توسعه استان در سایه عملکرد پارک علم و فناوری مصداق پیدا می‌کند

به گزارش رکنا از ایلام، دکتر حسن بهرام‌نیا، استاندار ایلام عصر روز دوشنبه ۴ اردیبهشت ماه در جلسه ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان در سالن جلسات شهید رجایی استانداری ایلام، عناصر توسعه مبتنی بر دانایی را آموزش، پژوهش و فناوری عنوان کرد و گفت: پژوهش‌ها نباید تنها در حد یک مقاله باقی بمانند و باید به صورت مصداقی به هر پژوهش ورود کرد تا علاوه بر شتاب در توسعه استان، ضریب بهره‌وری بالا برود.

وی یکی از راهبردهای استان در سال ۱۴۰۲ را توسعه اقتصاد دانش بنیان بیان کرد و ادامه داد: در این رابطه ضروری است تا فناوری لازم برای دیده‌های پیرامونی در جهت توسعه استان کشف و تحقیقات مورد نیاز انجام شود.

استاندار ایلام خاطرنشان کرد: به طور نمونه در حوزه انرژی، نفت و گاز در استان، روزانه به اندازه ۳۵۰ هزار مترمکعب گاز فلر می‌شود که باید با تحقیق، فناوری لازم برای مدیریت عدم سوخت این گاز صورت گیرد که نیازمند کار پژوهشی است.

وی افزود: تجاری‌سازی فناوری‌ در جهت شتاب در توسعه استان اولویتی اساسی است و ضروری است از طریق پارک علم و فناوری انگیزه لازم ایجاد و حلقه مفقوده و گمشده بین صنعت، دانشگاه و پارک علم و فناوری وصل شود.

دکتر بهرام نیا اضافه کرد: دانشگاه‌ها نیز نخبگان و افرادی که اهل تحقیق و پژوهش هستند را در حوزه‌های مختلف خدمات، کشاورزی، صنعت، معدن با در نظر گرفتن چالش ها شناسایی تا با استفاده از امکاناتی که در اختیار قرار می‌گیرد در قالب پارک علم و فناوری، پژوهش و تحقیق به فناوری تبدیل کند.

نماینده عالی دولت در استان عنوان کرد: توسعه استان در سایه عملکرد پارک علم و فناوری مصداق پیدا می‌کند و بر روند توسعه یافتگی نیز تاثیر مستقیم دارد، لذا باید به صورت مصداقی ورود پیدا کرد. 

وی در ادامه ضمن تاکید به مدیران بانک‌ها  برای جذب کل اعتبارات ابلاغی مربوط به تسهیلات اشتغالزایی اقتصاد دانش بنیان، گفت: میزان اعتبار تسهیلات اشتغالزایی در حوزه اقتصاد دانش بنیان نباید برگشت داده شود و بانک‌ها باید در این زمینه همراهی کنند. 

وی در ادامه با اشاره به نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها و کمک به رفع چالش‌های استان و پرهیز از روش‌های سنتی، افزود: دانشگاه‌ها باید ظرف یک هفته برای تعیین مأموریت‌ها با در نظر افق ۱۴۰۴ در راستای حل یکی از چالش‌های جدی استان اقدام و همه دستگاه‌ها در کنار پارک علم و فناوری و دانشگاه ها امکانات لازم برای یک فناور را فراهم تا بهره‌وری در سطح استان ارتقاء یابد‌.

کوثر موسوی/ایلام

کدخبر: 887299 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟