کار نگه دارید و به طور مرتب از آن استفاده کنید.

- چند مرطوب‌کننده را باهم ترکیب و استفاده کنید. گاهی ترکیبی از مرطوب‌کننده‌ها بهترین نتیجه را دارد. کرم‌های سبک معمولا لایه خارجی پوست را مرطوب می‌کنند. به دنبال مرطوب‌کننده‌هایی باشید که حاوی اوره، گلیسیرین یا اسید هیالورونیک هستند.

- به منظور حفظ رطوبت پوست، از مرطوب‌کننده‌های سنگین‌تر استفاده کنید. کرم‌های حاوی روغن و وازلین برای حفظ رطوبت موثر هستند.

- از محافظت اولیه پوست غافل نشوید. حتی اگر پوست دستان شما خشک نشده، به طور مرتب از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنید. پیشگیری از تحریک پوستی بسیار موثرتر از تلاش برای مراقبت از پوست پس از خشکی و ترک خوردن آن است.

مراقبت از صورت

استفاده از ماسک با وجود مزایایی که دارد، می‌تواند موجب آسیب پوست بینی، چانه، گونه‌ها و پشت گوش‌ها شود. عرق و رطوبت زیر ماسک می‌تواند موجب جوش‌های پوستی یا خارش شود.

برای مقابله با عوارض استفاده از ماسک در دوران پاندمی اقدامات زیر را انجام دهید:

- یک رویه عادی را برای مراقبت از پوست صورت در پیش گیرید. قبل و بعد از استفاده از ماسک، صورت خود را تمیز و مرطوب کنید. برای این منظور از محصولاتی استفاده کنید که منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند و با برچسب noncomedogenic متمایز شده‌اند.

- از مرطوب‌کننده‌های سنگین حاوی وازلین برای صورت استفاده نکنید. این مواد مانع عملکرد صحیح ماسک به ویژه ماسک‌های N۹۵ می‌شوند. اگر پوست صورت شما چرب است، از مرطوب کننده‌های محلول در آب استفاده کنید.

- به منظور ترمیم و تسکین آسیب‌های ناشی از ماسک زدن، از پمادها یا بانداژهای مسدودکننده استفاده کنید. معمولا یک لایه از پماد اکسید روی می‌تواند پوست روی بینی یا پشت گوش را تسکین داده و از آن محافظت کند.

- برای کاهش آسیب ماسک می‌توانید یک لایه بانداژ را که موجب تسکین یا خنکی پوست می‌شود، بین نقاط فشار ماسک روی پوست قرار دهید. برای این منظور با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

- اگر پوست تاول زد، آن را تمیز نگه دارید و روی آن پمادهای حاوی آنتی بیوتیک بمالید. با استفاده از بانداژ، مانع برخورد ماسک با محل تاول شوید.

- در صورت بروز آکنه به طور مرتب پوست را تمیز کنید و از یک مرطوب‌کننده محلول در آب بهره گیرید. به سراغ محصولاتی و داروهایی بروید که حاوی پروکسید بنزوئیل یا اسید سالیسیک هستند. همچنین از فشار دادن جوش‌ها که می‌تواند موجب التهاب و عفونت شود، خودداری کنید.

مراقبت حرفه‌ای

هرگز از شستن دست‌ها و استفاده از ماسک، منصرف نشوید. این اقدامات مهم ترین تدابیر مقابله با شیوع کووید ۱۹ هستند. اگر پوست شما دچار ترک‌هایی شد که شروع به خونریزی کرد یا تاول‌ها به زخم تبدیل شد یا عفونت کردند، یا پوست شما دچار واکنش‌های شدید شد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

پوست آسیب‌دیده می‌تواند موجب افزایش خطر ابتلا به عفونت شده و نیازمند مراقبت بیشتری است. در چنین وضعیتی مراجعه به پزشک و استفاده از دارو الزامی است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 659550 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟