تزریق ۵۶ میلیارد ریال اعتبار به موزه میراث روستایی گلستان

به گزارش رکنا از گلستان؛ محمدجواد ساوری  اظهارکرد: عملیات اجرایی پروژه موزه میراث روستایی گلستان در راستای تسریع در اجرای فاز نخست آن، با اختصاص اعتبار ۵۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریالی از منابع ملی و استانی آغاز شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان بیان کرد: دوباره چینی دو سازه روستایی تِلار و خانه دنکوب بااعتبار ۳۰ میلیارد ریال و همچنین اجرای الحاقات سازه خانه قلندر آیش شامل طویله و تنور و ایجاد مسیر دسترسی به طول ۱۰۰۰ متر بین سازه‌های مختلف پروژه بااعتبار ۲۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال ازجمله اقدامات پیش‌بینی‌شده برای عملیات اجرایی این مرحله از پروژه است.

وی اضافه کرد: تِلار، سازه‌ای کاملاً چوبی با قدمت ۱۰۰ سال از روستای کوهپایه‌ای جفاکنده شهرستان بندرگز و خانه دنکوب هم که قدمت آن به ۱۵۰ سال قبل بازمی‌گردد مربوط به روستای کوهستانی الستان شهرستان علی‌آبادکتول است.

ساوری با اشاره به این‌که برای اجرای موزه میراث روستایی گلستان بیش از ۱۰۰ روستا در سطح استان با بیش از ۴۰ گونه معماری شناسایی و مستندسازی شده است، گفت: در فاز اول اجرای این پروژه ۵ سازه روستایی از ناحیه جلگه‌ای و کوهپایه‌ای استان اجرا و بهره‌برداری می‌شود.

وی از پیشرفت ۴۰ درصد پروژه خبرداد و گفت: برای تکمیل آن ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است،.

گفتنی است موزه میراث روستایی گلستان که دومین مدل در نوع خود در کشور است و با برآورد اولیه ۵۰۰ میلیارد ریال به مساحت ۵۰ هکتار در زون فرهنگی پارک جنگلی قرق در حال اجرا است، باهدف حفظ، نگهداری، احیا مواریث فرهنگی روستایی اعم از ملموس و ناملموس در سطح استان گلستان راه‌اندازی خواهد شد.

زواریی/گلستان

مهر

کدخبر: 827036 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟