اتمام بررسی آرکئوژئوفیزیک محوطه تاریخی قلعه اولتان در اردبیل

به گزارش رکنا از اردبیل؛  فردین عینی اظهار کرد: بررسی آرکئوژئوفیزیک محوطه تاریخی قلعه اولتان واقع در شهرستان پارس‌آباد به‌منظور شناخت وضعیت معماری و داده‌های تاریخی این محوطه با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی و دانشگاه شهید بهشتی تهران انجام شد.

وی افزود: «اولتان قالاسی» از مهم‌ترین شهر‌های تاریخی استان اردبیل به شمار می‌رود و بررسی آرکئوژئوفیزیک این محوطه باستانی به منظور تکمیل پرونده و مستندات آن در راستای تبدیل به پایگاه ملی میراث‌فرهنگی است.

کوروش محمدخانی سرپرست گروه بررسی آرکئوژئوفیزیک «اولتان قالاسی» نیز بیان کرد: بررسی‌های آرکئوژئوفیزیک با روش مغناطیس‌سنجی به منظور شناسایی عوارض زیر سطحی در قلعه و بخش پیرامونی آن در شهر بیرونی یا بخش صنعتی در غرب قلعه اولتان انجام گرفت و آثار جالب توجهی در نقشه‌های مغناطیسی آشکار شد.

روح‌الله محمدی رئیس گروه باستان‌شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل هم با اشاره به قدمت این شهر تاریخی، تصریح کرد: «اولتان قالاسی» به احتمال زیاد همان شهر باستانی ورثان است که در منابع و متون دوره اسلامی به آن اشاره شده است.

وی گفت: براساس مطالعات باستان‌شناسی «اولتان قالاسی» آثاری از سده اول میلادی تا قرون متاخر اسلامی را در خود دارد و اوج رونق این شهر به اوایل اسلام و دوره سلجوقی برمی‌گردد.

این محوطه باستانی که جزو مهمترین جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل است، با شماره ۲۶۵۴ در فهرست اثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کدخبر: 829331 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟