برای تنظیم سند ملک خود به دفترخانه ها مراجعه کنید

به گزارش رکنا از سمنان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ظهر امروز در جریان سفر به سمنان در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره کاهش میزان نقل و انتقالات املاک در کشور گفت، تنظیم مبایعه نامه در سال جاری در زمینه نقل و انتقالات املاک در کشور با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، بر اساس آمار ۲۰ درصد کاهش نشان می دهد.

به گفته حسن بابایی آمار تنظیم اسناد در زمینه گواهی امضا ۴۰ درصد و صدور اسناد در زمینه تنظیم وکالت‌نامه و تنظیم گواهی امضا امسال در کشور نسبت به سال گذشته افزایش یافت است.

بابایی در بخش دیگری از سخنان خود توصیه ای هم به شهروندان داشت؛ وی به تنظیم اسناد در بنگاه‌های املاک و دفترخانه‌ها اشاره کرد و گفت،  تنظیم سند املاک باید از مجاری قانونی و با استعلام‌های لازم انجام شود.

وی افزود، تنظیم سند املاک باید با احراز هویت خریدار و فروشنده، تعیین اصالت ملک، تعیین ممنوع المعامله بودن یا نبودن طرفین انجام شود و انجام این اقدامات تنها در دفترخانه‌ها که به سامانه‌های استعلامی دسترسی دارند، ممکن است.

معاون قوه قضائیه با اشاره به ماده دو قانون تجارت گفت،  در ماده دوی قانون تجارت در خصوص فرد یا افرادی که خریدار و فروشنده را به هم متصل می‌کنند، صحبت شده است؛ اما در قانون نیامده که تنظیم سند بر عهده این فرد است.

بابایی گفت: سردفتران به سامانه‌های استعلامی کشور دسترسی دارند و به همین منظور تنظیم سند در دفترخانه‌ها میزان خطا در معامله و پرونده‌های دعاوی در این راستا را کاهش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: مردم برای انجام معاملات ملکی و تعهدی به جای تنظیم سند در دفاتر مشاوران املاک، این اسناد را در دفترخانه‌ها تنظیم کنند.

بابایی در بخش پایانی سخنان خود وظبفه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را اینگونه برشمرد و گفت، پیشگیری از جعل اسناد، ضریب امنیت بالا، ارتقا سیستم سنتی به سیستم نوین، صرفه جویی در مصرف اوراق، تکریم ارباب رجوع و تحویل اسناد مالکیت در منازل مشخص شدن حدود املاک، تثبیت مالکیت، مستندسازی اسناد و جلوگیری از دست درازی به منابع ملی از وظایف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.

حسن رستم زاده/ سمنان

کدخبر: 813472 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟