زراعت چوب؛ عامل بازدارنده تخریب جنگل

به گزارش رکنا از اردبیل، حسین سرافراز کارشناس مرتع و جنگل با بیان اینکه زراعت چوب در سال‌های اخیر با هدف جلوگیری از قاچاق چوب و تخریب جنگل‌ها در برخی از استان‌ها شروع شده که می‌تواند راه نجات طبیعت و جنگل از دست سودجویان باشد، افزود: اجرای طرح زراعت چوب علاوه بر سود دهی و اشتغالزا بودن محل مناسبی برای گردشگری است که از این طریق درآمد نسبتاً قابل‌توجهی برای زارعان به‌همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه افزایش زراعت چوب منجر به کاهش وابستگی به واردات چوب و جلوگیری از خروج ارز کشور می‌شود، افزود: علاوه بر این توسعه زراعت چوب منجر به کسب درآمد، اشتغال زایی و حتی صادرات آن در منطقه می‌شود.

سرافراز بیان کرد: یکی از وظایف مهم سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی است و برای حفاظت از جنگل بهترین راهکار زراعت چوب است که اصلی‌ترین عامل بازدارنده قاچاق چوب محسوب می‌شود.

وی گفت: مسئله گران شدن نرخ ارز، زیاد شدن الوار و چوب‌های وارداتی سبب افزایش قیمت چوب‌های داخلی شده و از طرفی به دلیل ممنوعیت برداشت چوب‌ها از جنگل‌های شمالی کشور موجب شده تا نسبت به گذشته استقبال از این طرح بیشتر شود.

این کارشناس ادامه داد: برای حمایت از توسعه طرح زراعت چوب، اعطای تسهیلات وام کم‌بهره، اختصاص ارزان‌قیمت اراضی دولتی، توزیع نهال رایگان در کنار استفاده از آب‌های نامتعارف شهری در مناطق کم آب از مهم‌ترین طرح‌های حمایتی است که باید دولت در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد. همچنین بهره‌برداران می‌توانند از اراضی دولتی که به‌صورت مزایده هرساله در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد استفاده کرده و سالانه مبالغی تحت عنوان اجاره به دولت پرداخت کنند.

یعقوب عباسی سرمایه گذار طرح زراعت چوب و مدیر کارخانه چوب نئوپان اردبیل نیز با بیان اینکه طرح زراعت چوب هرچند زمان‌بر است، ولی هم بازدهی بیشتری دارد و هم مقرون به صرفه است، افزود: برای اجرای طرح زراعت چوب در سطح یک هزار هکتار در اراضی پایاب خداآفرین در منطقه مغان درخواست خود را ارایه داده و دستور لازم از استانداری اردبیل اخذ شده است

وی ادامه داد: مصرف سالانه کارخانه چوب نئوپان ۱۲۰۰ تن در سال است و در صورت تکمیل فاز‌های بعدی و راه اندازی خط تولید ام دی اف خام و نئوپان مصرف سالانه به ۴۵۰ هزار تن خواهد رسید که تامین آن در استان برای مشکل خواهد بود و به همین خاطر اجرای طرح زراعت چوب کاملا ضرورت دارد.

این کارآفرین و سرمایه‌گذار خاطرنشان کرد: در حال حاضر مواد اولیه و چوب مورد نیاز کارخانه از استان‌های همجوار و استان اردبیل بصورت مجاز تامین می‌شود و واردات آن از کشور‌های همسایه برای ما توجیه اقتصادی نداشته و مقرون به صرفه نیست.

عباسی در خصوص انواع چوب مورد استفاده در واحد تولیدی خود گفت: ۹۰ درصد مصرف چوب در کارخانه نئوپان اردبیل از صنوبر، بید و درختان میوه غیر مثمر تامین می‌شود و ۱۰ درصد آن هم بصورت قانونی و مجاز از جنگل تامین می‌شود.

مدیر کارخانه نئوپان اردبیل با اشاره به هزینه بالای زراعت چوب افزود: در اول سال کشت، هر هکتار زراعت چوب با آبیاری قطره‌ای ۸۰ میلیون تومان هزینه دارد و در سال‌های بعدی این هزینه به ۱۰ میلیون تومان کاهش می‌یابد.

عباسی با بیان اینکه چوب مورد نیاز خود را به صورت غیر قانونی تامین نمی‌کنیم، افزود: اخیرا منابع طبیعی و آبخیزداری، یگان حفاظت خود را در جلوی کارخانه مستقر کرده که تاکنون هم هیچ اقدام غیر قانونی مبنی بر ورود چوب غیر مجاز به این کارخانه مشاهده نمی‌شود.

وی اظهار داشت: راه جلوگیری از تخریب جنگل استقرار یگان حفاظتی در جلوی کارخانه‌های چوب نیست بلکه راه اصلی از جلوگیری از تخریب درختان جنگلی در جنگل‌های استان از سوی سودجویان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل هم توسعه زراعت چوب و افزایش سرانه فضای سبز را از جمله اهداف اجرای این طرح عنوان کرد و ادامه داد: با کاشت بیش از ۱۰ میلیون نهال در استان علاوه بر جلوگیری از احتمال قطع درختان جنگلی، چوب موردنیاز صنایع سلولزی و چوبی برای سالیان سال تامین خواهد شد.

قلی زاده با بیان اینکه برای تامین اصله‌های موردنیاز با بخش خصوصی قرارداد تولید هفت میلیون اصله نهال بسته شده و پس از برگ‌ریزان در بین مردم توزیع خواهد شد، افزود: بانک کشاورزی تسهیلاتی نیز به متقاضیان کشت چوب پرداخت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه صنوبر و سایر گونه‌های چوب‌ده در استان کشت خواهد شد، گفت: شرایط جوی استان زمینه مناسبی برای رشد سریع این نوع درخت در مقایسه با سایر گونه‌های درختان کشت شده در باغ‌های درختان غیرمثمر این منطقه دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل بیان کرد: با اجرای این طرح تحولی بزرگ در فضای سبز و صنعت چوب استان اردبیل به وجود خواهد آمد چرا که در در هیچ یک از استان‌های کشور با این وسعت نهال کشت نمی‌شود.

قلی زاده کشت چوب توجیه اقتصادی داشته و به صرفه است به طوری که بخش خصوصی تعهد خرید آن را نیز داده و مبلغی نیز برای رشد سالانه به کشت کاران پرداخت خواهد کرد.

وی زراعت چوب در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است و در شمال استان یک هزار هکتار زمین در اختیار سرمایه‌گذار گذاشته شده و مقرر است این طرح در شهرستان‌های دیگر هم شروع شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: با اشاره به مشکل کمبود آب در زراعت چوب پارس آباد مغان افزود: این طرح هم اکنون با مشکل کمبود آب مواجه شده و در صورت رفع مشکل آب، قابلیت توسعه زراعت چوب تا سقف ۱۰ هزار هکتار در منطقه وجود دارد.

قلی زاده ادامه داد: آماده حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی در زراعت چوب با واگذاری زمین در منطقه هستیم، اما لازم است سرمایه گذاران حقوق بهره‌برداران را رعایت کنند ضمن اینکه بحث تامین آب مورد نیاز هم باید مد نظر قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح زراعت چوب، تحولی بزرگ در فضای سبز و صنعت چوب استان اردبیل به وجود خواهد آورد، افزود: کشت چوب توجیه اقتصادی داشته و به صرفه است منتهی باید بخش خصوصی تعهد خرید آن را داده و مبلغی نیز برای رشد سالانه به کشت کاران پرداخت کند.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اردبیل با تاکید بر این‌که طبیعت و منابع طبیعی به عنوان ودیعه و امانت الهی در اختیار ما قرار گرفته است، بیان کرد: با توجه به اهمیت و ارزش منابع طبیعی، لازم است اقشار مختلف مردم ضمن استفاده صحیح از این مواهب الهی، نکات ایمنی را نیز رعایت کرده و مراقب این سرمایه‌های خدادادی باشند.

صداوسیما/

کدخبر: 855839 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟