تشکیل کارگروه پیشگیری از جرایم انتخاباتی در استان البرز

به گزارش رکنا، نخستین نشست کارگروه پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی در دادگستری کل استان البرز به ریاست احمد فاضلیان برگزار شد.
در این نشست که با حضور فتح‌الله حقیقی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار البرز، بخشعلی کامرانی صالح فرمانده انتظامی استان البرز، سیدرضا حسینی رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح البرز، مهدی جوهری معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم Crime دادگستری استان البرز و دیگر اعضا همراه بود رئیس کل  دادگستری استان با تبیین نقش و جایگاه انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که برخاسته از مردمسالاری دینی است گفت: آنچه در هر انتخاباتی مهم است اصل حضور گسترده و حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای است؛ این حضور به منزله یک رفراندوم و تجدید میثاق با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، مقام معظم رهبری و شهداست که موجب امید و خوشحالی دوستداران انقلاب و یاس و سرخوردگی دشمنان خواهد بود.
وی در ادامه به تجربه موفق برگزاری انتخابات مجلس دهم در استان البرز اشاره کرده و افزود: به دلیل عملکرد مطلوبی که شورای پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی استان داشت و نیز هماهنگی شکل گرفته در بین دستگاه‌های مرتبط، در انتخابات گذشته شاهد کمترین تخلف در مراحل مختلف انتخابات باشیم.
عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز منشا بسیاری از تخلفات انتخاباتی را خلاهای قانونی دانست و بیان کرد: در تلاش هستیم در سال 96 نیز با استفاده از تجربه انتخابات مجلس دهم، از بروز تخلفات پیشگیری کرده و از تشکیل پرونده‌های قضایی جلوگیری کنیم.
وی با تاکید بر پیگیری سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در انتخابات گفت: باید قبل از پایان سال، بخشنامه جامعی تهیه شده و برای اجرا خطاب به همه دستگاه‌های دولتی و مطبوعات ابلاغ شود.
فاضلیان با هشدار نسبت به هر نوع استفاده از امکانات دولتی برای تبلیغ نامزدها اظهار کرد: اگر موردی مشاهده یا گزارش شود برخورد جدی خواهیم کرد.
رئیس کل دادگستری استان البرز افزود: یکی از نگرانی‌هایی که از هم اکنون وجود دارد این است که برخی در مطبوعات و فضای مجازی با هدف تخریب نامزدهای  احتمالی فعالیت می کنند بنابراین حتما باید فضای مجازی به خوبی رصد شده و در جایی که احساس کنیم از حدود قوانین تخطی می‌شود با آن برخورد خواهیم کرد؛ همچنین اداره کل ارشاد استان باید دستورالعملی را تدوین و به همه نشریات و سایت‌های استانی ابلاغ کند تا از بروز تخلفات جلوگیری شود.
وی با اشاره به تعبیر «حق‌الناس» که رهبر انقلاب برای آرای مردم به کار برده‌اند اظهار داشت: هر آنچه از صندوق‌های رای بیرون بیاید باید مورد احترام قرار گیرد، کسی حق ندارد با بیان و قلم خود، انگیزه مردم را برای حضور در انتخابات کم‌رنگ کند.
فاضلیان حضور افراد حاشیه‌دار برای سخنرانی در آستانه انتخابات و ایام تبلیغات را یکی از مشکلات استان‌های کشور عنوان کرد و متذکر شد: در استان البرز اگر شورای تامین در مورد حضور فردی به این جمع‌بندی برسد که سخنرانی وی بلامانع است گروه یا فردی حق ندارد در سخنرانی اخلال ایجاد کند و دستگاه‌های متولی موظف به تامین امنیت آن مراسم هستند.
وی در پایان سخنان خود با تاکید بر برنامه‌ریزی متولیان انتخابات برای مراحل تایید صلاحیت، پس از احراز صلاحیت و اعلام نتایج ابراز امیدواری کرد همه دستگاه‌ها با همدلی به مانند انتخابات مجلس دهم بستر مناسبی را برای خلق حماسه‌ ماندگار توسط مردم انقلابی استان البرز فراهم کنند.
در ابتدای این نشست مهدی جوهری به عنوان دبیر کارگروه پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی استان البرز گفت: این کارگروه با استناد به ماده 34 قانون Law انتخابات  ریاست جمهوری است که مقرر داشته « تشکیلات قضایی هر شهرستان یا بخش به منظور پیشگیری از وقوع جرم ضمن هماهنگی با ناظرین شورای نگهبان و هیأت اجرایی اقدامات لازم را در محدوده مقررات معمول می‌دارد».
وی افزود: در این راستا در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی این کارگروه در استان البرز تجربه موفقی داشت و تذکرات لازم را به نامزدهای تصدی نمایندگی مجلس دادیم که این اتفاق علاوه بر پیشگیری از تخلفات از تشکیل پرونده قضایی برای آن‌ها ممانعت کرد.
جوهری تعریف شعب ویژه برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی را یکی از وظایف دستگاه قضایی هر استان دانست و توضیح داد: در این راستا برای انتخابات سال آینده، شعبه 16 بازپرسی کرج به عنوان شعبه رسیدگی به جرایم انتخاباتی استان تعریف شده است.
فرمانده انتظامی استان البرز نیز با ارائه گزارشی از آغاز اقدامات در حوزه انتظامی برای انتخابات 96 خبر داد و گفت: شرایط در استان البرز برای برگزاری انتخاباتی آرام مهیاست و بسترهای لازم برای پاسخ به استعلامات مهیا شده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار البرز هم از مطالعات و برنامه‌ریزی استانداری برای برگزاری انتخابات گفت و توضیح داد: برای انتخابات سالم و بدون ابهام 10 مرحله تعریف کرده ایم که هر مرحله 4 گام دارد.
وی اضافه کرد: رعایت قانون، فضای رقابتی، حضور باشکوه، امنیت عمومی و خاص چهار گام تعریف شده برای تحقق هر 10 مرحله هستند.
حقیقی همچنین از تدارکات برای برگزاری جلسات با نامزدهای تایید صلاحیت شده شورای شهر و نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری قبل از شروع تبلیغات خبر داد و تصریح کرد: برای مراحل تایید، قبل و پس از اعلام نتایج هم برنامه‌ریزی های لازم انجام شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟