ثبت ۹ کانون بیماری هاری خراسان شمالی/ شناسایی26 هزار سگ صاحب دار

به گزارش رکنا از خراسان شمالی؛ حسن قاسمی فرد اظهارداشت: امسال ۹ کانون بیماری هاری در استان گزارش شد که این رقم در ۱۲ ماهه پارسال ۶ کانون ثبت شده است.

وی تصریح کرد: امسال 3 کانون بیماری هاری در بجنورد، یک کانون در فاروج و در هر کدام از شهرستان های اسفراین و جاجرم ۲ کانون این بیماری گزارش شده است.

رییس اداره مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی یادآور شد: امسال پنج مورد هاری مربوط به سگ های بلاصاحب و هاری الاغ، گربه، شغال و گوسفند هر کدام یک مورد به ثبت رسیده است.

وی بیان کرد: یک مورد هاری گربه مربوط به شهر بجنورد و مربوط به گربه بدون صاحب و رها در شهر است از این رو به مردم هشدار داده می شود که از تماس با این حیوانات به شدت خودداری کنند.  

قاسمی فرد در ادامه افزود: حیوانات وحشی از قبیل روباه و یا شغال برای یافتن غذا در حواشی مناطق مسکونی در شهرها و روستاها پرسه می زنند و در موارد زیادی موجب انتقال بیماری به سگ و گربه‌ها می شوند.  

وی افزود: بیماری هاری در حیوانات خانگی مشاهده نمی شود، اما به دلیل حضور و پرسه روباه و شغال در اطراف شهرها و روستاها احتمال انتقال بیماری هاری وجود دارد از این رو باید مراقبت های لازم در شهرها و روستا انجام شود.  

قاسمی فرد اظهارداشت: با توجه به خسارت زا بودن بیماری هاری برای دام ها از دامداران انتظار می رود تا مراقبت های لازم در این زمینه داشته باشند و از حضور و پرسه گربه و سگ های ولگرد در محیط دامداری جلوگیری کنند.  

رییس اداره مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: اجرای واکسیناسیون و مایه کوبی سگ های گله یکی از تکالیف دامپزشکی برای مهار بیماری هاری است که در این زمینه اقدامات لازم انجام شده است.

این مقام مسئول افزود: در استان ۲۶ هزار و ۷۰۰ سگ صاحب دار شناسایی شده است که برای دست یابی به ایمنی علیه بیماری هاری باید ۷۵ درصد از این جمعیت علیه بیماری مایه کوبی شوند که بر این اساس باید ۲۰ هزار قلاده سگ زیر پوشش طرح قرار گیرد.

وی ادامه داد: تاکنون حدود ۱۷ هزار قلاده سگ گله و سگ های صاحب دار مناطق روستایی استان زیر پوشش واکسیناسیون هاری قرار گرفته است.

کدخبر: 840272 ویرایش خبر
لینک کپی شد
امیرحسین ذکاء
آیا این خبر مفید بود؟