راهکار جوانسازی پوست در سالمندی

یکی از موضوعات اصلی مورد توجه در جراحی پلاستیک صورت در سالمندان، بحث در مورد استفاده از سم بوتولینوم در درمان پیری پوست است.

بوتاکس نام تجاری سم بوتولینوم A خالص شده است. اگرچه سم بوتولینوم یکی از کشنده‌ترین سم‌های شناخته شده به شمار می‌آید، در دوزهای درمانی اندک، بسیار ایمن و در درمان خطوط پرحرکت بیان حالت چهره بسیار موثر است.

این ماده از دهه 1970 به طور بی‌خطر برای کاربردهای درمانی به منظور درمان اختلالات کارکردی از قبیل انحراف چشم، انقباضات غیرارادی پلک و حنجره به کار رفته است.

بوتاکس در سال 2002 توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای مقاصد زیبایی به منظور درمان خطوط عمودی و عرضی اخم در ناحیه بین دو ابرو تایید شده است.

این خطوط به ترتیب در نتیجه انقباض عضلات چین دهنده افقی و عمودی ایجاد می‌شوند. از زمان تایید بوتاکس برای مقاصد زیبایی، تاکنون استفاده‌های جدید فراوانی برای آن توسط پزشکان بررسی و تبلیغ شده است.

سم بوتولینوم A بیش از همه در یک‌سوم فوقانی صورت و برای درمان خطوط اخم به کار می‌رود. در درمان چین‌های پرحرکت در این نواحی، نتایجی عالی با بوتاکس گزارش شده‌اند.

اثرات بوتاکس معمولا 72 ساعت تا یک هفته پس از تزریق مشخص می‌شوند. تاکنون در موارد استفاده از بوتاکس در صورت، هیچ‌گونه عارضه طولانی‌مدت یا واکنش آلرژیک تهدیدکننده حیات گزارش نشده است.

عوارض مختصر و موضعی تزریق بوتاکس ممکن است متعاقب درمان، رخ بدهند. کبودی و درد در محل تزریق شایع‌ترین عوارض گزارش شده را تشکیل می‌دهند که ممکن است به تکنیک تزریق بستگی داشته باشند.

واکنش‌هــــای آلرژیک به بوتاکس بسیار نادر هستنـد. تزریق سم بوتولینوم در بیماران دچار عفونت پوستی در محـل تزریق ممنوع است و در بیماران مبتلا به اختلالات عصبی_عضلانی از قبیل میاستنی‌گراو هم نباید مورد استفاده قرار گیرد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 337300 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟