تاکید وزیر صمت بر استمرار پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان_تهران/ اصفهان از ظرفیت خواهرخواندگی خود با سن پترزبورگ استفاده کند

به گزارش رکنا از اصفهان؛ نشست فعالان اقتصادی استان با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، استاندار اصفهان، معاون هماهنگی امور اقتصادی، تعدادی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و سایر اعضا در محل سالن شهید سلیمانی استانداری برگزار شد.

در این نشست دکتر سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص فرصت ایران در بازار اوراسیا گفت: در یک سال گذشته به صورت ویژه در خصوص این فرصت اقتصادی وقت گذاشته ایم و تعرفه ها تقریباً نهایی شده است. امیدواریم به زودی طرح ها و برنامه های این حوزه اجرایی شوند.

وی ادامه داد: اصفهان به لحاظ ظرفیت بالایی که دارد می تواند از ظرفیت خواهرخواندگی خود با سن پترزبورگ استفاده و در این طرح پیشگام باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص چالش ها و رویکرد دولت در سرمایه گذاری، اظهار کرد: باید رویکرد مان در این حوزه تغییر کند. هر چند نظام بانکی ما بانک پایه است اما بایستی نظام بانکی کشور به سمت سرمایه در گردش برود. فاطمی امین افزود: نباید نسبت به منابع بانکی برای سرمایه ثابت حساب کنیم از این رو چند کار مهم را در این حوزه آغاز کرده ایم. پرداخت تسهیلات به حساب فروشنده یکی از راهکارهایی است که به دنبال آن هستیم، این طرح به نفع تولید کننده واقعی خواهد بود.

وی ادامه داد: در این خصوص سامانه آذر را بانک مرکزی طراحی کرده است و با عملیاتی شدن این طرح از انحراف منابعی که پول را از تولید جدا می کند جلوگیری و به تأمین مالی زنجیره ای کشور کمک خواهیم کرد.

وزیر صمت تصریح کرد: پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان_تهران در جلسه ای بررسی شد و پیگیری ها برای اجرای این پروژه استمرار خواهد داشت.

وی در خصوص تشکیل سرمایه گفت: در این موضوع دو قسمت ساختمان و ماشین آلات مطرح است. در تشکیل سرمایه در حوزه ماشین آلات (رشد سرمایه گذاری) اوضاع مناسبی داریم. در شش ماه نخست امسال با گزارش بانک مرکزی این حوزه ۱۵ درصد رشد داشته که رکورد ۸ سال اخیر است.

وزیر صمت اظهار کرد: آمار رشد سرمایه گذاری از آمار تولید نویدبخش تر است، زیرا نشان دهنده تولید در دوره های بعدی و امید به تولید و اقتصاد در کشور است.

وی خاطرنشان کرد: همکاران ما در معاونت صنایع عمومی در حوزه طلا برنامه و طرحی را شروع کرده اند تا ظرفیت هایی برای رشد این صنعت باتوجه به اشتغال‌زایی قابل قبول و صادرات این حوزه داشته باشیم.

وزیر صمت بیان کرد: خوشبختانه رشد تولید بسیار خوبی در صنعت لوازم خانگی داریم. برای حل چالش کاهش تقاضا در این حوزه صادرات و ارائه تسهیلات خُرد را دنبال می کنیم.

بهمن راعی/ اصفهان

کدخبر: 866972 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟