سید محمد حسینی صبح امروز در جمع خبرنگاران در پی انجام عملیات احداث کانال تأسیسات در سرای وکیل (مسگرها) بازار Store اراک، بقایای دو ستون و یک طاق آجری به دست آمده است، اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در خصوص ویژگی‌های مصالح عناصر معماری فوق به ویژه ابعاد و اندازه آجرها، به نظر می‌رسد قدمت سازه‌های معماری مذکور به قبل از زمان احداث بازار اراک و سرای مسگرها باز می‌شود که تعیین دقیق قدمت آن در دست بررسی کارشناسان است.

وی با بیان اینکه بازار اراک قدمتی حدود 210 ساله دارد، افزود: ارتفاع این دو ستون حداکثر دو متر است و عرض یکی از ستون‌ها 86 سانتی‌متر و عرض دیگری 54 سانتیمتر است که به فاصله 90 سانتی‌متر از یکدیگر احداث شده‌اند، طاق آجری کشف شده نیز در زیر ورودی فعلی سرای مسگرها قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در خصوص ویژگی‌های مصالح عناصر معماری فوق به ویژه ابعاد و اندازه آجرها، به نظر می‌رسد قدمت سازه‌های معماری مذکور به قبل از زمان احداث بازار اراک و سرای مسگرها باز شود اما با توجه به اهمیت این کشف، اظهار نظر دقیق‌تر بعد از بررسی‌های کارشناسی‌تر و تحقیقات عمیق‌تر قابل اظهار است.

حسینی ادامه داد: همچنین تعداد قابل توجهی کاشی و قطعات سفال‌های ساده و لعابدار در این قسمت کشف شده که همگی آنها در دست مطالعه و بررسی در خصوص قدمت و گونه شناسی است.

گفتنی است در سال جاری بازار اراک از پنج جبهه توسط اداره‌کل میراث فرهنگی استان مرکزی مورد مرمت قرار گرفته که سرای مسگرها یکی از جبهه‌های ثابت مرمت اصولی بوده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟