مردم چهارمحال و بختیاری نگران کمبود دارو و آنتی بیوتیک‌ نباشند

به گزارش رکنا از چهارمحال و بختیاری؛ دکتر رضا محمدی با اعلام این مطلب، گفت: ماه گذشته وضعیت توزیع و تامین دارو در سطح کشور و استان با مشکل مواجه بود که با افزایش واردات و افزایش تعداد خط تولید در داخل کشور، کمبود برخی از اقلام دارویی تاکنون برطرف شده است و پیش‌بینی می‌شود با افزایش تولید و همچنین واردات برخی داروها این مشکل در ماه آینده رفع شود.
وی با اشاره به اینکه ۳۰ قلم دارو شربت آنتی‌بیوتیک در سطح داروخانه‌ها برای درمان بیماران توزیع می‌شود، گفت: هم‌اکنون سه شربت آنتی‌بیوتیک در داروخانه‌ها دارای کمبود و مابقی موجود است که با همکاری پزشکان، از داروهای جایگزین و شربت‌های آنتی‌بیوتیک جایگزین استفاده می‌شود و اکنون مشکل حادی در زمینه تامین دارو به خصوص آنتی‌بیوتیک، سرم و استامینوفن وجود ندارد.
دکتر محمدی اظهار داشت: تامین و توزیع سرم و قلم انسولین در سطح داروخانه‌های استان در وضعیت خوب قرار دارد و مشکل خاصی در توزیع این اقلام دارویی وجود ندارد.
وی به کمبود اسپری تنفسی کودکان در داروخانه‌های استان اشاره کرد و گفت: با افزایش واردات این اسپری از هفته گذشته و توزیع در داروخانه‌ها، این مشکل تا حدی برطرف شده و پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی خط تولید این اسپری از اواسط آذرماه، مشکل تهیه و تامین اسپری تنفسی کودکان برطرف شود.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری افزود: برای تامین داروی بیماران خاص مشکل خاصی در سطح استان وجود ندارد و داروهای مورد نیاز این بیماران براساس بانک اطلاعاتی و تعداد بیماران ثبت شده در این بانک، به صورت یکپارچه توزیع می‌شود.
دکتر محمدی به کمبود برخی داروهای بیماران سرطانی از برندهای خارجی اشاره کرد و گفت:هم‌اکنون واردات این برندها در حال انجام است و با توجه به اینکه سیاست دولت توسعه استفاده از برندهای ایرانی و تولید داخل است، توسعه خط تولید و استفاده از این داروها با برند داخلی در دستور کار قرار دارد و هم‌اکنون کمبودها نسبت به یک ماه گذشته رفع شده است.
وی با اشاره به اجرای طرح « دارویار » در سطح کشور افزود: با اجرایی شدن این طرح، ارز ترجیهی از دارو حذف و از ارز نیمایی استفاده می‌شود که این تفاوت قیمت نرخ ارز به سازمان بیمه‌گر داده می‌شود و بیماران با استفاده از نسخه، هیچ افزایش قیمتی شامل حال آنها نخواهد شد و افزایش قیمت از سوی سازمان بیمه‌گر پرداخت و در صورتی که فرد، داروی بدون نسخه پزشک و به صورت آزاد دریافت کند افزایش قیمت قابل مشاهده است.
وی در پایان یادآور شد، هم اکنون ۱۲۰ داروخانه در سطح استان فعال است که از این تعداد ۱۳ داروخانه شبانه‌روزی و مابقی روزانه هستند.

مصیبی دهکردی / چهارمحال وبختیاری

کدخبر: 848671 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟