سد اکباتان همدان فقط چهار درصد آب دارد

به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان همدان، داود شاهسونددر خصوص وضعیت مخازن سدهای استان همدان و ورودی آب آنها از اول مهر ماه تا اوایل بهمن گفت: در سال گذشته ورودی آب به سد اکباتان در همین مدت ۳.۷ میلیون متر مکعب بوده است.

وی ادامه داد: خروجی از سد اکباتان از ابتدای مهر تاکنون ۶۹۰ هزار مترمکعب بوده اما در سال گذشته در همین مقطع زمانی هشت میلیون مترمکعب از ذخیره سد اکباتان برداشت شده بود.

شاهسوند یادآور شد: کل آب شربی که در سالجاری تحویل شده ۵۰۰ هزار متر مکعب است که این میزان در سال گذشته ۷.۳ میلیون متر مکعب بوده است.

وی درباره سد آبشینه همدان نیز گفت: این سد ورودی نداشته و ذخیره ای در سد نداریم و سال گذشته نیز همین وضعیت را داشتیم.

شاهسوند اظهار داشت: سد کلان در ملایر تا انتهای دی ماه حدود چهار میلیون متر مکعب ورودی داشته که این میزان در سال گذشته ۹۰۰ هزار متر مکعب بوده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای استان همدان افزود: خروجی سد کلان با ۴.۵ میلیون متر مکعب آب تنها برای مصرف شرب شهر ملایر استفاده می شود که این میزان آب در سال گذشته ۲.۵ میلیون متر مکعب بود.

شاهسوند با یادآوری اینکه ورودی سد سرابی تویسرکان نیز در این مدت ۴۶۰ هزار متر مکعب است که این میزان در سال گذشته ۸۷۰ هزار متر مکعب بود اضافه کرد: خروجی این سد هم برای شهر تویسرکان ۹۲۰ هزار متر مکعب است که در سال گذشته ۱.۴ میلیون متر مکعب بوده است.

مسدود شدن ۶۶۷ حلقه چاه آب

شاهسوند با اشاره به اینکه یکی از طرحهای اثرگذار طرح احیا و تعادل بخشی در استفاده از منابع آبی در زمینه برخورد با چاههای غیر مجاز است گفت: ۶۷۷ حلقه چاه که ۱۹ میلیون متر مکعب آب از منابع زیرزمینی برداشت می کردند امسال مسدود شده است.

به گفته وی از سال ۹۳ تاکنون، پنج هزار و ۹۳۷ حلقه چاه که ۳۲۷ میلیون مترمکعب آب از سفرهای زیرزمینی برداشت می شد، مسدود شده است.

وی اظهار داشت: تعیین تکلیف ۲۴۳ پروانه بهره برداری در همدان مقرر شده بود که تاکنون ۱۴۶ پرونده سیر بررسی کارشناسی و صدور مجوز را طی کرده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای استان همدان گفت: تاکنون ۳۱۵ فقره چاه در استان اصلاح و تعدیل شده و برداشت آب آنها به میزان ۱۷ میلیون مکعب آب کاهش پیدا کرده است.

نصب ۶۸۵ دستگاه کنتور برای چاه های کشاورزی

وی ادامه داد: نصب ۶۹۱ دستگاه کنتور روی چاههای کشاورزی امسال در اولویت برنامه ها بود که تاکنون ۶۸۵ دستگاه نصب شده است.

شاهسوند با اشاره به اینکه سه نوع کنتور هوشمند، حجمی و الکترومغناطیس برای چاههای کشاورزی استفاده می شود، افزود: ۶ هزار و ۳۶۰ فقره بر روی چاههای قابل برداشت استان نصب شده است.

وی یادآور شد: در شهرستان همدان نیز ۲ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه قابل برداشت داریم که هزار و ۱۷ حلقه به کنتور مجهز شده است.

وی افزود: تاکنون برای ۵۳ درصد از چاه های شرب، ۲۹ درصد از چاه های صنعت و خدمات و ۴۴درصد از چاه های کشاورزی استان کنتور نصب شده است.

همدان طی سال‌های اخیر همواره در ردیف استان های در معرض خشکسالی قرار دارد.

سدهای آبشینه، اکباتان، سرابی تویسرکان، شنجور رزن، شیرین سو، کلان ملایر و نعمت آباد اسدآباد از سدهای مهم استان همدان به حساب می آیند.

 

کدخبر: 865475 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟