استرس و کم خوابی دشمنان زیبایی پوست

بیشتر اوقات، ما درباره اثرات نور خورشید و عوامل محیطی برروی پوست صحبت می کنیم و کمتر در مورد تأثیرات مضر سبک زندگی مدرن مثل استرس زیاد و کم خوابی بر روی ظاهر خود فکر می کنیم.

بیشتر ماها با بروز حلقه سیاه رنگ دور چشم ها (کبودی دور چشم) بعد از یک شب کم خوابی آشنا هستیم، اما تحقیقات زیادی نشان می دهد که کمبود خواب و داشتن استرس باعث بروز مشکلات وسیعی در پوست می شود.

کم خوابی و استرس باعث می شوند بدن هورمونی به نام کورتیزول تولید کند. هورمون کورتیزول باعث افزایش قند خون در بدن می شود. افزایش قند خون نیز باعث افزایش وزن و بروز مشکلات قلبی می شود.

تحقیقات جدید ارتباط بین تولید کورتیزول با استرس و کم خوابی و اثرات آن ها را روی پوست نشان می دهد.

اثرات کورتیزول بر پوست بدن

1. چین و چروک پوست: افزایش قند خون در اثر کورتیزول، روند پیر شدن پوست را تسریع می کند. این قند اضافی کلاژن موجود در پوست را تحت تأثیر قرار می دهد و منجر به بروز چین و چروک می شود. کلاژن پروتئینی در پوست است که باعث حفظ جوانی آن می شود.

تحقیقات نشان داده است استفاده از مقدار کمی روغن اسطوخودوس می تواند تأثیر زیادی در ایجاد آرامش شما داشته باشد

2.جوش: وقتی که عوامل خارجی روی بدن ما تأثیر می گذارند، ترشح کورتیزول باعث افزایش جوش های بدن می شود.

3. خشکی پوست: تحقیقات نشان می دهد افزایش قند خون در اثر هورمون کورتیزول سدهای دفاعی پوست را تخریب می کند و باعث خشکی، التهاب و ناراحتی پوست می شود.

خواب شب

چه باید کرد؟

برای کاهش ترشح کورتیزول در اثر کم خوابی و استرس در بدن به توصیه های زیر عمل کنید:

1.شب ها حداقل 7 ساعت بخوابید.

2.از مصرف مواد غذایی حاوی کافئین مثل قهوه و نوشابه سیاه خودداری کنید.

3.مواد غذایی سالم و طبیعی بخورید و مصرف قند و مواد شیرین را کاهش دهید.

همچنین به یاد داشته باشید سبزیجات نشاسته ای مثل سیب زمینی بعد از فرآیند در بدن، در نهایت به قند تبدیل می شوند. پس در مصرف آنها نیز محتاط باشید.

4.برای کنترل التهاب در بدن به مقدار کافی چربی امگا 3 را از طریق غذاها و مکمل ها دریافت کنید. برای کاهش التهاب پوست می توانید از موادی مثل گل مینا، گل بابونه و اسید سالیسیلیک استفاده کنید.

5.در نهایت باید گفت آرام باشید. کمی از وقت خود را در روزانه صرف حفظ آرامش روح و جسم خود کنید، مثل ورزش Sport کردن و .... .

اثر شگفت انگیز عطردرمانی را نادیده نگیرید. تحقیقات نشان داده است استفاده از مقدار کمی روغن اسطوخودوس می تواند تأثیر زیادی در ایجاد آرامش شما داشته باشد.

 

کدخبر: 393282 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟