توسعه آموزش در کشور‌های مستعد جدی گرفته شود

به گزارش رکنا از همدان، علی اصغر زبردست  با بیان اینکه اگر به موضوع آموزش در کشور‌های پایین دستی ورود می‌کردیم، بسیار راحت می‌توانستیم به توسعه اقتصاد یاری رسانیم افزود: اکنون قاره آفریقا بسیار بکر است و می‌توان در زمینه آموزش در این قاره فعال شد و کار‌های زیادی انجام داد.
وی بیان کرد: قبل از انقلاب خیلی کشور‌ها مانند کره جنوبی همسطح ما بودند و می‌توانستیم با توسعه آموزش اکنون به عنوان رقیبی جدی در عرصه‌های مختلف علمی و... باشیم.
وی ادامه داد: باید از فرصت‌های کوچک نهایت استفاده را کرد.
رئیس اتاق بازرگانی همدان ضمن تقدیر از حضور نمایندگان تشکل‌های حوزه صنعت در این نشست در خصوص اهمیت بحث آموزش دوگانه شغلی گفت: نظام آموزش دوگانه شغلی (دوآل) آلمان به عنوان یک نظام خیلی منسجم است و از فرهنگ جالب مردم آلمان است.
وی در ادامه افزود: از منظر مؤسسه آموزشی در ایران و در اغلب کشورها، پیاده سازی این نوع نظام آموزشی به عنوان یک آرمان مطرح است.
وی بیان کرد: متأسفانه شاهدیم افراد نخبه باید به خارج کشور اعزام شوند و دوره‌های آموزشی را سپری کرده و بعد از برگشت به کشور، آموخته‌ها را آموزش دهند.
زبردست با اشاره به اینکه ما در سفرهای متعدد تجاری مانند سوریه، عراق، آفریقا و... موضوع آموزش را مطرح کردیم، افزود: اکنون در حال اقدامی در سلیمانیه عراق هستیم تا یکسری استاد و همکار را برای آموزش اعزام نماییم.
رئیس اتاق همدان با اشاره به اینکه اگر در زمینه آموزش نیروهایی را برای کشور‌‌های آفریقایی تربیت کنیم بی تردید به سمت ایران راغب‌تر می‌شوند، افزود: در حوزه آموزش برای اتاق و فعالان اقتصادی نگاهی ویژه دارم و هرچقدر برای آموزش هزینه کنیم، کم است.
وی با اشاره به اینکه گاهی موقعیت‌هایی ایجاد می‌شود اما سیاست‌ها و یکسری حرکت‌های پیگیرانه برای مسئله انجام نمی‌شود، اضافه کرد: در سال 67 فولکس واگن برای سرمایه‌گذاری به همدان آمد اما فرصت سوزی شد و این شرکت، کارخانه خود را به برزیل انتقال داد.
در ادامه مختاران مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان هم با اشاره به اینکه آموزش خوب تضمین کننده افراد متخصص در جامعه خواهد بود، گفت: طرح آموزشی سیستم دوگانه (دوآل ) آلمان در اشتغال آینده جوانان این مرز و بوم تأثیر بسزایی خواهد داشت.
مختاران با تأکید بر موفق بودن نظام آموزشی شغلی دوگانه آلمان در دنیا گفت: اجرای این نظام آموزشی در کشور قطعا آموزش بهینه، بهره وری و همچنین تولید ثروت در جامعه را در پی خواهد داشت.
وی از مشارکت، تعامل و همکاری صمیمانه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان تقدیر کرد.
در ادامه این نشست طاهره ایزدی دبیر اتاق همدان هم با بیان اینکه اتاق همدان در سال‌های اخیر نگاه بسیار ویژه‌ای به موضوع آموزش داشته افزود: ما به طور مستمر بعد از برگزاری دوره‌ها بازخورد را در شرکت کنندگان مورد بررسی قرار خواهیم داد و نیاز سنجی‌ها با دقت نظر انجام خواهد شد.
وی با اشاره به پروژه آموزش دوگانه ایران و آلمان خاطرنشان کرد: بی تردید نگاه کشورهای توسعه یافته به امر آموزش نگاهی بسیار متفاوت است و به طورکلی به عنوان مثال تعریف شرکت‌های فناور در سطح بین الملی با کشور ما بسیار متفاوت است.
وی با اشاره به برگزاری کمیته استراتژی آموزش خاطرنشان کرد: هدف از اجرای این پروژه بهینه‌سازی نظام آموزش شغلی در ایران است و در این رابطه نظام آموزش شغلی آلمان را انتخاب کرده‌‌ایم تا به عنوان الگو پیاده سازی شود.
وی در ادامه لزوم اعزام تیم‌های تخصصی و حضور در کشورهای پیشرفته در زمینه آموزشی را از جمله موارد مفید در توسعه و اعتلا جایگاه آموزش در کشور برشمرد.
علیرضا مقیدی مسؤول پروژه آموزش دوگانه ایران و آلمان نیز در این نشست ضمن تقدیر از مساعدت‌های مستمر اتاق بازرگانی و آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان خاطرنشان ساخت: استان همدان جزو استان‌های موفق در اجرای این پروژه بوده و دستاوردهای خوبی در زمینه آموزشی به همراه داشته است.
مقیدی افزایش سنجش نیاز مهارتی بنگاه‌های ایرانی را از جمله اهداف مرحله اول پروژه همکاری آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان دانست و ادامه داد: بر این اساس طی سال‌های اخیر، علاوه بر ارائه مزیت‌های آموزش دوگانه در استان‌های مختلف ایران و ایجاد ارتباط میان بنگاه‌ها، اتاق بازرگانی و آموزش فنی و حرفه‌ای، نیازهای بنگاه‌های ایرانی به مهارت‌های مختلف ارزیابی شده و دوره‌های آموزشی مرتبط با این مهارت‌ها در سازمان فنی و حرفه‌ای کشور طراحی شده است.
مدیر پروژه آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان گفت: تربیت نیروی انسانی متخصص متناسب با نیاز بخش تولید و صنعت کشور، از اهداف اجرای آموزش شغلی دوگانه در ایران است و اتاق بازرگانی در اجرای این پروژه نقش پررنگی ایفا نموده و همراهِ اصلی ما در آموزش‌های دوگانه شغلی می‌باشد.
معاون آموزش و پژوهش فنی و حرفه‌ای استان همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه در سال 97 تفاهمنامه سه جانبه بین فنی و حرفه‌ای کشور و اتاق ایران و یک شرکت در آلمان منعقد شد، اظهار کرد: بعد از انعقاد تفاهمنامه، جلسات هم اندیشی و نشست‌های تخصصی در پی اجرای تفاهمنامه سه جانبه در ستاد برگزار شده است نتیجه این نشست‌ها و جلسات برنامه‌ریزی و برگزاری چندین دوره آموزشی براساس آموزش دو گانه ایران و آلمان بوده است.
فاطمه آروانه با اشاره به اینکه مجموعه آموزش‌ها به شیوه‌ای برگزار شده که در سه سال نخست برنامه‌ریزی‌ها براساس آموزش مربیان ما بوده است، ادامه داد: مقرر شده در سه سال دوم مجری طرح دو گانه باشند، اکنون در سال ابتدایی سه سال دوم هستیم که استارت دوره‌ها در پنج استان آزمونه زده شده که یکی از استان‌ها، همدان است.
وی با اشاره به اینکه نخستین دوره یعنی دوره بازرس فنی جوش، در حال برگزاری است، افزود: برنامه‌ریزی 6 دوره در 6 حرفه مختلف انجام شده است و اساتیدی در فنی و حرفه‌ای استان فعالیت دارند که حضور آنها باعث جذب افراد از صنایع می‌شود.
معاون آموزش و پژوهش فنی و حرفه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه دوره پی ال سی(PLC) و سی ان سی(CNC) و سپس دوره‌های بعدی اجرا می‌شود، اضافه کرد: بهترین مربیان فنی و حرفه‌ای را گرد هم آوردیم تا پروژه با قدرت انجام شود.
وی با بیان اینکه امروز 19 مرداد ماه جاری دوره کنترل و بررسی تجهیزات و تاسیسات برقی برگزار می‌شود، بیان کرد: در ادامه بازدید از دو شرکت سحر و قطعه سازان سینا را خواهیم داشت که دوره‌ها به صورت آزمونه در این شرکت‌ها آغاز شده است.
آروانه در ادامه با اشاره به اینکه پنج استان همدان، مرکزی، خراسان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی آزمونه برگزاری طرح هستند، اظهار کرد: تعهد برگزاری 6 دوره داده شد که با استقبال شرکت‌ها هر دوره به صورت دو یا سه دوره بیشتر برگزار خواهد شد.
در ادامه این نشست محمدی مسؤول آموزشگاه‌های آزاد آموزش فنی و حرفه‌ای با اشاره به اینکه برای دوره بازرس فنی جوش 206 ساعت آموزش تعریف شده است، ادامه داد: 80 ساعت از این دوره تئوری و بقیه موضوعات به صورت عملی است و این دوره در حال اجرا است.
وی با اشاره به اینکه تفاوت با دوره‌های قبلی این است که در گذشته شرکت کنندگان با فرایند‌های جوشکاری آشنایی نداشتند اما در این دوره با فرایند‌های مختلف جوشکاری آشنا می‌شوند، افزود: فرایند‌های جوشکاری شامل آرگون، co2، زیر پودری، تو پودری، برق و... می‌شود.

کدخبر: 812868 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟