تفاهم نامه همکاری فرهنگی با شش کشور جهان

به گزارش رکنا از قزوین ، آئین اختتامیه هفتمین کنگره بین‌المللی شعر ایثار با حضور دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین و ابوالحسن کبیری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین، فرهاد مختاری مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران و دبیر هفتمین کنگره بین‌المللی شعر ایثار، سمیه اسمعیلی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین، خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران، جمعی از مدیران کشوری و استانی، شاعران بین‌المللی، ملی و استانی و مدعوین در سالن اجتماعات دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد.

قاضی زاده هاشمی در این آیین اظهارداشت: فرهنگ عاشورا بیش از یک هزار و چهارصد سال با ابزار شعر انتقال داده شد و در مسیر آرمان عاشورا و سیدالشهدا پیروان زیادی در این مکتب پرورش یافتند.

قاضی زاده هاشمی یادآورشد: یکی از اصلی ترین وظایف بنیاد شهید ترویج تفکر شهداست و باید بتوانیم فرصت مناسبی برای انتخاب مردم فراهم کنیم و هنر شعر می تواند یکی از ابزارهای موثر باشد.

رئیس بنیاد شهید امور ایثارگران افزود: هفتمین کنگره شعر ایثار در قزوین بعنوان یکی از مهدهای تمدنی ایران که دارای شخصیت های ادیب و فاخر و چهره های فرهنگی متعددی است فرصتی خوبی بود تا توانمندی استانها ارزیابی شود.

وی اظهارداشت: مسئولان بنیاد شهید استان در این زمینه تلاش زیادی کردند و پشتیبانی مدیریت استان، سپاه،ارتش و نیروهای مسلح، شهرداری و سایر ارگانها جای تقدیر دارد.

IMG_20230302_105101_331

در این مراسم، اسمعیلی گفت: بی‌تردید ادبیات هر ملتی تجلی اعتقادات دینی، فرهنگی و مذهبی آن ملت محسوب می‌شود و آیینه تمام نمای ادب و فرهنگ آن ملت است و آثار ادبی شاعران و نویسندگان بعد از انقلاب به ویژه دوران دفاع مقدس، جلوه‌های بی‌نظیر رشادت و شجاعت جوانان این مرزوبوم را متجلی ساخت به طوری که ادبیات و آموزه‌های تربیتی آنان در تاریخ و تمدن ایرانیان ثبت شده و به همگان و آیندگان منتقل خواهد شد.

وی افزود: استفاده از ابزار شعر برای تبیین دفاع از ارزش‌های اسلام و حماسه‌های دفاع مقدس تحول‌آفرین است چرا که هر فعالیتی در قالب هنر جا بگیرد علاوه بر اثرگذاری، ماندگاری زیادی دارد.

وی یادآور شد: دیار مینودری قزوین، زادگاه شهدای بزرگی همچون شهیدان رجایی، بابایی، لشگری و ابوترابی و بزرگان و مشاهیری همچون علامه رفیعی، عبدالجلیل قزوینی، حمدالله مستوفی، عبیدزاکانی، دهخدا و عارف قزوینی بوده که در طول تاریخ جهان اسلام همواره از خدمات آنها بهره برده و از آنها نام‌های نیکی برجای مانده است به همین دلیل برپایی این کنگره در این شهر، اتفاق مبارکی بود که رقم خورد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین افزود: در همین راستا مفتخر بودیم که در گام دوم انقلاب حوزه ایثار و شهادت میزبان برگزاری هفتمین کنگره بین‌المللی شعر ایثار باشیم و با زبان شعر توانمندی‌های جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی را در عرصه‌های مختلف به رخ جهانیان بکشانیم. 

اسمعیلی خاطرنشان کرد: فراخوان این کنگره از اول دی ماه با دعوت از فرهیختگان فارسی‏‌زبان و همچنین شاعران گران‏قدر متعهد به ارزش‏‌های الهی و انسانی در زبان‏‌های عربی، اردو و انگلیسی آغاز و آثار شاعران خوش ذوق و علاقمند تا پانزدهم بهمن ماه جمع‌آوری شد که یک هزار و 236 اثر از شاعران داخلی و همچنین کشورهایی همچون لبنان، عراق، سوریه، هندوستان، تاجیکستان، یمن، پاکستان و افغانستان به دبیرخانه کنگره ارسال گردید که در آیین اختتامیه از برگزیدگان تجلیل خواهد شد.

وی افزود: همچنین در حاشیه این کنگره برنامه‌های جانبی فاخر و موثر ترویجی، عصر شعر دانشجویی با حضور دانشجویان و شاعران، یادواره سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در ایام سالروز شهادت این شهید بزرگوار، شب شعر «خاتم سلیمانی 2»، مراسم تجلیل از مادران و همسران شهدا، محفل شعر شاعران با حضور شعرای بین‌المللی و ملی در حسینیه امینی‌های قزوین، محفل شعر دانش‌آموزی و فرهنگی با مشارکت فعال آموزش و پرورش و کانون پرورش فرهنگی، محفل شعر بانوان در ایام‌الله دهه‌فجر و همچنین آیین اختتامیه کنگره ملی شعر دفاع‌مقدس و مقاومت برپا شد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین در ادامه از زحمات معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و همه مسئولان که در برگزاری این کنگره مشارکت کردند، قدردانی کرد.

لیلابیگدلی/قزوین

کدخبر: 874042 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟