اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها در حاشیه جلسه شورای قضایی لرستان در پاسخ به این سوال که شنیده شده برخی زندان‌های کشور لوکس و پنج ستاره و برخی عادی‌اند اظهار داشت: در کشور زندان Prison لوکس و پنج ستاره نداریم و تلاش کرده‌ایم در همه زندان‌ها حقوق انسانی افراد رعایت شود.

وی افزود: در نظام جمهوری اسلامی از زندان به‌عنوان یک دانشگاه با هدف اصلاح و تربیت استفاده می‌شود که باید در زندان‌ها محیط برای حرفه‌آموزی و تفریح وجود باشد اما در برخی استان‌ها به دلیل کمبود فضا و فرسودگی امکان توسعه فضا وجود ندارد.

رئیس سازمان زندان‌ها با بیان اینکه در زندان‌های کشور تخت و غذای ویژه نداریم عنوان کرد: همه زندانیان از غذای یکسان بهره‌مند هستند ولی فروشگاه‌های زندان مواد غذایی دارند که زندانی Prisoner خارج از غذای زندان می‌تواند غذایی از فروشگاه خریداری کند و تبعیضی بین آن‌ها نیست.

وی بیان کرد: یکی از امکاناتی که نظام جمهوری اسلامی در زندان‌ها فراهم کرده است که در کشورهای دیگر وجود ندارد، بحث مرخصی است که مشکلات زیادی برای مجموعه قضایی و زندان‌ها ایجاد می‌کند چون باید برای ورود و خروج هر فردی که مرخصی می‌رود درزمینه بیماری‌ها و کنترل اشیا ممنوعه مراقبت و کنترل انجام گیرد چرا که اگر بیماری وارد زندان شود به سرعت می‌تواند واگیردار باشد.

جهانگیر در رابطه با فیلم منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر قتل Murder یک زندانی در زندان گفت: در زندان‌ها اشیاء ممنوعه وارد نشده بلکه ممکن است برخی اشیاء که در زندان برای موضوعات دیگر استفاده می‌شود در دست زندانیان قرار گیرد. فیلم منتشر شده تکذیب شد، این فیلم مربوط به چندسال پیش بود که ارتباطی با زندانی مورد نظر نداشت و فلیم منتشر شده را تکذیب می‌کنیم.

وی در مورد تجهیزات زندان‌ها نیز تصریح کرد: دولت باید کمک کند تا زندان را به ایکس ری تجهیز کنیم تا بتوانیم بدن افراد را بازرسی کنیم که هیچ شی‌ء ممنوعه وارد زندان نشود، این امکانات در کشور کم است و دولت باید کمک کند زندان‌ها را به تجهیزات الکترونیکی تجهیز کنیم تا بتوانیم به جرات بگوییم هیچ شی ممنوعه‌ای وارد زندان نمی‌شود.

رئیس سازمان زندان‌ها در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود برای برخی چهره‌های سیاسی خاص در زندان خدمات ویژه ارائه می‌شود اظهار داشت: کسانی که گفتند خدمات ویژه می‌دهیم تکذیب می‌کنم، ما خدمات ویژه به هیچ زندانی نمی‌دهیم اگر جایی هم ببینیم که خدمات ویژه داده شده حتما برخورد لازم را انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه مشکل فرسودگی زندان‌ الیگودرز از ماه‌های گذشته به ما منعکس‌ شده بود افزود: از این زندان‌ها بازدید شد و با دستور رئیس قوه قضائیه بودجه تخصیص یافت تا به‌سرعت تخلیه صورت گیرد و ساخت زندان جدید شروع شود.

جهانگیر عنوان کرد: در این بازدید با زندانیان از نزدیک گفت‌وگو شد و با مشکلات حوزه زندانبانی آشنا شده و دستورات لازم برای پیگیری این مشکلات داده شد، بر اساس دغدغه‌های رئیس قوه قضاییه و مقام معظم رهبری برای کاهش جمعیت کیفری در جلسه امروز مطالبی بیان شد و راه‌های آن را مطرح کردیم.

وی بیان کرد: مقرر شد تعیین تکلیف زندانیانی که به‌عنوان متهم هستند جدی‌تر صورت گیرد، در استان لرستان رسیدگی به متهمان و تسریع در رسیدگی موفق عمل شده و با وجود اینکه جمعیت کیفری همه استان‌ها در 10 سال گذشته افزایش داشته اما لرستان در این زمینه 13 درصد کاهش داشته که نشان از عزم مسئولان دارد.

رئیس سازمان زندان‌ها گفت: اعتقاد مجموعه قضایی این است که اگر به یک متهم یک ساعت زودتر رسیدگی شود به حفظ انسجام خانواده و حفظ خود متهم از آسیب‌ها کمک خواهد کرد و آثار اجتماعی خوبی دارد.

وی با اشاره به اینکه مواد مخدر، سرقت Stealing و جرائم علیه اشخاص سه جرم Crime ویژه در کشور هستند تصریح کرد: در لرستان به دلیل بالا بودن نرخ بیکاری آمار سرقت‌ها چهار درصد از میانگین کشوری بیشتر است و باید حوزه اجتماعی و دولت پای‌کار بیاید و کسب‌وکار فراهم شود تا به پدیدار شدن اشتغال کمک و زمینه برای کاهش آسیب‌ها فراهم شود.

جهانگیر در مورد اعتبارات زندان‌ها نیز اظهارداشت: بحث اعتبارات نیز با کاهش بودجه روبه‌رو شده و ما از این کاهش جدا نبودیم، نسبت به‌ سال گذشته کاهش بودجه نداشتیم اما تخصیص هنوز داده نشده و در حال پیگیری هستیم‌ .

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟