نقش پررنگ آب انبارها در مدیریت سیلاب / قنات های شهر جهانی یزد جان می گیرند

به گزارش رکنا از یزد، بی بی فاطمه حقیر السادات در جلسه کمیسیون گردشگری میراث فرهنگی صنایع دستی و روابط بین الملل شورای اسلامی شهر یزد  گفت: هنگام وقوع سیل، وجود 5آب انبار اطراف مسجد جامع باعث شد تا بنا دچار آبگرفتگی شدید و تخریب  نشود.

وی ادامه داد: آب انبار ها میتوانند در زمان این حوادث سیلاب و روان آب های قابل توجهی را ذخیره کنند. احیای قنات های اصلی از جمله قنات زارچ، اشکذر و همت اباد نیز باعث میشود در هنگام وقوع حوادثی هچون سیل، شهر آسیب کم تری ببیند.  

به گفته وی برای احیای هر قنات تقریبا متری یک میلیون هزینه پیش بینی شد. با احیای این قنات ها میتوان زمان سیل، خروجی آب های سیلاب را از طریق ۵ قنات اصلی به خارج از شهر هدایت کرد تا آسیبی به شهر نرسد.

رئیس کمیسیون گردشگری میراث فرهنگی صنایع دستی و روابط بین الملل شورای اسلامی شهر یزد افزود: در سال های گذشته فاضلاب خانه ها به قنات وصل میشد و از رسیدن آب به شهر یزد جلوگیری می کرد که خوشبختانه برای حل این مسئله، ۳۸۰ انشعاب فاضلاب به قنات زارچ مسدود شد و در حال حاضر آب تمیز داخل قنات وجود دارد.

در این جلسه اعلام شد که تیم پایش مردمی که در زمان وقوع سیل به طور داوطلبانه، خدمت رسان و در کنار مردم بودند در این جلسه حضور داشتند و خواستار ارتباط و هم افزایی بیشتر تیم پایش مردمی با شهرداری یزد شدند. 

اعضای پویش مردمی در خصوص ضرورت افزایش کفکش ها و موتور برق به تعداد کافی در محل بافت توسط شهرداری مباحثی را مطرح کردند و خواستار ارائه راهکار های کوتاه مدت مانند تعمیر چاه های جذبی، شیب بندی سطح معابر، همچنین راهکار های بلند مدت از جمله طرح های خاصی در ستاد مدیریت بحران با در نظر گرفتن تمام ابعاد پایداری آن شدند، تا جلوی مشکلات و خسارت های بعدی گرفته شود.

در این جلسه مقرر گردید طرح احیای قنات های پنج گانه و احیای ۱۲۲ آب انبار شهر توسط میراث تهیه و در جلسات بعدی کمیسیون گردشگری ارائه شود. ستاد مدیریت بحران شهرداری بافت تاریخی نیز برای رفع مشکلات و جلوگیری از وقوع حوادث دیگر هفته ای یک بار با نهاد های مختلف و نمایندگانی از تیم پویش مردمی جلسه برگزار کند.

گفتنی است این جلسه با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، شهردار بافت تاریخی، معاونت خدمات شهری، مدیر قنات میراث جهانی زارچ، مدیر گردشگری شهرداری، مشاور شورای شهر و گروه پایش مردمی بافت تاریخی برگزار ودرباره آسیب های وارده به بافت تاریخی یزد ناشی از سیل اخیر و پیشنهاد احیای ۱۲۲ آب انبار شهر یزد جهت ذخیره سیلاب و روان آب ها هنگام وقوع سیل و احیای ۵ قنات اصلی بحث و تبادل نظر شد.

یزد/ سمیه گلابگیریان

 

کدخبر: 813403 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟