بسته‌های تشویقی برای نوسازی ساختمان‌های تاریخی اصفهان/ مشکلات 50 ساله شهری در سراشیبی حل شدن افتاد

به گزارش رکنا از اصفهان،معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان در جمع خبرنگاران گفت، هفته آینده با فعالان و سرمایه‌گذاران حوزه میراث فرهنگی دیدار خواهیم داشت تا راهکارها و بسته‌های تشویقی مدیریت شهر برای احیای بناهای تاریخی و میراثی را تبیین کنیم.

وی اظهار کرد،سال‌های گذشته در کمیسیون ماده ۱۰۰ توافقات خارج از رأی اتفاق می‌افتاد که با دستور شهردار اصفهان ملزم شدیم هیچ توافقی در حوزه ماده ۱۰۰ اتفاق نیفتد.درآمد شهرداری از کمیسیون ماده ۱۰۰، سه دهم درصد است که عدد و رقم چشمگیری نیست.

وی با اشاره به خرید و فروش زمین‌های قولنامه‌ای در بعضی مناطق شهری به‌ویژه در منطقه ۱۴ که دارای اراضی بافت فرسوده است، اظهار کرد، برای رفع این مشکل از قانون حفظ بازآفرینی شهری استفاده کردیم که بر این اساس اداره ثبت موظف است برای زمین‌های قولنامه‌ای سند صادر کند.

مهدویان ادامه داد،بر اساس این قانون، پرونده‌های خریدهای قولنامه‌ای به ستاد بازآفرینی ارسال و قولنامه عادی به سند شش دانگ تبدیل می‌شود، البته معتقد هستیم برای رفع مشکل نمی‌توان فقط به مردم اخطار داد، بلکه باید برای آن راهکار ارائه کرد.

وی اضافه کرد، ساماندهی محدوده علی آباد کلنگان انجام شده است، اما برای فاز دوم آن به دلیل اینکه خارج از محدوده و اراضی کشاورزی است برنامه‌ای نداریم.

وی تاکید کرد،توسعه شهر سیاست شهرداری اصفهان نیست، بنابراین هر گونه خرید و فروش در فاز دوم محدوده علی‌آباد کلنگان خلاف است و در این رابطه از سوی دادستانی موظف به برخورد شده‌ایم.

 

مشکلات ۵۰ ساله شهردر سراشیبی حل شدن

معاون شهردار اصفهان با اشاره به بررسی پروژه‌های بلاتکلیف در سال‌های گذشته، گفت: از ۵۰ سال گذشته پروژه‌های لاینحلی در شهر باقی مانده بود که سوابق تمام آنها مورد بررسی قرار گرفت؛ در این راستا ۲۴ موضوع که ۴۰ هزار نفر را بلاتکلیف گذاشته بود، احصا شد.

وی اظهار کرد،برای رفع این مشکلات تعامل خوبی با استانداری و اداره کل راه و شهرسازی برقرار کردیم به طوری که تاکنون ۱۴ مورد از ۲۴ موضوع را به نتیجه قطعی رساندیم یا در مرحله ابلاغ است که از جمله آن اراضی ۷۰ هکتاری پرتمان در منطقه هشت و زمین‌های علی آباد کلنگان بود.

مهدویان ادامه داد، یکی دیگر از معضلات شهر، الحاق اراضی شهید کشوری از سال ۷۲ به اصفهان بوده است که به دلیل اینکه طرح مصوب نداشته است، ساخت‌وساز بدون پروانه ساختمانی در آن انجام شده است، در این راستا جلسات متعددی برگزار و در نهایت این طرح بازبینی و در شورای برنامه‌ریزی استان مصوب شد و در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به رفع مشکل جاده جلوان، گفت: ساماندهی و رفع مشکل جاده جلوان نیز یکی دیگر از این موارد است که در دستور کار قرار گرفت و جهاد کشاورزی تاییدیه خود را اعلام کرد که اکنون در دستور کار شورای برنامه ریزی استان است.

برنامه‌ریزی برای ایجاد اصفهان جدید

وی با اشاره به لزوم تحقق شهر اسلامی _ ایرانی افزود،در راستای تحقق شهر اسلامی - ایرانی جلساتی در ستاد راهبردی معماری شهرسازی برگزار شده است تا محله‌ها با نگاه مشارکتی احداث و اصفهان جدید شکل گیرد.

 

مهدویان ادامه داد،در این رابطه مدل نظری طرح، تهیه شده است و به‌زودی اقدامات آن برای تحقق یک نمونه الگوی شهری زیست‌پذیر اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح ساماندهی ۱۱ ورودی اصفهان آماده شده است، تصریح کرد،در حال حاضر طراحی شهری دو ورودی تشریفات و بهارستان انجام شده است که پس از تصویب در کمیسیون ماده ۵ مراحل اجرایی ساماندهی این دو ورودی را آغاز خواهیم کرد.

تخریب ۱۰ ساختمان ناایمن در شهر

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به ضرورت ایمن‌سازی ساختمان‌های آسیب‌پذیر شهرگفت، در حال حاضر ۳۲۸ ساختمان ناایمن در شهر از جنبه‌های مختلف همچون سازه‌ای، برقی و سیم‌کشی وجود دارد، از این تعداد ۱۰۰ پلاک و ساختمان، ناایمنی بیشتری دارد که به صورت جدی برای رفع این معضل ورود کردیم و کمیته «ساختمان ایمن، شهر ایمن» را تقویت کرده‌ایم.

وی گفت،موارد ناایمن ساختمان‌ها به ستاد بحران استانداری اعلام شده است که در بازه زمانی مشخص باید تعیین تکلیف شود، همچنین در این رابطه برای ۱۰ ساختمان پرخطر از سوی مقام قضائی دستور تخریب صادر شده است.

 توسعه افقی و عمودی شهر با توجه به محدودیت‌های زیست محیطی

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه توسعه افقی و عمودی شهر با توجه به محدودیت‌های زیست محیطی تکمیل شده است، افزود، بر این اساس نگاه مدیریت شهری این است که خدمات بزرگ منطقه‌ای را به حریم شهر منتقل کنیم.

وی ادامه داد،در حال حاضر ۳۶ هزار هکتار حریم شهر اصفهان است که از نظر واگذاری بلاتکلیف مانده است، البته سیاست شهرداری بزرگ کردن شهر نیست، زیرا معتقد هستیم که توسعه از نوع کاربری باید داخل حریم شهر انجام شود.

مهدویان در خصوص طرح گذر آقا نورالله نجفی تصریح کرد،عملیات کف‌سازی این گذر که مصوبه کمیسیون ماده ۵ است که با تاکید بر ساماندهی وضع موجود از هفته گذشته آغاز شده است.

وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه باز آفرینی و تولید مسکن در شهرداری، خاطرنشان کرد،هدف از راه اندازی این قرارگاه بازآفرینی بافت فرسوده شهر است چرا که در حال حاضر ۹۹ محله ناکارآمد در شهر وجود دارد، البته امسال در بودجه ۱۴۰۱ به ۳۰ محله در قالب اجرای پروژه محله‌محور با نگاه به توسعه محله‌ها در رویکردهای مختلف توجه ویژه شده است.

بهمن راعی/اصفهان

کدخبر: 813292 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟