استفاده از ادبیات دینی برای ترویج فرهنگ شهرنشینی ضروری است / در اصفهان به حوزه فرهنگ توجه ویژه وجود دارد

به گزارش رکنا از اصفهان؛رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست گفت: برگزاری این نشست در اصفهان و در ماه اردیبهشت از دو جهت شایسته بود، نخست برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در این ماه و دوم آنکه اردیبهشت، ماه رویایی شهر اصفهان است.

حجت‌الاسلام منوچهر مهروی‌پور،افزود: اصفهان میراث‌دار هنر عالم و حکیمی همچون شیخ بهایی است که سوم اردیبهشت‌ماه سالروز تولد آن بوده است و از این بابت هفته فرهنگی اصفهان در این بازه زمانی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نشست‌های هم‌اندیشی رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی از اولویت‌های شورای اسلامی در دوره ششم است که پیش از این محقق نشده بود، گفت: امیدواریم برگزاری چنین نشست‌های هم‌اندیشی در کنار تبادل نظر و انتقال تجربیات ارائه پیشنهادات و راهکارها، بستری برای زندگی بهتر مردم باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر در اوج حملات ترکیبی هجمه‌های فرهنگی هستیم و این شرایط به ما گوشزد می‌کند که باید با برنامه‌ریزی صحیح و مؤثر فرهنگی به مقابله با دشمن تا دندان مسلح در عرصه فرهنگی برویم.

استفاده از ادبیات دینی برای فرهنگ شهرنشینی

شهردار اصفهان نیز با اشاره به اینکه  در دوره چهارم شهرهای فرهنگی به‌وجود آمدند که شاخص آنها تعداد اماکن، رخدادها و میزان تولید محصولات فرهنگی است افزود: استفاده از ظرفیت فرهنگی برای حل مسائل جاری شهرها باید مورد توجه قرار گیرد، در اصفهان تجربه موفقی داریم، بنابراین اگر به موضوع فرهنگ بها دهیم، مشکلات شهری در حوزه فرهنگ راحت‌تر قابل رفع است.

علی‌قاسم‌زاده، افزود:در دو دهه اخیر با تقویت فرهنگ شهرنشینی و شهروندی بسیاری از مشکلات حوزه خدمات شهری را رفع و هزینه نگهداشت شهر را کاهش دادیم و اگر در حال حاضر شهر اصفهان را تمیز می‌بینیم، به دلیل آن است که فرهنگ و مشارکت مردم در نگهداشت شهر ارتقا یافته است.

وی با بیان اینکه مشکلات حوزه حمل‌ونقل با ایجاد زیرگذر، روگذر و تونل رفع نمی‌شود، بلکه فرهنگ ترافیک مردم باید ارتقا یابد، گفت: در دوره شهرهای فرهنگی، رفع مسائل از مسیر فرهنگی و افزایش مشارکت مردم در اداره شهر انجام می‌شود.

شهردار اصفهان افزود: عناصر و شخصیت‌های فرهنگی نقش مؤثری در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مدیریت شهر ایفا می‌کنند، همچنین کمیسیون‌های فرهنگی شوراها نیز چنین نقشی دارند.

وی تصریح کرد: در ادبیات دینی ما نیز ظرفیت‌هایی وجود دارد که می‌توانیم برای ارتقای فرهنگ شهرنشینی از آن استفاده کنیم.

 در اصفهان به حوزه فرهنگ توجه ویژه وجود دارد

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان همدر این اجلاسیه  اظهار کرد: اهمیت حوزه فرهنگی در شرایط امروز کشور را بیشتر از قبل می‌دانیم، زیرا هرچه پیش می‌رویم با آسیب‌ها و خطراتی که متوجه آن است، آشنا می‌شویم.

محمد نورصالحی، با بیان اینکه در شرایط کنونی دغدغه اصلی شوراها و به‌طور کلی حاکمیت باید توجه به مباحث فرهنگی در شهرها باشد، افزود: اگر در کشور توجه به مباحث اقتصادی اولویت نخست است، در شهرها در کنار دیگر مسئولیت‌ها اولویت باید مباحث فرهنگی باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه فعالیت روی مباحث فرهنگی اولویت و ضرورت نخست مجموعه شوراها باید باشد، تصریح کرد: مزیت برگزاری چنین جلساتی به اشتراک گذاشتن تجربیات، همفکری، هم‌افزایی و ارائه راهکار متناسب با شرایط امروز است، زیرا با هم‌افزایی می‌توانیم شرایط بهتری در فضای فرهنگی کشور و شهرها رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه در اصفهان نیز به حوزه فرهنگ توجه ویژه وجود دارد گفت: تقویت بنیان و اصالت خانواده نیز از دیگر موضوعاتی است که باید به آن توجه شود، در واقع باید ارزش‌هایی که گذشته در خصوص این موضوع داشته‌ایم و اکنون کمرنگ شده است، را احیا کنیم.

وی با بیان اینکه توجه به مسائل جوانان و بانوان در شهرها نیز باید اولویت قرار گیرد، اظهار امیدواری کرد: دو روز برگزاری نشست هم‌اندیشی رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهرهای مراکز استان کشور و اجلاس شهرهای حماسه‌ساز انقلاب اسلامی دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد و نتایج آن پیگیری و اجرا شود.

 فرهنگ جایگاه شایسته خود را در جامعه پیدا نکرده است

 دربخشی از پیام آیت‌الله العظمی حسین مظاهری از مراجع تقلید به نشست هم‌اندیشی رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهرهای مراکز استان کشور و چهارمین اجلاس شهرهای حماسه‌ساز انقلاب اسلامی، آمده بود متأسفانه باید گفت به رغم آنکه بارها و بارها لطمه‌های سنگین بی توجهی به مقولهٔ فرهنگ را در عرصه‌های گوناگون، سیاسی اقتصادی و اجتماعی تجربه کرده‌ایم، اما هنوز هم فرهنگ و موضوعات و مسائل فرهنگی جایگاه شایسته خود را نه در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها و نه در مقام اجرا و مدیریت‌ها به دست نیاورده است و از این جهت انصافاً «فرهنگ» نهاد مظلوم جامعه ماست.

 به فرهنگ باید به عنوان یک مقوله کاملاً تخصصی نگریسته شود یکی از ابعاد مظلومیت فرهنگ همین است که همگان خود را مجاز به مداخله و اظهار نظر و ارائه طریق در این عرصه خطیر و سرنوشت ساز می‌دانند در حالی که فرهنگ یک باب تخصصی و ویژه است.

مسئولان و اعضای محترم کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شوراهای شهر و نیز متصدیان و دست‌اندرکاران سایر بخش‌های فرهنگی هرگز نباید تصور کنند که صرف ریاست و مسئولیت آنان در این بخش‌ها موجب تخصص و کاردانی آنان در مقولهٔ فرهنگ و مسائل فرهنگی خواهد شد بلکه باید علاوه بر اینکه به طور جد مجهز به شناخت لازم از مسائل نظری و مشکلات

در مسائل فرهنگی جزیره‌ای عمل نکنیم

امام جمعه موقت اصفهان نیزبا اشاره به اینکه  در مسائل فرهنگی نباید جزیره‌ای عمل کنیم گفت: مجموعه تمدن، دین، اقتصاد، آداب و رسوم، مسائل اجتماعی و آنچه در این حوزه را در بر می‌گیرد، فرهنگ می‌نامند، هر چند گاهی امور فرهنگی را از امور اقتصادی و سیاسی و اجتماعی جدا می‌کنند.

حجت‌الاسلام سید احمد محمودی، افزود: اگر به چالش‌های فرهنگی به موقع توجه نکنیم، این چالش‌ها به پدیده اجتماعی تبدیل می‌شود و اگر متصدیان برای آن چاره اندیشی نکنند به مسئله سیاسی تبدیل خواهد شد.

وی افزود: دشمن نیز در پشت صحنه فعالیت می‌کند و مسئله فرهنگی در این فرایند را به مسئله اجتماعی و در نهایت مسئله اجتماعی به موضوع سیاسی تبدیل می‌شود، بنابراین اگر سیاستمداران ما موضوع سیاسی را درست جمع نکنند به موضوع امنیتی تبدیل خواهد شد، موضوعی که از مسائل فرهنگی سرچشمه می‌گیرد.

همه امور جهان و عصر حاضر با فرهنگ آمیخته است

همچنین نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت:همه امور جهان و عصر حاضر با فرهنگ آمیخته است و یا ارتباط نزدیکی با فرهنگ دارد، بحث و موضوع مهم سلامت نیز به مقوله فرهنگ مرتبط شده و فرهنگ در آن نقش بسزایی دارد.

زهرا شیخی،گفت: ایجاد فضای فرهنگی صحیح لازمه ساخت کشوری با آرمان‌های انقلاب و اسلام است، به تعبیر شهید آوینی اخلاص و خلوص باعث می‌شود، فرهنگ‌ها ساخته شود و به تدریج کشور آباد شود.

شیخی اظهار کرد: در علم پزشکی و طب اسلامی تاکید می‌شود، فقط آنچه که می‌خوریم غذای بد نیست، بلکه آنچه که می‌بینیم و می‌شنویم و فکر می‌کنیم جز ورودی‌های بدن انسان بوده و مؤثر است لذا همه اقدامات شهرداری‌ها به‌عنوان اداره‌کنندگان شهر تأثیر مهمی در روح و روان شهروندان دارد.

وی تاکید کرد: مدیریت شهری نیز باید مراقب هرگونه اتفاق رخ داده در شهر باشد، چرا که شهروندان شهر را متناسب با آن چیزی که می‌بینند و می‌شنوند و درباره آن فکر می‌کنند قضاوت خواهند کرد.

 انقلاب اسلامی ما نماد قدرت نرم است

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم نیز گفت: انقلاب اسلامی ما نماد قدرت نرم است، روزهای به یادماندنی تلخ و شیرینی را پس از پیروزی انقلاب تاکنون سپری کردیم که از بعضی از آن‌ها به ایام الله یاد می‌کنیم.

 مصطفی ملائی، با بیان اینکه دشمن به‌دنبال تخریب و اعتبار زدایی مؤلفه‌های قدرت کشور است، در وقایع اخیر نیز شاهد آن بودیم، تصریح کرد: دشمنان کشور به دنبال تحریف، تخریب، تهدید و تضعیف عناصر هویتی انقلاب اسلامی هستند، در این راستا یکی از عوامل قدرت و پیروزی انقلاب ما روحانیت بوده‌اند که دشمن به دنبال تخریب آنها است.

وی خاطرنشان کرد: ما باید به دنبال تکریم و تقویت مؤلفه‌های قدرت کشور باشیم، در این راستا کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قم مراسم تکریم و تجلیل بسیاری در این راستا برگزار می‌کند.

بهمن راعی/ اصفهان

 

 

کدخبر: 887949 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟