تراکنش بانکی ملاک دریافت مالیات نیست

به گزارش رکنا از همدان، وجیه الله ذکوری  اظهار داشت: دریافت مالیات بر اساس میزان تراکنش بانکی موضوع نادرستی است که از سوی برخی افراد مطرح می‌شود در حالی‌که ملاک برای دریافت مالیات، فعالیت تجاری افراد و اصناف است.

به گفته وی، البته نمی توان ۱۰ یا ۲۰ میلیارد تومان چرخش مالی یک مجموعه را غیرتجاری تلقی کرد بلکه غیرتجاری بودن یک فعالیت حجم خاصی دارد با این وجود تراکنش مشمول مالیات نیست و میزان فعالیت های اقتصادی، و گردش مالی از جمله ملاک های اصلی برای تعیین مالیات مودیان است.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان افزود: برخی مشاغل از جمله مشاورین املاک، فروشندگان خودرو و یا نمایندگان شرکت های خودروساز و کافی نت ها، تراکنش و گردش مالی نامتوازن و غیر متعارفی دارند و به نحوی که چرخش مالی حساب های این افراد نشاندهنده میزان درآمد نیست و برهمین اساس این موارد نیز برای تعیین میزان مالیات در نظر گرفته نمی شود.

ذکوری در خصوص مالیات پزشکان نیز گفت: اینکه برخی پزشکان در مطب خود دستگاه کارت خوان ندارند در زمینه حسابرس امور مالیاتی فاقد اهمیت است چراکه گردش مالی حساب این افراد به صورت کلی(کارت به کارت، دستگاه پوز و واریز نقدی) محاسبه و مبنای دریافت مالیات قرار می گیرد.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان اظهار داشت: نسخه الکترونیک پزشک در دسترس امور مالیاتی قرار می گیرد، ضمن اینکه ابزارهایی برای رصد درآمد وجود دارد و با گسترش سامانه های الکترونیکی مسایل و فعالیت های مالی افراد به صورت شفاف قابل رصد و بررسی است.

وی هدف سازمان امور مالیاتی را اجرای عدالت در این عرصه عنوان کرد و گفت: ملاک قرار دادن سابقه پرداخت مالیات برای تعیین رقم نیز بی عدالتی است چراکه میزان فعالیت و درآمد یک فعال اقتصادی همه ساله یکسان نیست.

به گفته ذکوری، با حذف شدن موضوع سابقه در سازمان امور مالیاتی و هوشمند سازی سامانه های دریافت مالیات، ممکن است فردی مالیات امسال خود را پرداخت کند و در سال بعد(با بررسی میزان درآمد بدون توجه به سابقه) از پرداخت مالیات معاف شود.

وی تصریح کرد: اصل مهم در این زمینه، محاسبه صحیح و دقیق میزان مالیات افراد است و برهمین اساس نمی توان سهیم مشخص و دقیقی برای میزان مالیات دریافتی یک استان تعیین کرد چراکه در برخی موارد بیشتر و یا کمتر از سهمیه تعیین شده خواهد شد.

۹۹ درصد اظهار نامه های مالیاتی در استان همدان دریافت و برای ۱۰۳ هزار اظهار نامه دریافتی نیز ۱۶۵ میلیارد تومان مالیات ابراز شده است.

منبع: ایرنا

 

کدخبر: 809396 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟