تلاش حوزه علمیه در نشر معارف الهی مایه افتخار تمام آزادگان جهان است

به گزارش رکنا از قم به نقل از مرکز خبر حوزه، دراگان تودورویچ در دیدار با آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، از خدمات افتخارآمیز وی در حوزه‌های علمیه تقدیر نمود و یادآور شد، تلاش شما در نشر معارف الهی مایه افتخار تمام آزادگان جهان است.

سفیر جمهوری صربستان در جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از این دیدار گزارشی از سفر خود به شهرهای ایران به‌ویژه استان یزد و شهر میبد ارائه و میزبانی ایرانیان را مایه شگفتی توصیف کرد و ابراز داشت: «ایران بهترین کشور دوست در جهان است»

وی به تعاملات عمیق سیاسی ایران و صربستان اشاره کرد و ابراز داشت، با روی کار آمدن دولت جدید در صربستان به دنبال تقویت هرچه بیشتر همکاری‌های اقتصادی، ارتقاء تبادلات تجاری و تقویت دیپلماسی اقتصادی دو منطقه هستیم.

تودورویچ در ادامه گزارشی از برنامه‌های ۱۸ گانه علمی، فرهنگی و ورزشی برای توسعه روابط و دوستی دو ملت ایران و صربستان ارائه کرد و ابراز داشت، سفارت صربستان در جمهوری اسلامی در راستای توسعه همکاری‌ها و فعال‌سازی ظرفیت‌های متقابل، همکاری خوب و گسترده‌ای را با سفارت ایران در بلگراد رقم‌زده است.

آیت‌الله اعرافی نیز در این دیدار ضمن تقدیر از حمایت‌ها و فعالیت‌های سفیر و همراهی وی در نزدیکی فرهنگ غنی ایران و صربستان، خاطرنشان کرد: گستره تعاملات و همکاری‌های ایران و صربستان نشان‌دهنده نقش مؤثر و منحصربه‌فرد سفیر است.

مدیر حوزه‌های علمیه، اندیشه دینی و فلسفی ادیان الهی را پل مهمی برای برقراری روابط توصیف کرد و یادآور شد، بازتولید اندیشه دینی و تقویت گفت‌وگوهای بین الادیانی، نقش بسزایی در شکل‌گیری زیرساخت‌های نوین روابط بشری خواهد داشت.

وی ضمن اشاره به ظرفیت شهر مقدس قم، حضور نحله‌ها و مکتب‌های گوناگون عقلی و فلسفی در این دیار را مورد توجه قرارداد و بیان داشت، بنیه‌های فلسفی شهر قم، از بنیان‌های عمیق و ریشه‌داری برخوردار است.

وی قم را پایگاه بزرگ فکری و معرفتی اثرگذار بر تمام عالم توصیف کرد و افزود: بیش از ۱۰۰ هزار نفر از اندیشمندان عرصه‌های مختلف علمی علوم اسلامی و انسانی در این شهر حضور داشته فعالیت‌های پژوهشی ارزشمندی را بازتولید می‌کنند.

وی با بیان این‌که ۳۰۰ رشته و گرایش علمی و تخصص در حوزه‌های علوم اسلامی و علوم انسانی با نگاه اسلامی ارائه و مجلات علمی فاخری تولید و منتشر می‌گردد، اظهار داشت: شهر قم قطب و محور مهم مسائل فکری و معرفتی جهان اسلام بوده، روزانه صدها مقاله و کتاب و ۱۰ هزار کرسی درس و کلاس در این شهر برپا می‌گردد.

مدیر حوزه‌های علمیه بر اهمیت ارتباط ذخیره عقلی و فلسفی قم با دانشگاه‌های جهان به‌ویژه صربستان اشاره کرد و ابراز داشت: در کنار مباحث بنیادی و فلسفی باید به مباحث علوم عقلی و اجتماعی نیز توجه وافری داشته باشیم؛ چراکه شالوده علوم انسانی و اجتماعی به‌دوراز اندیشه الهی، باعث گردیده تا جریان‌های دینی جهان به یکدیگر نزدیک‌تر شوند.

نظری / قم

 

کدخبر: 814902 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟