عدم نظارت کافی بر کشتار غیربهداشتی پرندگان / واکسیناسیون رایگان طیور بومی خراسان شمالی انجام شد

به گزارش رکنا از خراسان شمالی؛ مدیرکل دامپزشکی خراسان‌شمالی گفت: متاسفانه شهرداری بجنورد به کشتار غیربهداشتی پرندگان نظارت کافی را ندارد و این موضوع ممکن است باعث بروز بیماری‌ بین مردم شود.

حمید رمضانی، مدیرکل دامپزشکی خراسان‌ شمالی اظهار کرد: یک میلیون و ۷۰۶ هزار نوبت واکسیناسیون دام بر علیه بیماری‌های مشترک و چهار میلیون و۹۶۳ هزار نوبت واکسیناسیون بر علیه بیماری‌های اختصاصی دام در سال جاری انجام شده است.

وی گفت: با روند مناسب واکسیناسیون و اقدامات پیشگیرانه در کانون‌های بیماری دامی خراسان‌شمالی تاکنون تعداد این کانون‌ها از ۹۵ به ۲۲ تا کاهش یافته است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌شمالی افزود: تب برفکی، آبله، اکتیمای واگیردار، شاربون، طاعون نشخوارکنندگان کوچک و هاری از جمله بیماری‌هایی هستند که در این کانون‌ها کنترل شده است.

وی ادامه داد: در خصوص نگرانی‌های مردم از حضور هورمون و آنتی بیوتیک در برخی از محصولات تولیدی بخش دام، طرح پایش و رصد از فرآورده‌های دامی هر ۳ ماه بر روی محصولات تولیدی از جمله عسل، شیر، تولیدات بخش آبزیان، گوشت مرغ و گوشت قرمز  انجام می‌شود و نتایج آزمایش‌ها در این باره منفی بوده و نگرانی در زمینه افزودنی دارو و سموم که ممکن است برای سلامتی تهدید باشد، وجود ندارد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: رویکرد ما رونق تولید و اقتصاد در روستا است و در همین جهت سال گذشته با مشارکت بخش خصوصی ۶۰۰ هزار قطعه طیور بومی استان علیه بیماری نیوکاسل به صورت رایگان واکسینه شدند.

وی اظهار داشت: با راه اندازی سردخانه تحت نظر گمرک در استان و خدمات قرنطینه‌ای آن، هم اکنون این سردخانه باعث شده خراسان شمالی مبدا ترخیص کالا باشد.

رمضانی ادامه داد: ۸ هزار تن مرغ منجمد در نیمه نخست سال‌جاری از طریق گمرک استان ترخیص و حدود ۱۶۰ تن مکمل دامی وارد شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌شمالی صیانت از جمعیت و سرمایه‌های دامی را از رسالت‌های دامپزشکی عنوان کرد و گفت: کشتار دام مولد از نگرانی‌های شرایط خشکسالی و گرانی نهاده است با این حال این رویه مدیریت شده است و بر اساس آمار کشتار دام ماده از میزان پارسال افزایش نیافته است.

وی در پایان در خصوص کشتار بی ضابطه پرندگان در میادین اصلی شهر بجنورد گفت: متاسفانه عدم نظارت شهرداری در این موضوع و کشتار غیر بهداشتی پرندگان، ممکن است باعث بروز بیماری‌ بین مردم شود که امیدواریم به این موضوع رسیدگی شود.

کدخبر: 832334 ویرایش خبر
لینک کپی شد
امیرحسین ذکاء
آیا این خبر مفید بود؟