پایش و رصد گونه آندمیک سمندر لرستانی در سطح منطقه حفاظت شده شادابکوه

به گزارش رکنا از لرستان ؛ محسن امیری گفت: بررسی زیستگاه های سمندر لرستانی در روز های پایانی سال با هدف حفاظت و جلوگیری از قاچاق این گونه اندمیک در خطر انقراض و تخریب زیستگاه، بررسی وضعیت فعلی گونه، شناسایی عوامل تهدید و کاهش جمعیت گونه و برنامه ریزی برای فعالیت های آتی در سطح استان پایش و رصد زیستگاههای این گونه ارزشمند با حضورکارشناسان و محیط بانان پر تلاش سطح استان و بخصوص کارشناسان اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش در منطقه شادابکوه آغاز شد. 

امیری افزود: سمندر لرستانی در تقسیم بندی های IUCN به دلیل محدوده پراکنش کوچک ( جنوب لرستان و شمال خوزستان) و فرصت اندک برای تولیدمثل در فهرست جانوران در معرض انقراض قرار گرفته است. 

وی اظهار داشت: این گونه یکی از گونه های ارزشمند فون دوزیستان ایران و بومی جنوب غرب زاگرس می باشد که امروزه در کانون توجه سازمان محیط زیست و مردم قرار گرفته و کمتر کسی است که نام این سمندر را نشنیده باشد؛ این پیشرفت در آگاهی مردم و همچنین ثبت شدن نام این سمندر در خطر انقراض در پیوست یک CITES بسیار ارزشمند است، اما نگرانی ها در مورد بقای این گونه همچنان وجود دارد. 

رئیس اداره حفاظت و مدیریت بر حیات وحش لرستان از هموطنان دوستدار محیط زیست درخواست نمود در صورت مشاهده هر گونه قاچاق و زنده گیری این گونه با سامانه شبانه روزی ۱۵۴۰ تماس حاصل نمایند

 

مهدی زکی پور / لرستان

کدخبر: 873093 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟