استفاده ملی از نتایج  پروژه پژوهشی شهرداری اصفهان

به گزارش رکنا از اصفهان؛ دکتر سعید ابراهیمی ،معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان اظهار داشت : حوزه بهره‌بردار این پروژه، معاونت عمران شهری و مجری آن جناب آقای دکتر محسن ابوطالبی عضو محترم هیئت علمی دانشگاه اصفهان می باشند که به صورت پروژه پژوهشی توسط این معاونت انجام شده است.  در این کتاب به منظور رسیدن به اهداف مد نظر اعم از آشنایی با انواع درزهای انبساط، چک لیست‌های بازرسی، بهینه‌ترین نوع درز انبساط در پل و مانند آن و ... مطالبی ارائه شده است.

 در ادامه دیبا هاشمی رییس اداره پژوهش شهرداری اصفهان گفت: پروژه فوق یکی از موضوعات  پژوهشی این اداره بوده است که با همت عضو محترم هیئت علمی دانشگاه اصفهان و نظارت و راهبری معاونت عمران شهری انجام  و نهایتا به صورت کتاب در خدمت مدیریت شهری قرار گرفت.

وی تشریح کرد:درزهای انبساط، یکی از اجزاء مهم پل‌هاست و در انواع مختلفی تولید می‌شود. از این درزها برای جلوگیری از ایجاد تنش‌های بیش از حد و خرابی‌های ناشی از انبساط و انقباض پل بر اثر تغییرات دمای محیط پیرامون و عوامل طبیعی در درز پل‌ها استفاده می‌شود. بنابراین، هنگامی که این درزها عملکرد خود را از دست بدهند، منجر به بروز مشکلات بسیاری می‌شوند. این کار، ضرورت نگهداری و تعمیرات آن‌ها را به صورت ادواری مطرح می‌سازد. در این میان، درک صحیح انواع روش‌های نگهداری و تعمیر درزهای  انبساطی، ضمن افزایش طول عمر آن‌ها می‌تواند هزینه‌ی بهره‌برداری از آن‌ها را به حداقل برساند. با توجه به اهمیت موضوع، کتاب درزهای انبساط پل (مفاهیم، طراحی و نگهداری) بر اساس نتایج پروژه‌ی پژوهشی «بررسی و ارائه راه‌کارهای مناسب جهت تعمیر و نگهداری انواع درزهای انبساطی پل‌های شهر اصفهان با رویکرد پیشگیرانه» تدوین شده است.

وی توضیح داد:کتاب مذکور دارای شش بخش اصلی ، تاریخچه مطالعات پیشین (در خصوص درزهای انبساط پل)، بررسی کلی انواع درز انبساط، روشهای تعمیر و نگهداری آن‌ها، محاسبات و طراحی درز انبساط برای بررسی روند انتخاب بهینه آن، راهنمای نظارت بر درزهای انبساطی و روند انتخاب بهینه توسط ناظر، انتخاب بهینه درز انبساط، ارائه نقشه‌های اجرایی درزهای انبساطی می باشد.

رییس اداره پژوهش شهرداری اصفهان افزود: این اداره با توجه به نیازهای مختلف حوزه مدیریت شهری، عناوین پژوهشی را تعریف و با اعلام فراخوانهای رسمی در رسانه ها سامانه ‌های شهرداری اصفهان، از نخبگان و  اساتید دانشگاه در قالب طرحواره هایی پیشنهادات را بررسی و با بهترین طرحواره قرارداد پژوهشی منعقد می کند.

بهمن راعی/اصفهان

کدخبر: 823429 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟