پایش و راه اندازی 29 واحد صنعتی تعطیل شده در قزوین/ با 98درصد استعلام ها از منابع طبیعی و محیط زیست مخالفت می شود
به گزارش رکنا ازقزوین؛ به مناسبت روز خبرنگار و نیز تاسیس صنایع کوچک رضا صفاری افزود، در حال حاضر 15 شهرک و ناحیه صنعتی دولتی و 3 شهرک خصوصی در استان فعال شده و زمین های در اختیار ما 4861 هکتار است که 2 هزار و 772 هکتار آن عملیاتی شده است.
وی اضافه کرد، در حال حاضر 15 شهرک و ناحیه صنعتی دولتی و 3 شهرک خصوصی در استان فعال شده و زمین های در اختیار ما 4861 هکتار است که 2 هزار و 772 هکتار آن عملیاتی شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین تصریح کرد: 2 هزار و 39 هکتار از این زمین ها به صورت صنعتی است که تاکنون با عقد 2946 قرارداد این زمین ها برای تولید واگذار شده است.

وی بیان کرد،  در حال حاضر تعداد 950 قرارداد به بهره برداری رسیده و از مجموع 807 طرح صنعتی تعداد 374 مورد به صورت زمین خالی، 59 طرح در مرحله دیوارکشی، 320 مورد نصب سوله و 94 مورد در مرحله نصب ماشین آلات صنعتی است.

صفاری با تعریفی از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط اظهارداشت، واحدهای صنعتی که تا 9 نفر شاغل دارد بعنوان صنایع خرد، بین 10 تا 49 نفر صنایع کوچک، تعداد 50 تا 149 نفر به عنوان واحد متوسط و اشتغال بالای 150 نفر را واحد بزرگ محسوب می کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین یادآورشد،  حدود 90 درصد واحدهای صنعتی استان قزوین در ردیف صنایع کوچک و متوسط محسوب می شود که 60 درصد اشتغال استان در این واحدها محقق شده است.

وی بیان کرد، شبکه سازی و تشکیل خوشه های صنعتی و استفاده از همه ظرفیت های واحدهایی که با کمتر از 50 درصد ظرفیت کار می کنند و نیز احیای واحدهای راکد یکی از اولویت های ما در سال جاری است.

صفاری تصریح کرد،  امسال 24 واحد راکد و نیمه تعطیل با اقدامات انجام شده به چرخه تولید بازگشته است.

وی بیان کرد، در شهرک های صنعتی استان در حال حاضر حدود 50 واحد صنعتی تعطیل شده و 50 واحد نیز با کمتر از نصف ظرفیت فعالیت می کند و 139 واحد نیز غیرفعال شده که مهمترین مشکلات آنها سوء مدیریت، تجهیزات فرسوده و قدیمی، نبود مواد اولیه، نداشتن بازار فروش و به روز نبودن تولیدات آنهاست.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین اظهارداشت،  در سال گذشته با راه اندازی 4 کنسرسیوم صادراتی بیش از 422 هزار یورو ظرفیت صادراتی در دستور کار قرار گرفت و در این راستا نیز جذب سرمایه گذار و شرایط سهل برای شرکت در نمایشگاههای داخلی و خارجی نیز مهیا شد.

صفاری گفت، خوشبختانه در سال گذشته توانستیم در جذب سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی رتبه سوم کشوری را کسب کنیم که این موفقیت بیانگر برنامه ریزی مناسب و اصولی و بسترسازی مطلوب انجام شده است

وی در خصوص سرمایه گذاری خارجی در شهرکهای صنعتی نیز اظهارداشت، در حال حاضر 20 سرمایه گذار خارجی از کشورهای مختلف بالغ بر 500 میلیون یورو در شهرکها برای تولید سرمایه گذاری کرده اند.

image_2022_8_17-0_0_56_217_N7f

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین بیان کرد، در تفاهم با کشورهای آسیایی و اروپایی زمینه اعزام صنعتگران برای دوره های تخصصی مهیا شده و تاکنون تعدادی به کشور آلمان اعزام شده اند.

صفاری گفت، در شهرک سازی و بازپس گیری زمینهایی که به تولید منجر نشده با تاکید استاندار محترم برنامه ویژه ای داریم و با تشکیل سه جلسه حل اختلاف و داوری در 9 ماه گذشته بیش از 60 پرونده قراردادهای راکد و غیرفعال بررسی شد.

وی اظهارداشت،  در این بررسی ها تعداد 150 پرونده تعیین تکلیف شدند و به 250 واحد نیز اخطار داده شد که تعهدات خود را انجام دهند.

صفاری بیان کرد، در دولت سیزدهم 186 متقاضی سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی داشتیم که 139 هکتار زمین به آنها واگذار شد که در آنها 49 هزار و 777 میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفته و برای 6 هزار نفر شغل ایجاد شده است.

وی اظهارداشت،  با این روش 11 قطعه زمین در کاسپین یک و 4 قطعه زمین در شهرک صنعتی لیا به صورت مزایده واگذار شده که شرایطی چون مستقر بودن در شهرک های صنعتی، ثبت اختراع، اشتغالزایی بالا، دوستدارمحیط زیست بودن طرح و سایر موارد از اولویت ها و شاخص های واگذاری است.

وی اضافه کرد، در سفر ریاست جمهور مبلغ 310 میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت در شهرک های صنعتی مصوب شده که شش پست فوق توزیع در کنار سایر تجهیزات برای شهرک ها نصب خواهد شد.

 

image_2022_8_17-0_1_38_962_hCj

تولیدکنندگان استان به 2 هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش نیاز دارند

 

رکنا: رئیس سازمان صمت استان گفت، در حال حاضر تولیدکنندگان استان به بیش از 2 هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش نیاز دارند که با اقساط دو ساله به صنعتگران داده شود تا فعالیت آنها شتاب گیرد.

به گزارش رکنا ازقزوین، عزیزالله افضلی در این نشست اظهارداشت،  در حال حاضر بیش از 204 هزار و 231 میلیارد ریال برای راه اندازی 3 هزار و 523 واحد صنعتی در استان سرمایه گذاری شده و با فعالیت این واحدها برای 152 هزار و 794 نفر شغل مستقیم ایجاد شده است.

وی افزود، با فعالیت 18 شهرک و ناحیه صنعتی حدود 1300 نوع محصول صنعتی در استان تولید می شود و در برخی محصولات تولیدی از جمله شیشه، مواد شوینده، کاشی و سرامیک، قطعات خودرو به قطب کشور تبدیل شده ایم.

افضلی تصریح کرد،  60 درصد محصولات شوینده کشور در استان قزوین تولید می شود و در ردیف بزرگترین تولیدکنندگان کاشی و سرامیک و قطعات خودرو نیز هستیم.

رئیس سازمان صمت استان قزوین بیان کرد،  با دعوت از چندین هلدینگ صنعتی با هدف ایجاد زنجیره تامین در صدد راه اندازی شهرک تخصصی قطعات خودرو هستیم. 

وی گفت،  با توجه به ظرفیت معدنی موجود بویژه مواد اولیه کاشی و سرامیک در این زمینه نیز از ورود سرمایه گذاران استقبال می کنیم و شرایط را برای حضور آنها تسهیل خواهیم کرد.

افضلی بیان کرد،  در حال حاضر از استانهای پیشرو در تولید صنایع فولادی هستیم که در صدد ایجاد واحدهای تولید فولادی در زیر رده تامین فولاد با آب بری کمتر هستیم.

رئیس سازمان صمت استان قزوین اظهار داشت، در تولید لوازم خانگی واحدهای برند و شاخصی در استان فعالیت می کنند که چند شرکت خارجی هم فعالند و مصمم هستیم قزوین را به قطب لوازم خانگی نیز تبدیل کنیم.

وی یادآورشد،  در تولید سیم و کابل و صنایع نساجی و صنایع وابسته نیز ظرفیت های ارزشمندی داریم و با داشتن نیروی انسانی ماهر توانسته ایم جایگاه خود را ارتقا بخشیم و حرف زیادی برای گفتن داشته باشیم.

افضلی گفت، با توجه به نزدیکی قزوین به پایتخت و قرار گرفتن در محدوده 120 کیلومتری تهران و دسترسی به بازارهای هدف خوشبختانه شاهد استقبال سرمایه گذاران زیادی برای حضور در استان هستیم که در این راستا با انتخاب افرادی که اهلیت دارند از طرح های دوستدار محیط زیست و «های تک» و کم آب بر حمایت خواهیم کرد.

image_2022_8_17-1_26_39_281_6fu

 

افضلی اضافه کرد،  در بخش معدن 140 پروانه اکتشاف و 239 فقره پروانه بهره برداری صادر شده که امسال هم 5  فقره مجوز اکتشاف و یک مورد گواهی کشف و 3 فقره پروانه بهره برداری صادر شده است.

وی گفت، از آنجا که بیشتر معادن در حوزه روستاهاست با تعارض محلی روبرو هستیم و هنوز نتوانسته ایم از این ظرفیت بخوبی استفاده کنیم لذا توسعه صنایع معدنی در اولویت دیگر این سازمان قرار دارد.

این مسئول صنعتی تصریح کرد، از هر 100 مکاتبه و استعلام از منابع طبیعی و محیط زیست با 98 درصد آنها مخالفت می شود لذا امکان توسعه در بخش معدن بسیار سخت و دشوار است که باید برای آن تدبیر کنیم.

رئیس سازمان صمت استان گفت، 260 طرح صنعتی با پیشرفت بالای 40 درصد در استان داریم که متاسفانه مورد حمایت بانکها قرار ندارد زیرا در ایین نامه تخصیصی تسهیلات به واحدهای بالای 60 درصد این وام ها اعطا می شود که این رویکرد بازدارنده است.

افضلی در ادامه در خصوص محورهای مهم تعیین شده در برنامه میان مدت توسعه صنعت استان اظهارداشت،  در یک دوره زمانی 3 تا 4 ساله 13 محور در بخش های اقتصادی مربوط به سازمان صمت پیش بینی شده تا قزوین را به قطب صنایع« های تک» تبدیل کنیم.

افضلی بیان کرد،  همچنین توسعه صنعت فرش دستباف و احیای فرش اعتماد قزوین و توسعه فروشگاههای زنجیره ای با توجه به پراکنش جمعیتی استان، استفاده از پساب های صنعتی در تولید از دیگر برنامه های اولویت دار استان در بخش صنعت است

لیلا بیگدلی /قزوین

 

 

کدخبر: 815871 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟